Problem med RAID array

Permalänk
Medlem

Problem med RAID array

När datorn sätts på så bootar den igenom efter RAM-grejen. HDD'n hittas i början men när man kommit förbi det hela kommer det fram:
"Serial_CH00 No Device Found
Serial_CH01 No Device Found"
Det jag gjorde var att innan jag formatera om min 120gb Western Digital SATA HDD så ställde jag om bios till ursprungsläget och efter att jag gjort det kom det där meddelandet. Det står att jag måste skapa RAID array, men jag vet dock inte hur. Det går inte alls att komma in på XP då datorn rebootar hela tiden då man kommit in till XP startskärmen.

Vad ska jag göra, eller ska jag fråga går det att göra någonting ?

Cheers

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den disken du formaterade var inte med i arrayen va ?

Jag skulle tro att du måste ställa in i raid bios vilka diskar som det är du har arrayen på.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Aaadu, vad ska jag säga ? Jag är lika haj på det där som hur säker jag är på vart RAID biosen hittas ! Alltså, ganska osäker. Har försökt att Cleara CMOS men det har inte hjälpt. Jag vet att om man slänger in Win XP skivan så står det att man kan trycka F6 för att skapa en RAID array, försökte med detta men det hjälpte verkligen inte.

Kan säga såhär, jag lyckades formatera om disken och kom in på XP häromdagen nyinstallerat. Sen för att lyckas komma in på XP igen så måste man vänta minst en 20 min för att inte riskera att den bootar om vid XP start-up

Men kan tillägga att meddelandet "serial_ch00 master....." visas varje gång man startar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Här är ett bra läge att sitta med manualen i knät när du pillar. Har du inte den bör du leta reda på vad du har för moderkort. En kort stund under dom olika stegen under "ram-grejen" så visas vilken tangentkombination du ska trycka för att komma in i konfigureringen av RAID-kontrollern. Kommer det upp en välkomstskärm eller en splaschscreen med logotype och liknande på vid boot, då kanske du ska stänga av den under cmos settings (knappkombinationen kanske är dold bakom den tänkte jag).

/G

//edit ohh... tomte-smilies

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Eftersom han troligtvis har raiden på moderkortet så går man ju bara in i bios för att ställa in det.
Som gurk säger är manualen bra när man inte kan så mycket, inte för att jag någonsin använder den för det är ju inte lika spännande

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Eftersom han troligtvis har raiden på moderkortet så går man ju bara in i bios för att ställa in det.
Som gurk säger är manualen bra när man inte kan så mycket, inte för att jag någonsin använder den för det är ju inte lika spännande

Lyckades utan manualen faktist Jag var endast osäker på det där med RAID grejen, men det fixade sig i BIOSen.

Visa signatur