Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

nya minnen, förstår inte riktigt!

fick nya minnen idag, 2st corsair 512mb ddr pc3200.
Installerade dessa ihop om att de skulle funka bättre än mina gamla, dock är så inte fallet. Minnena går i 2.5-3-3-8 200Mhz enligt EVEREST.
I BIOS satte jag dem på 2.5-3-3-7 1T, jag har ett Asrock dual sata2 moderkort, där du ändrar inställningar för CPU´n i bios ändrar man väl inställningar för minnena, eller har jag fel? hittar ingen annanstans. Men i everest har jag ändrat Minnes synkning, är det minnena jag har ändrat? När jag kör CPUZ så står det att minne arbetar i 160Mhz i dula mode, är det också okej? är det bra?

Gjorde även ett par test med EVEREST bench och där står det PC2600 Dual, skall det inte vara PC3200?

Hoppas någon kan förklara för mig vad som händer och vad jag bör ändra på.

MVH/Jonas

EDIT: något jag kan ändra i Windows? Växling fil m.m?

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk

Jag är oxå ganska okunnig om hur det funkar med minnen och timing. Men lite kunskap om det har jag (eller så har jag lärt mig fel).

För mer info om minnen så hänvisas du antagligen av en del till http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=17637...

Men lite kortfattat så kan man säga som så att märkningen pc3200 innebär att minnet ska kunna arbeta i 400 Mzh aktiv frekvens utan att vara instabila. Det som avgör detta är Fsb och det är här jag kan tänka mig ditt problem bottnar i. För att din cpu ska arbeta i sin tänkta hastighet så multiplicerar den Fsb:en och eftersom dina minnen arbetar i samma hastiget (om du inte ändrar timingen för dem) så får även dina minnen denna multiplicering.

Som jag skrev tidigare så är detta vad jag lärt mig om minnen men det var ett tag sen så jag kan ha fel.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Hmmm
Jag har för mig att du måste ändra minneshastigheten manuellt...någonstans i bios...
Dvs det står nog inställt på auto som start inställning...och du måste nog ändra detta...
jag körde med kingston minnen (pc3200...) och då gick det inte att ha det hela inställt på auto
...så leta var du kan ställa in farten manuellt...

Visa signatur

Att oroa sig för något... är som att låna bekymmer från framtiden!!!
...och vem vill låna bekymmer?

Permalänk
Medlem

hmm.. hittar ingenting på mitt Asrock moderkort, minne körs ju i dual mode, kan det vara så att det är 160Mhz + 160Mhz= 320, så ärdet r i 320 minne körs i?
har ändrat i BIOS och satt minnena på 400Mhz, men EVEREST visat ändå PC2700 i bench och CPUZ visar att minnena körs just i 160Mhz dual mode.

EDIT: körde SuperPI 1M, fick ner det till 37sec, fick 41sec med de gamla minnena så lite bättre är de nya i alla fall!

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk
Medlem

Du har väl inte varit och ändrat devider...eller vad det nu heter... typ 3/4 eller 5/8 osv........
du har kanske lyckats ställa in detta lite ofördelaktigt....!?
och fsb på prollen...har du väl inte ändrat till mindre än 200...hoppas jag...
annars så har jag ingen koll på hur testpogrammen fungerar...men nog borde det stämma det som står i dessa...så står det nått konstigt där...så är det nog konstigt åsså...
synd att jag inte har nått asrock mobo hemma för tillfället...då hadde jag kunnat hjälpa dig lite i biosen iallafall...för jag har svårt att tänka mig att det är något annat än bios inställningarna som spökar...hoppas det löser sig... :/

Visa signatur

Att oroa sig för något... är som att låna bekymmer från framtiden!!!
...och vem vill låna bekymmer?

Permalänk
Medlem

tack, devider? vad heter det i BIOS? Jag har klockat min prolle till 2400Mhz en amd 64 3200, gjorde några tester med Bench i EVEREST och dom gick jäkligt bra, hamnade bra högt upp, men det står fortfarande PC2700? har ändrat i BIOS till 400Mhz och minnena verkar gå i detta varför visar CPUZ 160Mhz? tycker det är lustigt.

EDIT: nu läser den PC2600 i EVEREST Bench.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html