Vad ska jag ha för TFT? FAQ

Permalänk
Medlem

Kan ingen snäll människa svara på mitt inlägg?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av asnan
Kan ingen snäll människa svara på mitt inlägg?

vad jag ser så är det en fin skärm. Likande specs som 19tummaren som alla är nöjda med.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Kan någon länka till några trådar där de frågas efter en tft för runt 3000 som funkar kanon med video och för surfande och ordbehandling?

Edit: En utav dem som finns på http://www.itbutikken.se/submenu/1/11/1619/0/0.htm

Permalänk
Medlem

Nå, vilken är den hetaste TFT:n i +19"-klassen per den 23 nov 2005?

Jag försöker hitta en bra, då jag suttit med en CRT i många år. Är ju emellertid en jädra djungel, och jag har tyvärr inte tiden att sätta mig in i den allra senaste tekniken som merparten av er gör. Däremot blir jag som mest nöjd med en bra avvägning mellan ny teknik/pris. Spelar såväl som håller på med grafik mm, därför är både responstid och färgmängd viktigt!

Jag måste därför fråga er om ni har några tips, själva FAQ:en i sig är ju något utdaterad. Hade också varit bra om någon kunde ge ett "generellt" utgångspris som är bra att ha då man söker skärm! Vart ligger "hotspoten" på marknaden? 4000? 5000?

I övrigt: är det en stor fördel att köra på TCO '03 mot '99?

Mvh,

Permalänk
Medlem

Jag letar efter en 19" TFT, helst svart. Finns det någon skärm som klarar tex Quake 4 och andra snabba spel utan ghostning eller att bilden blir suddig? Det ska också gå att se på film utan några konstigheter. Hur blir det när man stänger av v-sync? Blir det dålig/konstig bild då? Sitter på en gammal CRT nu och vet inte om jag ska köpa en ny CRT eller en TFT.

Visa signatur

Main: Intel i7-970 4.00 Ghz | 24GB DDR3-1600 | PowerColor 290X | Samsung 830 2x256GB
Server: Dual Intel E5645 2.53 Ghz | 24GB ECC DDR3-1333 | PERC 5/i | Samsung 8x2TB | Intel 320 80GB
XtremeSystems WCG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kik
Jag letar efter en 19" TFT, helst svart. Finns det någon skärm som klarar tex Quake 4 och andra snabba spel utan ghostning eller att bilden blir suddig? Det ska också gå att se på film utan några konstigheter. Hur blir det när man stänger av v-sync? Blir det dålig/konstig bild då? Sitter på en gammal CRT nu och vet inte om jag ska köpa en ny CRT eller en TFT.

Min Hyundai L90D+ klarar Q3 & Q4 galant. Visst den är inte svart men den klarar spelen. Samsung har en svart skärm som typ heter bf930 eller något likande, kan inte det i huvet. Har 4ms och ska vara en bra skärm enligt de på forumet...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Min Hyundai L90D+ klarar Q3 & Q4 galant. Visst den är inte svart men den klarar spelen. Samsung har en svart skärm som typ heter bf930 eller något likande, kan inte det i huvet. Har 4ms och ska vara en bra skärm enligt de på forumet...

Okej, tack för svar. Ska kolla upp dom skärmarna du nämner.

Visa signatur

Main: Intel i7-970 4.00 Ghz | 24GB DDR3-1600 | PowerColor 290X | Samsung 830 2x256GB
Server: Dual Intel E5645 2.53 Ghz | 24GB ECC DDR3-1333 | PERC 5/i | Samsung 8x2TB | Intel 320 80GB
XtremeSystems WCG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ecglsd
Nå, vilken är den hetaste TFT:n i +19"-klassen per den 23 nov 2005?

Jag försöker hitta en bra, då jag suttit med en CRT i många år. Är ju emellertid en jädra djungel, och jag har tyvärr inte tiden att sätta mig in i den allra senaste tekniken som merparten av er gör. Däremot blir jag som mest nöjd med en bra avvägning mellan ny teknik/pris. Spelar såväl som håller på med grafik mm, därför är både responstid och färgmängd viktigt!

Jag måste därför fråga er om ni har några tips, själva FAQ:en i sig är ju något utdaterad. Hade också varit bra om någon kunde ge ett "generellt" utgångspris som är bra att ha då man söker skärm! Vart ligger "hotspoten" på marknaden? 4000? 5000?

I övrigt: är det en stor fördel att köra på TCO '03 mot '99?

Mvh,

Om du både skall syssla med spel och bildhantering, så är det nog en MVA/PVA-panel som är aktuell för dig. De bästa 19" TFT-skärmarna i den klassen enligt mig är Samsung 193P+, Viewsonic VP191b/s och Viewsonic VP930 (samtliga med 8ms responstid och 16,7Milj. färger och hög kontrast). Dessutom har Samsung släppt en väldigt intressant skärm i Samsung Syncmaster770P, specifikationen är imponerande och den fick bra resultat hos behardware. Tyvärr dröjer det nog några veckor/månader innan den finns i butik i Sverige.

Det är en väldigt liten skillnad mellan skärmar som är godkända för TCO'03 och skärmar som är godkända för TCO '99. För det mesta är det enbart färgen på ramen runt bildytan som skiljer sig åt, svarta skärmar kan inte klassas som godkänd enligt TCO '03 eftersom standarden säger att en ljus färg runt bildytan är vilsammare för användaren att se på (kontrastverkan skärm/ram)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Vill ha en tv/data skärm...

Tjena kan någon tippsa mig om jag är helt fel ute nu!?
Vill köpa en stor tv som samtidigt ska funka som en dataskärm för spel m.m.

Har kikat på den här och den värkar klara alla kraven förutom att den bara har 16ms!
är det för lågt för tex CS?

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=314411&view=detailed

Permalänk

Viewsonic VX924, beställd!

Fått den nu. Helt underbar! Och den funkar perfekt i spel och film, inget att gnälla på alls.

Permalänk
Medlem

Men det står inte i FAQ:en vad ration betyder om det står tex 700:1 i kontrast?

Visa signatur

http://latenightgamers.com/index.php
[MSI K8N NEO4 Ultra]-[x64 X-2 4600+]-[2x1024 PC3200]-[MSI 7800GTO 512MB]-[HIPER 580W]-[Western Digital Raptor 36GB 10k]-[Maxtor 250GB SATA]-[Maxtor 120GB SATA]-[Western Digital 250GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slak
Men det står inte i FAQ:en vad ration betyder om det står tex 700:1 i kontrast?

Det betyder att den ljusaste vita färgen som skärmen kan återge är 700 gånger ljusare än den mörkaste svarta färgen. Utan några värden på dessa säger kontrastvärdet egentligen inte så mycket, en skärm med hysteriskt ljus vita och grådassig svärta kan ha samma kontrastförhållande som en väldigt ljussvag skärm med supersvart svärta...

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Ok, tackar.

Visa signatur

http://latenightgamers.com/index.php
[MSI K8N NEO4 Ultra]-[x64 X-2 4600+]-[2x1024 PC3200]-[MSI 7800GTO 512MB]-[HIPER 580W]-[Western Digital Raptor 36GB 10k]-[Maxtor 250GB SATA]-[Maxtor 120GB SATA]-[Western Digital 250GB]

Permalänk
Medlem

Tja! Jag håller på och väljer ut en ny skärm. Sitter på en gammal 17" CRT. Nu vill jag ha en TFT på minst 19". Spelar mkt spel men tittar även på en hel del film. Jag vet inte riktigt om jag vill ha 19" eller 20", beror lite på prisskillnaden. Vad rekommenderar ni för skärm och storlek? Är 20" lite väl stort? Har läst igenom en del inlägg men det kommer ju ut nya skärmar hela tiden så man vet ändå inte riktigt vad man ska köpa..

Tacksam för lite hjälp..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gunning
Tja! Jag håller på och väljer ut en ny skärm. Sitter på en gammal 17" CRT. Nu vill jag ha en TFT på minst 19". Spelar mkt spel men tittar även på en hel del film. Jag vet inte riktigt om jag vill ha 19" eller 20", beror lite på prisskillnaden. Vad rekommenderar ni för skärm och storlek? Är 20" lite väl stort? Har läst igenom en del inlägg men det kommer ju ut nya skärmar hela tiden så man vet ändå inte riktigt vad man ska köpa..

Tacksam för lite hjälp..

Det beror lite på vad du har för hårdvara, en 19" har nativeupplösning 1280x1024 och en 20":are har ofta 1600x1200. Om du har hårdvara som klarar att köra de spelen som du brukar lira i 1600x1200 och du har råd så ta en 20", i annat fall ta en 19".

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag har en AMD 64 3200+ med 1024 Mb DDR-Ram och ett Geforce 6600 GT grafikkort. Lirar mest WarCraft III - The Frozen Throne och Counter-Strike 1.6.. Borde väl gå bra i den upplösningen? Men vad ska man lägga då.. Tänkte mig runt 4000 kr.. Finns så himla många olika.. Några förslag?

Permalänk

OK, grabbar och flickor, dags att uppdatera FAQ:n

Kom med tips och länkar, legat av mig på TFT fronten p.g.a. större intresse för bild & ljud (projektorer, lcd/plasma, hembio och stereo musik)

Visa signatur