Permalänk
Medlem

Programmerings Tävling!

Satt och kom på en liten programmeringstävling.
En så att kalla det Team-tävling.
Man ska para ihop sig till ett team, dvs minst 2 medlemmar i varje team.

För att anmäla sig så skriv ett inlägg här, som innehåller följande:
1. Team Name
2. Lagmedlemmar
3. Beskrivning av vad ni ska göra

När ni anmält er så får ni börja med kodningen.
ALL kodning som börjar innan ni lämnat in eran anmälan diskalifivceras.

Regler
1. Valfritt Språk (dvs det kan vara allt från en hemsida till ett program ni gör)

2. Det ni släpper ska vara ERAT, inte kopierat!

3. Varje bidrag som läggs in när tiden gått ut ska ha en utvecklingslogg, ingen avancerad, bara en lätt så vi kan se hur ni gått till väga

4. MAX tid för ett team är 48 Timmar! (dvs att 48 timmar EFTER anmälan så ska bidraget vara inlämnat)

5. Alla team-medlemma ska vara sweclockers-medlemmar!

6. Tema: JUL & EGET & SweClockers
Bara för att det snart är jul och eget för att det ska just vara nåt eget. SweClockers ska finnas med någonstans. Gör ni kanske ett litet spel kanske ni kan gömma in en sweclockerstextur så man får ett "easter egg" (trots jul ). Men ja, ni kommer nog på nåt sätt att slinta in med Jul, Eget och SweClockers.

7. Det ni gör ska helst vara nåt nytt, som inte finns förrut, eller en förbättrad del av något, kanske ett plugin till ett program, men som sagt, det ska fortfarande inte finnas förrut. (Med förbättring menar jag att ni kanske ändrar så att ett plugin eller vad det nu är kanske indexerar filer bättre. Kanske ett program som packar upp filer 300.000 ggr snabbare än andra program.)

8. Allt material ska med vid inlämning, källkod.
Om ni gör ett program eller plugin etc, så ska det följa med en körbar fil. Alla program som inte kan köras får inte vara med i omröstningen.

9. Inget bidrag får innehålla kränkande material eller porr-relaterat.

10. För att hålla en någorlunda gräns (även för 56k-are) så håll körbara filen < 1Mb strecket (helst hela projektet).
Men om det blir för stort så finns ju alltid ZIP och RAR

TIPS:
#1:
För att göra det lite mer eget kanske ni kan indentera koden på ett eget vis? (OBS, ska vara läsbar, så inga "#define a endl" )
Inget krav, men blir lite mer eget över det.

#2:
Tänk på om ni är flera (kanske 4-5 st), så kommer nog dom som röstar på erat bidrag kräva lite mera av er.

PRIS: Äran (då jag är fattig just nu)

EDIT: Ändrade lite regler etc
Och som nån fråga varför man ska vara minst två, jo, det är inget team om man är själv

Lycka till och börja anmäla er!

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem

hur vet du om koden är gjord före eller efter anmälan?
Hur vet du hur mycket man jobbar? Jag menar, ska man lämna in senast 48h efter anmälan eller menar du att man kan jobba 12h om dagen i 4 dagar?

Nu måste du specificera mer exakt...

Får man alltså göra precis vad som helst i valfritt språk? Gaaalet!

Permalänk
Medlem

Låter som en intressant tävling, får höra lite med mina kompisar om de är intresserade av att ställa upp.
Har saknat lite programmeringstävlingarna som var här förut.

Nu ska man bara komma på en bra idé om VAD man ska göra, som går att göra inom 48 timmar.
Finns det någon deadline på hela tävlingen?

Visa signatur

- Macbook Pro -

Permalänk
Hedersmedlem

Men gah! Lär er nån gång

Ju striktare regler, desto roligare tävling!

Permalänk

/me does an ÖÄ

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Ju striktare regler, desto roligare tävling!

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

verkar vara en rekursiv funktion!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Ju striktare regler, desto roligare tävling!

Nä men har ett tema som man ska jobba efter, blir ganska svårt annars. Det är som när ens lärare säger "Skriv något om det ämnet bara" finns ju MASSA att skriva om. Hur ska man kunna bedöma en sådan tävling? Lite mer riktlinjer vore fint. Annars så gillar jag initiativet

Visa signatur

"Sleep is one of those funny things about being a human being" - Marshall Brain
"Mike broke the hubble, Mike broke the hubble" - Mystery Science Theater 3000
"Det finns inget som kan kallas skrot!" säger Mulle Meck, "bara gamla saker som går att använda på nya sätt. Rulla ut och rulla på."

Permalänk

Re: Tävling - Team Coding

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AJL
2. Lag medlemmar

Jävla särskrivare >.<

(Ursäkta, kunde inte hålla mig den här gången)

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Medlem

Vad ska det tävlas i? Hur avgör du vad som är bäst?
Varför måste man vara minst 2pers? Varför får man inte vara själv?

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

jag tycker att idén med lag var bra... Lite variation, samt att man lär sig generellt mycket mer av att koda med andra än då man är själv...
Teamplay äger!

Permalänk
Medlem

Regler Uppdaterade

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Hedersmedlem

Fortfarande för generellt. Mitt förslag:

Swecs Julskärmsläckare
Regler: Max 1 MiB färdig .exe (eller .scr eller vaffan). Bör på något sätt relatera till Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Fortfarande för generellt. Mitt förslag:

Swecs Julskärmsläckare
Regler: Max 1 MiB färdig .exe (eller .scr eller vaffan). Bör på något sätt relatera till Sweclockers.

Hehe, kan vi fixa, lät som en intressant idè

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk

Mitt förlag på en tävling där man kombinerar det mesta som nämnts i tråden, krav på samarbete, strikta regler.

Idén är att deltagara skall dela upp sig i två läger, försvarare och angripare. Läs igenom uppgiften nedan innan du läser vidare.

Tanken är att de som är lite mer erfarna kan ta sig an uppgiften med att konstruera servern, man kan t.ex. börja med att arbeta på egen hand för att sedan kommunicera över #irc och välja intressanta tekniker från varandras program när man bygger det gemensamma och slutliga bidraget.

Angriparnas uppgift är kanske något lättare men kräver ändå en hel planering och kreativitet. Här är samarbetet nästan ännnu viktigare då man skall sammanställa en lista över tekniker man tror kommer att "knäcka" servern som den andra gruppen skapat.

Tävlingen kan t.ex. vara i 3 veckor så att alla får chansen att hjälpa till.

==================== THE TASK ==================== (Uppgiften är hämtad från ITA's hemsida.) Implement a simple standalone TCP-based chat server, using the following protocol: The server responds to all commands with either: OK<CRLF> or, when an error occurred, with: ERROR <reason><CRLF> <CRLF> indicates the bytes '\r\n'. Upon connecting to the server, the client sends: LOGIN <username><CRLF> Clients can create new chatrooms or join existing chatrooms (chatrooms begin with the character '#') by doing: JOIN #<chatroom><CRLF> Clients can leave chatrooms by sending: PART #<chatroom><CRLF> Clients can be in multiple chatrooms at once. Clients can send a message to a chatroom: MSG #<chatroom> <message-text><CRLF> Clients can send a message to another user: MSG <username> <message-text><CRLF> When a message is sent to a chatroom the user is in, the server sends to the appropriate client: GOTROOMMSG <sender> #<chatroom> <message-text><CRLF> or if the message is sent directly from one user to another: GOTUSERMSG <sender> <message-text><CRLF> Finally, the client can log off by sending: LOGOUT<CRLF> Here's a transcript of a sample session where a user named "alice" joins a chatroom called #news after connecting. C indicates the line was sent by the client, S indicates it was sent by the server (end of line indicates CRLF was sent): C: LOGIN alice S: OK C: JOIN #news S: OK C: MSG #news hi everyone S: GOTROOMMSG bob #news nothing much happened after that S: OK S: GOTROOMMSG alice #news hi everyone S: GOTUSERMSG carol hi alice, where've you been? C: MSG carol on vacation S: OK C: LOGOUT <server closes connection> When implementing the server, aim for a reasonable level of scalability and robustness. Your submission should include a description of the steps you took towards those two goals. Keep in mind that the client may be buggy, or even malicious. For example, if a client connects to the server and sends an infinite stream of the byte 'X' with no line break, the server should deal with this case gracefully. Important: this problem is harder than it looks. Most submissions fail due to lack of robustness.

Permalänk
Hedersmedlem

Humm. Jag gillar grundidén, även om uppgiften i det där exemplet kanske är lite väl avancerad. I det här fallet skulle det ju isf funka med något litet spel, där "angriparnas" uppgift blir att hitta exploits och sätt att fuska. Och för att göra det hela lite roligare får alla angripa varandras kod, även folk som är utom tävlan.

Ger en klart ny dimension på tävlingen om man måste "försvara" sitt verk

Permalänk
Medlem

Var hittade du den där tävlingen någonstans?

Visa signatur

Militant VIM-användare.