Ni som är i nätverksbranchen, CCNA-certa sig eller inte?

Permalänk
Medlem

Ni som är i nätverksbranchen, CCNA-certa sig eller inte?

Kommer få möjlighet att ta CCNA-cert till reducerat pris. Har bara läst knappt halva CCNA men man kan visst ta certet i två delar vilket lär vara mycket enklare så nu snart måste jag välja.

Jag vet inte riktigt vad CCNA har för status. Om det är för låg nivå så att ingen ändå bryr sig om man har certet eller bara motsvarande kunskaper.
Sedan vet jag inte hur det är med efterföljande CCNP (vet inte ens vad man pysslar med där) om det kanske börjar bli riktigt hög nivå där och att det börjar bli intressant först då kanske, och om det då kräver att man har CCNA i grunden.

Hmmm...inte mycket jag vet, men kanske nån av er här inne kan berätta lite om certen och deras betydelse om man vill ha jobb

Nätverk och routrar är fan det roligaste jag hållit på med hittils, det verkar så omväxlande att hålla på med nätverk, det är både praktiskt och teoretiskt och det är design och planering och felsökning och allt möjligt (iallafall vad det verkar). Synd att man inte valde sån inriktning direkt istället för att "slösa bort" de första 4-5 åren på högskolenivå

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

Tja, jag går en utbildning just nu där vi läser CCNA Semester 1-4 och såvitt jag har förstått det så är det i princip likvärdigt att certa sig eller inte.. Men samtidigt, söker du ett jobb och det är en person till som har samma kvalifikationer som du så kan det vara en konkurrensfördel att ha cert. Det visar ju på att man fixat lite mer liksom! Men det kanske är väldigt mycket personliga åsikter i det, vore kul att höra vad någon IT-chef säger om det..

Permalänk
Medlem

Även om du kanske inte tjänar något på att ta det så kan ett CCNA cert aldrig bli en nackdel när du söker jobb.
Hade jag varit i din situation så hade jag iallafall försökt klara certet.

Permalänk
Medlem

Ja, om du har tid och ork att certifiera dig så bör du göra det. Söker du jobb ser arbetsgivaren att du faktiskt äger en viss kompetens, på pränt så att säga. Det kan vara avgörande i vissa fall...
Är du väl certifierad bör du inte lägga så mycket vikt vid det eftersom det finns väldigt många fler som också kan läsa i böcker.
Hoppas att det inte blev för luddigt.

Nu jobbar jag inte så mycket med Cisco och nätverk på den nivån, men vad jag har hört så är det mer utmaning i dessa tester och att det väger tyngre med den här typen av certifieringar jämfört med tex MCP och MCSE (Microsoft) och liknande.
Är du intresserad så kommer du också lära dig mycket mer när du pluggar till testerna.

Permalänk
Medlem

Tja, jag tror inte själva extralärandet blir så stort eftersom jag redan går motsvarande kurs och skriver motstvarande tentor (fast en del i taget istället för allt på en gång) men vi får ju inget cert på skolan utan då får man anmäla sig och gå till Cisco och skriva.

Men jag undrade lite hur hög nivå det är på CCNA. Svårt för mig att avgöra som knappt hunnit halvvägs. Är det en barnlek för vilken nätverkstekniker som helst, eller är det så pass mycket man lär sig att det faktiskt är relevant att ha ett cert.

Om någon sedan vet NÅGONTING om efterföljande CCNP så är jag intresserad, vad som helst, innehåll eller hur svårt det är eller vad det kostar eller vad man kan få för typ av jobb/lön efter ett sånt cert etc etc etc

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

seb74: Vart läser du någonstans?

Jag och min klass har läst färdigt CCNA1 och har precis börjat med CCNA2. Jag har också funderat en del på certifiering, men eftersom vi bara läser till 2 blir det isf halv-certifikatet. Min instuktör tycker att det är bättre att ta hela om det ska vara något att komma med vid tex jobbsökan.(tror att det har en ganska bra status) Vet dock inte vart jag skulle kunna läsa vidare.

Jag håller med om att det är jäkligt intressant med nätverk och allt runt omkring. Lycka till med pluggandet

Visa signatur

Multiplication creates powerful numbers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backpacker
seb74: Vart läser du någonstans?

Jag och min klass har läst färdigt CCNA1 och har precis börjat med CCNA2. Jag har också funderat en del på certifiering, men eftersom vi bara läser till 2 blir det isf halv-certifikatet. Min instuktör tycker att det är bättre att ta hela om det ska vara något att komma med vid tex jobbsökan.(tror att det har en ganska bra status) Vet dock inte vart jag skulle kunna läsa vidare.

Jag håller med om att det är jäkligt intressant med nätverk och allt runt omkring. Lycka till med pluggandet

KTH
Är snart klar med CCNA2 och då får vi möjligheten att halvtids-certa oss för reducerat pris, och så får man ta 3-4 senare i vår när dom kurserna är klara.
Ska höra lite med lärarna jag också vad dom säger om certen....deras status och så.
CCNA är ju bara steg ett, sedan kan man ju ta proffesional och expert-nivån också, så CCNA verkar nästan bara vara som nån grundnivå som krävs för att sedan välja inriktning på sitt cert inom tex routing/säkerhet etc.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

får ni csn-poäng för sånnt här ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Men jag undrade lite hur hög nivå det är på CCNA. Svårt för mig att avgöra som knappt hunnit halvvägs. Är det en barnlek för vilken nätverkstekniker som helst, eller är det så pass mycket man lär sig att det faktiskt är relevant att ha ett cert.

Om någon sedan vet NÅGONTING om efterföljande CCNP så är jag intresserad, vad som helst, innehåll eller hur svårt det är eller vad det kostar eller vad man kan få för typ av jobb/lön efter ett sånt cert etc etc etc

Tjena. Även om CCNA är första nivån i Ciscohiearkin betyder det inte att vem som helst besitter dessa kunskaper. Det finns många nätverkstekniker som till exempel inte använt VLAN, inte kan OSI-modellen osv osv. De har lärt sig på ett praktiskt sätt att göra vissa saker men kan inte teorin bakom. Detta kommer senare ge dig en fördel då du lättare kan ta till dig nya teknologier osv.

Jag har själv läst klart CCNA och kommer ev. läsa CCNP med början i läsperiod 4. Vi kommer att läsa två av de fyra kurserna som finns, routing och switching. Förutom dessa två finns det även remote access (modem, isdn mm) och en kurs i felsökning. Remote access delen känns lite förlegad men ska man ha fullständigt cert måste man ta alla delar givetvis.

Ja, man får CSN-poäng för dessa kurser, iaf om man läser på högskola som jag gör.

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem

Tja, kanske kan det vara så att många "leker" nätverkstekniker, och att det också är dessa som drar ner snittlönen och statusen i yrket.
Det går ju säkert som du säger att lära sig en massa saker "utantill" utan att egentligen kunna teorin på djupet, och sedan bara utföra lite enklare jobb.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Jag läsate förra året hela CCNA och tyckte det var väldigt givande. Lärde mig väldigt mycke om nätverk!

Just nu håller jag på att läsa CCNP1 och det går in mer på djupet i routing och routingprotokoll. Väldigt givande tycker jag Ska sen fortsätta med fler terminer CCNP.

Sen läser jag även FNS vilket är Ciscos nätverkssäkerhets kurs typ. Man läser lite om Pixar samt Ciscos Säkerhets IOS och jag tycker helt klart det är en bra utbildning.

Jag läser den på luleå tekniska universitet i skellefteå och får pengar från CSN och högskolepoäng för det.

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!