Permalänk
Medlem

Speldator

Är det bra propotioner på denna speldator?
Vad är det för komponent som ska uppgraderas i första hand (till rimligt pris), för att få ut som mest i spel?

CPU: AMD opteron 146 s939

Moderkort: Asrock 939dual-SATA2

Minne: 2x512Mb PC3200 Elixir

PSU: Q-tec bigfan 400W

Hårddisk: Western Digital 200Gb SATA2

Grafikkort: Connect3d x800GTO (16 pipelines)

Tack på förhand/Johan

Permalänk
Inaktiv

Grafikkortet först sedan cpun.

Permalänk
Medlem

håll dig borta från Qteq, är bara ett tips. Grafikkortet sen minnena, iaf om du tänkt att klocka den, vilket jag antar, annars är det korkat att köpa en opteron till en speldator.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Det bästa är väl att byta ut nätaggregatet först. Sen kanske köpa 1x1024mb minne för att sedan kunna uppgradera till 2GB smidigt senare?
Sen ser ju allt bra ut

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt klocka CPU:n lite.
Jag antar att det är ungefär samma prestanda på 512-minnena runt 4-500. Om jag ska ha vassare kostar det ca 14-1500 för en gig.
Är det värt mellanskillnaden?

Johan

Permalänk
Medlem

HawkHo du verkar inte veta du pratar om iaf, Opteron 146 är den bästa och billigaste processirn du kan köpa till socket 939 i dagsläget. Mpnga av dessa har även samma kärna som fx57 fast med låst multiplier. Så svara INTE om du inte vet vad du pratar om.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

varför ska han uppgradera graffe kortet

Det är ju ett av dom mest prisvärda man kan köpa i dagsläget

Visa signatur

D630 laptop med heldött batteri

Permalänk
Medlem

precis, jag har bara hört väldigt positivt om det kortet, men det är klart att om man lägger till en tusing får man ju bättre grejor.
Men i den prisklassen är x800GTO väl nästintill självklart?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JfgL
precis, jag har bara hört väldigt positivt om det kortet, men det är klart att om man lägger till en tusing får man ju bättre grejor.
Men i den prisklassen är x800GTO väl nästintill självklart?

Japp, öppna pipes o så lite klock på det så har du ett väldigt bra kort

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

ja fan , de kortet klår ju korten som kostar uppemot 3000

Visa signatur

D630 laptop med heldött batteri

Permalänk
Medlem

okej.
tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga så här: uppdatera grafikkortet om du har mer än 512MB minne, uppdatera minnet om du har 512MB eller mindre, och har du bra grafikkort och mycke minne så uppdatera processorn.

Permalänk
Medlem

Seriöst, han ska skaffa Vitesta-minnen, Thermaltake Sonic Tower(+120mm-fläkt) och klocka processorn!

Kanske en Zalman-fläkt till grafikkortet?

Och ett Tagan-nätagg;)

Permalänk
Medlem

Behåll allt utom minnena, köp 2st 1 gigs minnen så blir det lite fart, samt klocka skiten ur processorn.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

allt ser bra ut, förutom nätagget

det finns en anledning till varför Q-tec har fruktansvärt billiga nätaggregat:
de har mycket sämre kvalitet på alla komponenter och de håller inte alls vad de lovar prestandamässigt. låg effektivitet.

du kan jämföra det med att du ska bygga en monstertruck eller racingbil, köpa många dyra och bra komponenter, och sen använda växellådan från en opel rekord för att spara in den sista slanten.
visst, det kanske funkar ett litet tag, men det håller inte i längden!

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk

Instämmer i klagosången, nätaggregatet är inget säkert kort att spela på med så dyr dator, skulle det paja fins det risk att det drar med sig övriga datorn i fallet med lite fina strömspikar som tar kål på sista lilla chip..

Visa signatur

Kan inget om mycket

Permalänk

mest orolig för ditt pissiga nätagg

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

imo är det kylningen han ska uppgradera först, sen nätagget, sen minnena.
opteronen kan ju bli FX-55/57 och grafikkortet kan ju bli x800XT PE, och om man har dom sakerna behöver man ju inte uppgradera på ett tag direkt

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om detta nätagg? http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311011&cks=PLC

Jag hade tänkt klocka processorn till ca 2400Mhz.
Räcker det med den boxade kylaren då?

Minnena hade jag inte tänkt klocka.
Ska jag satsa på 2048Mb billiga minnen eller 1024Mb lite dyrare?
Är det värt 900 kronor att få 2048Mb istället för 1024Mb?

/Johan

Permalänk
Medlem

När det gäller nätagg så är det ofta "man får vad man ger" som gäller.
Om du vill känna dig helt trygg så lägg ut en extra slant!
Köp ett Tagan eller Seasonic!

Och ja, det är värt 900kr för att dubbla ram! Iaf tycker jag det ^^

Permalänk
Medlem

Okej.
Ska jag köpa 4x512 eller 2x1024?

/Johan

Permalänk
Medlem

2x1024 skulle jag säga

Permalänk

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=991&session=ab2a2d6...
köp de nätagget, och satsa helst på 2x1024MB, men 4x512MB går också bra
sen så tycker jag att du ska köpa ny fläkt till CPUn och klocka till 2600MHz, de motsvarar FX-55

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE

Permalänk
Medlem

Jag tror jag har läst någonstans att om jag tar 4x512 så jobbar minnena i 333Mhz.
Är det nå'n som vet något om det, eller yrar jag bara;)?

/Johan

Permalänk
Medlem

Något i den stilen kanske? Ang minne tycker jag 1*1024 för att lättast uppgradera till 2gb sedan.
Anledningen att jag inte tagit med något minne är att jag inte har en blekaste vad man bör välja för minne, det överlåter jag till någon annan att svara på.

Visa signatur

|| Amd Sempron 2400+ @ 2.0ghz || Asus A7V600-X || 2*512mb Twinmos (1gb) || nVidia Gainward 6600GT "GS" || 200gb Maxtor || Win XP pro sp1 ||
|| Ultra-X Flat || MX510@Steelpad 4D || Koss SB-45 ||

Permalänk
Medlem

det ser ju bra ut, men är det verkligen nödvändigt med alla kylare?
Vad jag har hört ska både den boxade fläten, och grafikkorts-fläkten vara bra./Johan

Permalänk
Medlem

Jo jag tyckte det med..:) Tja, det beror på, de är bättre och tystare än orginal, fast du kan ju spara lite pengar på att hoppa över dem och köpa 2gb minne direkt istället isf. Kanske köpa kylare senare.. Har du möjlighet att skippa dem och köpa 2gb minne direkt rekomenderar jag det, spciellt till spel som BF2.

Visa signatur

|| Amd Sempron 2400+ @ 2.0ghz || Asus A7V600-X || 2*512mb Twinmos (1gb) || nVidia Gainward 6600GT "GS" || 200gb Maxtor || Win XP pro sp1 ||
|| Ultra-X Flat || MX510@Steelpad 4D || Koss SB-45 ||

Permalänk
Medlem

okej.
tack för hjälpen!
Jag kör på det.

/Johan

Permalänk
Medlem

Den passiva chipset kylaren behövs inte då Asrock chipsetten redan är passivt kyld... Sen skulle jag ta en TT Big Typhoon för närapå samma pris istället för Zalmanen om du ska klocka processorn.

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taotl
Den passiva chipset kylaren behövs inte då Asrock chipsetten redan är passivt kyld... Sen skulle jag ta en TT Big Typhoon för närapå samma pris istället för Zalmanen om du ska klocka processorn.

Sant, tänkte inte på att den redan var passiv, och angående cpu kylare har du rätt, nu när jag kikat verkar TT Big Typhoon vettigare.. Fast Zalman på gpu. Men om du vill så skippa dem och köp 2gb minne på direkten..

Edit, låter bra

Visa signatur

|| Amd Sempron 2400+ @ 2.0ghz || Asus A7V600-X || 2*512mb Twinmos (1gb) || nVidia Gainward 6600GT "GS" || 200gb Maxtor || Win XP pro sp1 ||
|| Ultra-X Flat || MX510@Steelpad 4D || Koss SB-45 ||