Aerocool VM-102. Passiv kylning. Mitt omdöme!

Permalänk
Medlem

Aerocool VM-102. Passiv kylning. Mitt omdöme!

Inledning
Skaffade mig för några veckor sedan ett nytt grafikkort, ett Leadtek 6800LE, och var nöjd med allt förutom ljudnivån på kylningen. Så jag bestämde mig för att byta den.
Kikade runt lite på marknaden och bestämde mig till sist för en Aerocool VM-102 då den verkade mest potent.

Beställning
Lyckades inte hitta den i Sverige så det fick bli en beställning från tyska www.pc-cooling.de (Typiskt, nu har gtek fått in den )

La en beställning onsdag kväll och betalade i förskott.
Med tanke på att frakten skulle utgjort lite för stor del av beloppet fick jag med en kompis på beställningen så vi delade frakten på 15€ lika.
I måndags fick jag besked om att jag kunde hämta ut paketet i en butik som samarbetar med Schenker, de som levererade.

Allt låg väl förpackat och jag fick med, förutom det jag skulle, lite godis, klistermärken och en Lian Li-reklambroschyr. Mycket nöjd med pc-cooling.de

Montering
Efter uppackningen började jag monteringen. Man fick med en fin beskrivning i färg (denna bild utskriven på ett A4) som kanske inte är helt tydlig, men det gick bra ändå.

Det första jag reagerade på var att monteringsanordningen, i form av två lealösa "armar" som ska skruvas fast i kortet och basen, verkade väldigt spetig och klen.

Basens yta, som ska ligga an mot GPUn var långt ifrån lika blank som ytan på GPUn, efter en liten rengörning. Onödig bild, men ändå ganska fin

Applicerade en mycket liten klick av den medföljande kylpastan på GPUn och skruvade ihop resten av kylaren.
Nöjer mig med den knapphändiga beskrivningen eftersom ni lika gärna kan läsa monteringsanvisningarna.

Datorn i övrigt är en P4 2,53 med passivt kyld processor, Nexusfläkt som går i 600rpm som chassifläkt och ett 350W FSP-nätaggregat.

Temperaturer
Jag märkte efter uppstart att temperaturen låg väl högt i idle när jag kollade i RivaTuner . Speedfan visar dock hela 10 grader lägre temperatur och Everest någonstans mitt emellan, alltså c:a 5 grader lägre. Mycket besynnerligt tycker jag.

Satte igång Need for Speed Most Wanted och spelade c:a 45 minuter. Stängde snabbt ner spelet och såg att grafikkortets temperatur ökat till 85 (!) grader i RivaTuner och 75 i speedfan.

Det kändes lite surt och jag var missnöjd. Visserligen är luftflödet ganska minimalt, men temperaturen var ändå alldeles för hög i mitt tycke. Så jag bestämde mig helt enkelt för att göra om monteringen.

Modifiering
Det räckte dock inte med bara nedmontering. När jag plockat ner allting fick jag för mig att modifiera fästanordningen och även polera upp ytan på basen.
Batterierna i kameran råkar vara slut så det kommer bilder på det snarast.

Kan dock meddela att det ser riktigt lovande ut. Efter att ha spelat Most Wanted i drygt 1 timme la sig temperaturen på 73 grader i RivaTuner och 63 i speedfan, vilket var en klar förbättring.
Dock inte säkert att det berodde på det jag gjorde, utan det kan lika gärna varit en dålig första montering.
Idletemperaturen ligger på 65 i RivaTuner och 55 i Speedfan, vilket känns rätt okej.

Ska försöka fylla ut lite mer förhoppningsvis imorgon. Då även med fler bilder. Tänkte lägga mig nu nämligen

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Känns lite högt, sitter här med en i stort sett knäpp tyst Zalman VF700-AlCu med idle på 41 och load på 47. Nåväl, din är iallafall tystare!

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på att inte höra saker och att de faktiskt är knäpptysta. I min dator skulle en VF700 på 5V dåna rejält..

Härlig recension! Monteringen av GPU-blocket såg ut mycket som det till TT Schooner - dvs massa veka armar som kan lossna på flera ställen och aldrig sitter riktigt som de ska. Därför övergick jag själv till BeQuiet! Polar Freezer. Hade gärna tagit en VM-102 då den verkar kyla bättre, men den skulle krocka med min Scythe Ninja på CPUn.

Vet du hur mycket värme ditt kort utvecklar? Ser ut som vi har ungefär samma flöde i burken (såg den oranga fläkten), eller du har nog mer eftersom du har ett aktivt kylt nätagg. Jag kör enbart med en 120mm nexus på 5V.

Mitt 6600GT har idle på 45C och full load på 71C nu.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Det är skillnad på att inte höra saker och att de faktiskt är knäpptysta. I min dator skulle en VF700 på 5V dåna rejält..

Härlig recension! Monteringen av GPU-blocket såg ut mycket som det till TT Schooner - dvs massa veka armar som kan lossna på flera ställen och aldrig sitter riktigt som de ska. Därför övergick jag själv till BeQuiet! Polar Freezer. Hade gärna tagit en VM-102 då den verkar kyla bättre, men den skulle krocka med min Scythe Ninja på CPUn.

Vet du hur mycket värme ditt kort utvecklar? Ser ut som vi har ungefär samma flöde i burken (såg den oranga fläkten), eller du har nog mer eftersom du har ett aktivt kylt nätagg. Jag kör enbart med en 120mm nexus på 5V.

Mitt 6600GT har idle på 45C och full load på 71C nu.

Skulle tro att korten utvecklar hyfsat lika värme, men jag har ju inga siffror på det så det är dumt att gissa.
Jag har troligtvis bättre flöde totalt sätt, då nätaggregatet blåser en hel del, men kanske lika lite omkring grafikkortet.

Hade förut täckt över de nedre perforeringen på sidoplåten. När jag tog bort den blev det en väldigt positiv förändring. Idle-temperaturen ligger nu på ~44 grader i speedfan och ~54 i rivatuner efter drygt 3 timmar. Måste ha varit väldigt dåligt flöde där förut, men nu är det förmodligen tillräckligt.
Funderar på att mäta med en riktig digital-termometer som är väldigt exakt. Frågan är hur svårt det är att få mätningar på rätt ställe bara.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

snyggt gjort glemmy blir nog en sån snart för min del också

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
snyggt gjort glemmy blir nog en sån snart för min del också

Det tycker jag!

Den funkar riktigt bra nu.
Har 58 grader efter att ha spelat länge. En underbar förbättring. Det sjönk nästan 10 grader när jag tog bort det jag satt igen hålen i sidoplåten med. Måste gjort väldigt mycket för luftflödet.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Hm, Hur tror ni mitt R9800pro skulle må med en sån kylare?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Borde gå fint om du har ett bra flöde i burken. Med bra menar jag inte ett högt utan ett välriktat så luften faktiskt passerar genom flänsarna på kylaren.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Verkar lovande! Funderar på att tysta ner min burk så mkt som möjligt och detta kan nog hjälpa! Jag är dock nybörjare på detta med kylningsfrågor... Har en Antec Sonata låda utan chassifläktar. Räcker det med en chassi-fläkt om den sitter på rätt ställe?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugh
Verkar lovande! Funderar på att tysta ner min burk så mkt som möjligt och detta kan nog hjälpa! Jag är dock nybörjare på detta med kylningsfrågor... Har en Antec Sonata låda utan chassifläktar. Räcker det med en chassi-fläkt om den sitter på rätt ställe?

Ser din chassisida ungefär likadan ut som min, alltså med en perforering strax under grafikkortet?
I så fall räcker det gott med en chassifläkt bak på mycket låga varv.

Det gjorde väldigt mycket för temperaturen på grafikkortet när jag lät luften strömma in från sidan också.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?