Permalänk
Medlem

Batteriet på moderkortet

Antar att batteriet börjar bli dåligt på mitt moderkort för efter ett dygn så har min klocka halkat efter ca 20 min, om jag nu skall byta batterie är det bara o dra ur batteriet o sätta in ett nytt. Kommer alla inställningar i datorn att tappa minnet då eller kommer den ihåg ja det blir samma som innan jag pillade ur batteriet? Vart köper man batteriet på en vanlig teknikaffär eller klockaffär?

Visa signatur

Fear

Permalänk

Du kan nog kolla i BIOS vilken spänning du får från batteriet, det ska vara 3 volt. Observera att om klockan tappr tid under drift så är det nog inte batteriet, den håller tiden när datorn är avstängd.

Alla inställningar tappas, alltid skoj.
Du behöver ett CR2032, finns på många ställen.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Another_Lundis
Du kan nog kolla i BIOS vilken spänning du får från batteriet, det ska vara 3 volt. Observera att om klockan tappr tid under drift så är det nog inte batteriet, den håller tiden när datorn är avstängd.

Alla inställningar tappas, alltid skoj.
Du behöver ett CR2032, finns på många ställen.

näe man ´måste eventuellt flytta en jumper också....det beror på vilket moderkort han har..

Visa signatur

Zibkus

Permalänk

Vad ska det betyda egentligen? Pratar du om samma sak?
Om han flyttar en speciell bygel så rensas BIOS, men varför skulle han vilja göra det?

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Another_Lundis
Vad ska det betyda egentligen? Pratar du om samma sak?
Om han flyttar en speciell bygel så rensas BIOS, men varför skulle han vilja göra det?

för den som kan läsa så frågar han också om den tappar minnet...vilket den inte gör om man inte byglar om den eller?

Visa signatur

Zibkus

Permalänk

Det är helt fel, om man byglar den tappar den inställningarna, batteri eller inte.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Another_Lundis
Det är helt fel, om man byglar den tappar den inställningarna, batteri eller inte.

för dej verkar de ju ha brunnit i skallen..han frågar om den tappar minnet om man tar bort batteriet och jag svara med att man måste bygla om för att den skall göra det...fattat nu elle?

Visa signatur

Zibkus