Permalänk
Medlem

XMS eller BallistiX

Vilka ska man ta? Jag kör min dator överklockad väldigt mycket.. inte riktigt 24/7 men nästan.

De jag funderar på är dessa: Corsair XMS4400C25
http://komplett.se/k/ki.asp?sku=304350&cks=PRL

Eller de lite billigare: Crucial BallistiX PC4000
http://komplett.se/k/ki.asp?sku=307475&cks=PRL

XMS minnena har ju lägre cas på högre klockfrekvens men de andra är 500 kr billigare...

kommer de märkas ngn skillnad i hur bra dessa 2 klockar? eller kommer båda kunna nå samma resultat?

Vinner man ngt på att köra 2 stickor i dual channel mot att köra 1 sticka ensam?

Visa signatur

:)

Permalänk

"Vinner man ngt på att köra 2 stickor i dual channel mot att köra 1 sticka ensam"

Av vad jag läst mig till så framgår det att det helt klart lönar sig att köra i dual än i single dock var det mer prestandahöjande då det var frågan om intels moderkort med nforce. Men jag tror nog att det är mer lönsamt att köra i dual även för amd i dagsläget. Nästa fråga är om det är bättre att satsa på 2st 1Gb dual eller 2st 512mb dual. Jag blir inte klok på allt detta. Då det gäller datorer så kanske det inte var bättre förr men det var betydligt enklare=)

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Satsa inte ett dugg på minnen fall du redan har
Fall du inte har ->
Köp några som funkar !

När socket m kommer nästa sommar byts de till ddr2 så då sitter man där me dyra minnen som man inte kan använda.

(ps: personlig åsikt)

Permalänk
Medlem

CorranHorn: men jag tänkte ta antigen 2 st XMS eller 1 BallistiX.. kanske därför jag fråga de om dual channel...

Drumloop: Mina e riktigt kassa.. när jag klockar min prolle från 1,8 till 2,7 så orkar mina skitminnen inte hänga med mera än till 220 mhz... dessutom så kommer jag inte ha råd med att köpa socket M förän säkert till nästa sommar, om jag inte av en händelse skulle vinna lite stålar.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Tja...om du tror att du snart har råd med mer minne så givetvis tar du 1x1Gb BallistiX och köper en till så fort du har råd. BallistiX är bästa 1G stickan du kan ha just nu

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

jo men ja ska nog bara ha 1 gb.. kommer nog inte skaffa det eftersom jag inte tycker det är värt det... så ska man ta 1 gb, då tar man väl XMS minnena eller?

Visa signatur

:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
CorranHorn: men jag tänkte ta antigen 2 st XMS eller 1 BallistiX.. kanske därför jag fråga de om dual channel...

Drumloop: Mina e riktigt kassa.. när jag klockar min prolle från 1,8 till 2,7 så orkar mina skitminnen inte hänga med mera än till 220 mhz... dessutom så kommer jag inte ha råd med att köpa socket M förän säkert till nästa sommar, om jag inte av en händelse skulle vinna lite stålar.

Sorry mitt svar var egentligen ifall det lönade sig att köra i dual mode.
Problemet är att jag i dagsläget bara har ett nforce2 kort och då det gäller det kortet så får man ut mer i dual på ett intel kort.
Jag har dock hört att man ska hellre satsa på ett dual än single mode om man vill öka prestandan lite. Alltså så lönar det sig att köra på 2st 512 i dual än 1gb single om det rör sig om samma minne så att säga. Problemet med att köra på 2st 512or är att du antagligen bara kommer att kunna installera 2gb totalt i burken i framtiden och att 4st 512or gör så prestandan minskar en del pågrund av att de tydligen inte kan jobba optimalt eller nåt. Mitt råd är att köra på 2st 1BG minnen i dual eller köpa ett 1gb minne och göra som nån sa ovan, vänta tills du behöver mer.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

jo fast de får nog räcka med 1 gb.. jag kör med det nu o de räcker. kommer jag sedan kunna få upp minnena till runt 280 mhz så lär de ju nästan gå smidigare än 2 gb kassare minnen som går i 200... eller skillnaden kommer iaf bli liten..

dessutom så kommer ju socket M till våren o då är de ju ddr2 minnen som gäller o då får man ju kasta bort de minnena så då kanske man inte ska lägga för extremt mkt stålar just nu då..

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

synd bara att de verkar som att dom inte vet när dom får in nya... visserligen kommer de ta ett tag innan ja har stålarna till de minnena o får hoppas att dom har fått in dom tills dess fy fan va de ska klockas då! jag har ju de som projektarbete att modda o klocka min dator, o saknas ena är de kanske lite mindre skoj eftersom hur skoj är de o klocka en datta men rövminnen?

Visa signatur

:)