Creative SB Audigy 2 ZS vs SB X-Fi.

Permalänk
Medlem

Creative SB Audigy 2 ZS vs SB X-Fi.

Hejsan!
Tänkte köpa nått av Creatives senaste alster, men såg på komplett att man kan få Creative SB Audigy 2 ZS, Bulk PCI Ljudkort,THX,7.1,24-bit/192KHz för endaste 665:-.

Nån som har erfarenhet av detta, framför allt till spel som BF2 och liknande. känns lite omotiverat att lägga till ytterligare 600 spän för att få X-Fi sniknaste.
//Mattias

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Medlem

undrar precis samma sak, börjar tröttna på mitt sb live value som är >5år gammalt...

Permalänk
Medlem

ZS funkar väldigt bra i BF2, men då har jag inte testat x-fi... ZS är mycket prisvärt!

Visa signatur

HTPC: Asus Pundit P4-P5N9300, E5200 + Scythe Shuriken, 4GB Corsair XMS2 6400, 30GB OCZ Vertex SSD, picoPSU-120, Noctua NF-R8 80mm, Ubuntu + XBMC.

Permalänk
Medlem

Köp ett X-FI. Prisskillnaden är väldigt liten och de fysiska skillnaderna mellan korten är stor. Enligt de tester jag sett ska skillnaden i ljudkvalite vara klart märkbar, även för vanliga användare.

Fast Audigy2 håller nog ett tag till. Har man ett så finns det nog ingen anledning att uppgradera. Men ska man köpa nytt kan man likväl köpa det nyare.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Man får ett Audigy 2 för runt 450kr och är helt klart mer prisvärt än x-fi som kostar på tok för mycket

Permalänk
Medlem

Det tråkiga med X-fi Xtreme music är att den saknar alla digitala utgångar, det sitter i I/O racket som man får med i platinum och fatality.

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk
Medlem

Är det värt att uppgradera från Audigy 2 ZS till X-Fi Xtrememusic ur spelljudssynpunkt? Jag spelar bland annat Battlefield 2 (och tänker även köpa BF2 : Special Forces) och har hört att spelupplevelsen ska bli mycket bättre med X-Fi-kortet än med Audigy 2-kortet när man använder hörlurar. Stämmer detta?

Någon som hade ett Audigy 2 ZS och uppgraderade till ett X-Fi kort och kan säga om det var värt det?

Tänkte skapa en tråd med exakt samma namn men när denna finns så kan jag ju lika gärna skriva här.

Permalänk

det är inte värt att köpa X-fi kort nu eftersom det kostar så mycket och gör så liten skillnad (beroende på vilket kort du har innan) men har du audigy 2 zs som jag har redan så är de meningslöst att byta.. speciellt för att spela BF2 som inte får förändrat ljud med X-Fi

Permalänk
Medlem

jag tycker inte att ljudet på ett audigy 2 är något märkvärdigt alls, x-Fi ska tydligen vara mycket bra, så jag hade köpt det, eller skitit i det.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Enorm skillnad kan jag säga direkt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robster1986
det är inte värt att köpa X-fi kort nu eftersom det kostar så mycket och gör så liten skillnad (beroende på vilket kort du har innan) men har du audigy 2 zs som jag har redan så är de meningslöst att byta.. speciellt för att spela BF2 som inte får förändrat ljud med X-Fi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bigman
Enorm skillnad kan jag säga direkt.

det beror på vem som lyssnar..... e man inget ljudfreak som hör exakt allt (precis samma som med ghosting på platta skärmar) så lär de inte va nån megaskillnad

Permalänk
Medlem

Jag har märkt en viss skillnad från mitt gamla audigy2 platinum till nuvarande x-fi fatal1ty-kortet. När man växlar ljudkortsprofil till spel-läge och väljer x-fi high-läget i battlefield 2 känns ljudåtergivningen lite skarpare och livligare enligt mina öron
Det jag saknar med x-fi kortet är nån funktion så att ljudkortet automatiskt ändrar läge när jag startar BF2. Lite jobbigt ibland när man har glömt att växla från entertainment-läget och måste stänga ner spelet för att ändra det och sedan starta upp spelet igen.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se