Jag och en polare har suttit och spelat Driver 3 till PS2 i många många timmar bara för att det är så kul när det buggar sig, vilket det gör typ hela tiden. Favoriten är när polisbilarna fastnar i någon konstig vinkel, ståendes snett på ena framlyktan och liknande, för någon har lagt in någon sorts "skräphanterare" som gör att de bilar som buggar sig på det sättet exploderar efter ett tiotal sekunder. En gång var det en polisbil som exploderade, flög rakt upp i luften och sen inte kom tillbaka i bild igen förrän efter någon minut då det började regna bildelar över staden. Det finns så många roliga buggar i det spelet så det är inte klokt, men samtidigt utgör detta i stort sett hela nöjet med spelet. Hade det inte varit så buggigt hade vi aldrig spelat det fortfarande .
FF6 är ganska roligt också om man använder Relms "sketch"-kommando på vissa monster (oftast de som består av riktigt stora spritar) då det kan hända diverse saker. Det är till exempel inte omöjligt att alla ens save-filer raderas. När jag testade (för man måste ju testa ) så fick jag sinnessjukt mycket prylar. Item-listan kan inte räkna längre än till 99, men i stället för siffror stod det typ hjärtan och sådant och jag hade väl i praktiken obegränsat med Illumina Sword, Paladin Shield, Atma Weapon, you name it.
Finns andra roliga buggar i FF6: bl a så har någon programmerat fel, så "evade"-statsen räknas inte, utan "magic evade" används för båda delar. Inte så snyggt.
Annars har elastomania fått några riktiga spel några gånger och skeppat upp i extremfart rakt upp i taket när man bara kört helt vanligt längs marken.
Driver 1 buggade sig för mig på ett uppdrag där man skulle köra någon från ett sjukhus till ett garage i nån förort. Jag hade bara en savefil, och jag hade sparat när jag hade extremt lite health kvar på bilen så jag tålde inte en enda touch från någon bil, + att man hade väldigt lite tid på sig. Jag vet inte hur länge jag satt och spelade för att klara uppdraget, men varje gång jag lyckats ta mig genom horder av poliser, blåsa över en bro i full fart utan att krocka med någon och sedan lyckats skaka av mig snutarna igen och skulle köra in i garaget så frös spelet. När det hände för tredje gången så var det bara att inse faktum och börja om med en ny savefil.
En klassiker är ju annars i Super Mario Bros där man kan flyta genom tegelväggar på vissa ställen om man kommer exakt rätt, bl a på bana 1-2I istf att hoppa på hissarna och komma till warp-zonen kan man flyta rakt genom tegelväggen precis ovanför röret som leder upp till ytan igen.
Mega Man 1 är också ganska fullt med buggar, speciellt i samband med att man får magnet beam. Jag har sett folk flyga genom 8-9 skärmar och liknande.
En annan klassisk bugg i Mega Man 1 är att om man pausar när elec-beam träffar så skadar det fienden en gång till när man "unpausar". Detta är guld värt på första bossen (Cyclops) i Dr Wilys slott som är riktigt lurig annars. Bara dra iväg en elecbeam och hamra som en galning på select så är halva hans liv borta på ett skott .
En annan bugg i ett klassiskt spel är i Super Mario Kart där man häver sladdar genom att hoppa (!) med go-karten. Vet inte om det är en medveten grej av programmerarna, men det ser lite märkligt ut när alla blåser kurvorna i hög hastighet och sen helt plötsligt börjar hoppa för att räta upp sig igen. Detta spelet är även alla datorfuskande motspelares moder. Har nog inte svurit så mycket och så ärligt över något annat spel, och då finns det kandidater må jag lova.
NHL '96 hade en rolig bugg som jag upptäckte första gången jag spelade det: om man skjuter från den förlängda mållinjen så går skottet alltid in då målvakten inte kan täcka så nära stolpen. Kul. Jag har även satt en puck på en oskymd målvakt med en fösare från bakom min egen målbur. Iofs var det Wayne Gretzky som sköt pucken men jag har svårt att se en NHL-målvakt missa den ändå. Sköt man från blålinjen, ca en meter från sargen gick pucken också alltid i över målvaktens vänstra axel. Målvaktsprogrammeringen i det spelet är faktiskt den värsta jag någonsin sett.
I NHL '94 har jag också lyckats lägga in ett straffmål bakifrån, typ genom nätet på baksidan vilket var lite speciellt.
När vi ändå är inne på NHL så buggar sig kommentatorerna i NHL '98 sig mest hela tiden. Avbryter mitt i meningar och säger fel i matchpresentationerna och liknande. Detta var väl nästan mer regel än undantag i de tidigare kommentatorförsöken.
Jag har även fått MS Space Cadet att fastna i en loop där bollen sköts från ett maskhål, studsade i två väggar och sen i sig själv igen. Oftast när detta händer så håller det bara på kanske max 15 gånger, men en gång lät jag datorn stå på i några timmar och räkna poäng.
När jag spelade King's Quest 6 och var ganska nära slutet så skulle man kasta en tomat på nån märklig planta i ett träsk, så skulle den bli förbannad och kasta tillbaka nåt man behövde ("ooze" har jag för mig det hette, men det var ca 12 år sen eller nåt). Problemet var bara att min dator hängde sig varje gång jag kastade tomaten. Efter att ha spelat i otaliga timmar och testat sig fram till alla lösningar på Sierras osannolikt ologiska problem (de saknar faktiskt motstycke i spelhistorien tror jag) så var jag ganska knäckt av att inte lyckas komma förbi detta, men jag fick helt enkelt dra över savefilen på en diskett, åka till en kompis, installera spelet, ladda savefil, kasta tomat, få ooze, savea igen och åka hem. Sedan hände samma sak igen när man skulle måla en magisk dörr på ett slott och proceduren fick upprepas. Dörren skulle målas med en magisk färg som man fick fram om man kombinerade en tekopp (som man lagt ooze:t i) med en fjäder. Bara att komma på att man nog ska måla en magisk dörr på slottet och sen koppla detta till att man ska kombinera en tekopp med en fjäder för att göra magisk färg... nästan en bugg i sig.
Blev en stabil lista det här. Orkade inte lista några PC-spel (förutom KQ6 för det har satt djupa spår i mig ) för buggar känns där allerstädes närvarande. Till konsol är det nästan en märklig händelse när något inte funkar som det är tänkt.