Permalänk
Medlem

Köpa digitalkamera

Tjena!

Då var man i köptagen igen. Eller morsan är, och jag uppmuntrar

Det är en digitalkamera som ska inhandlas till familjen i julklapp. Jag är helt lost på kameror så jag skulle uppskatta lite hjälp

Budgeten är 2 till 2,5K. Det får gärna vara hos El Giganten, Komplett, Datorbutiken eller någon annan seriös butik.

MVH

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

canon ixus 40 eller en canon a510/520

Visa signatur

Apple iBook 12" - 1,33 GHz - 512mb RAM - 60gb HD, iPod shuffle 512mb och en SonyEricsson F500i

Permalänk
Medlem

http://www.elgiganten.se/ säljer Canon A520 för 1868:-
Då får du råd till ett minneskort oxå

Permalänk
Medlem

Kan nog gå ända upp till 2700 kr nu, MAX är 3K och då ska det ingå ett minneskort. Finns det inget hippare än a520? Gillar inte att det är vanliga batterin i den. Vill ha med ett laddningsbart batteri och en laddare från början.

Hur stort minneskort ska man ha? Räcker 256 eller ska ha man satsa på 512, eller kanske till och med 1 Gb? Hur många bilder (med bra kvalitet) får man in på 256 Mb?

Edit: Har läst lite nu och har kommir fram till att den här verkar riktigt bra.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308839&cks=SER

Vad säger ni?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

köp antingen canon eller nikon! Sony har för dyra minnen och jag gillar inte deras meny system! Jag har fotat med canon S1 IS över ett år nu och förra månaden köpte jag en Systemkamera Nikon D70s för att fota lite mer på allvar!
men nu till de viktiga! S1 ISen har 4st normala batterier så om du stoppar in 4st 2500mAh så räcker det till minst 500bilder och om de skulle ta slut så går du bara till närmaste butik/bensin mack och köper nya ! så om du frågar mig så är vanliga batterier mycket bättre!!

Det där med minnet! köp minst 512mb minnena börjar bli billiga nu och de värsta som kan hända är tex när man har rest till paris o fotar familjen framför eiffeltornet så tar minnet slut!! ja kör med ett 512mb och ett 1gb det räcker lagom länge!

så jag skulle råda dig köpa en Nikon coolpix S2 den har 5mp 2,5" skärm! och eget batteri med laddare som du ville! fast ingen vidare zoom

annars är Canon ixus 40 ett bra val 4mp 2" skärm eget batteri osv

kolla även på CASIO EXILIM EX-Z500 över 5mp 2.7" skärm! jag har ingen erfarenhet av Casio men ta en titt på en sån med!

en viktig sak att tänka på är att ju mindre den är, desto oftare har man den med sig!
och om du köper en kameran glöm absolut inte att köpa en bra liten väska som klarar väder och är lätt att ta med sig!Väskan skyddar kameran från alla stötar och annat otrevligt som kan skada din kamera

Visa signatur

Asus Maximus X Hero z370| i7 8700k | RTX2080 TI | Corsair AX1200W | Corsair Vengeance 16Gb | EKWB Custom Loop PETG

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Hur tycker du den här verkar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Tack för svaren.

Hur tycker du den här verkar?

Skulle inte gått på fujin! den e lite större och ja tycker den ser lite mer plastigare ut!
nikons S2a har du alu chassi som skyddar mot fukt o lite mindre stötar!

här är ett riktigt bra paket!
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010087472

Minnet kunde vart lite större tycker ja men annars så är den perfekt Nikons

Edit: Vad ska du med 6.2mp till på en familj kamera! tror inte du ska printa upp dina semester bilder på taperterna i vardagsrummet!! så det är helt onödigt!
Jag klarade mig gott o väl på 3.2mp över ett år 1600x1200 som max upplösning!
MP är bara för att locka köparen för dom inte har några andra funktioner!

Visa signatur

Asus Maximus X Hero z370| i7 8700k | RTX2080 TI | Corsair AX1200W | Corsair Vengeance 16Gb | EKWB Custom Loop PETG

Permalänk
Medlem
Citat:

Gillar inte att det är vanliga batterin i den. Vill ha med ett laddningsbart batteri och en laddare från början.

Hur kommer det sig?
Jag tycker det är en stor fördel att ha standardbatterier om man exempelvis ska ut och resa osv.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Hur kommer det sig?
Jag tycker det är en stor fördel att ha standardbatterier om man exempelvis ska ut och resa osv.

Säger det samma! Men jag tror han vill spara pengar där!
laddare + batterier 300-500kr extra!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fuji F10 är bäst i klassen på höga ISO. Tänk på det om du ogärna använder blixten.

Visa signatur

Powermac G4/AGP, Motorola 7400 400Mhz 768MB PC100, Radeon 8500
Sharp MM1, TM5800 1GHz, 256MB DDR, 15GB, 10" 1024x768.
Palm Tungsten T3, Intel XScale 400MHz, 64MB RAM, 256MB SD, 3" 320x480.

Permalänk
Medlem

Nu kan jag inte bestämma mig

Både F10 och S2 verkar bra.

S2 verkar vara lite robustare och behändigare medans F10 tar bättre bilder och klarar mörkerfoto bättre.

Nikon känns "bättre-i-magen" än Fujifilm, men å andra sidan så har F10 fått extremt många utmärkelser.

Har S2 ingen lins som "åker ut" när man zoomar? Är den alltid lika platt?

MVH

Visa signatur

Permalänk

Jag skulle välja mellan A520 eller F10 om jag vore som dig.

Permalänk
Medlem

"här är ett riktigt bra paket!
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010087472"

En kamera utan optisk sökare och optisk zoom skulle inte jag vilja ha. Iofs kanske den tar väldigt bra bilder men skulle ändå inte satsa på den.

"Sony har för dyra minnen och jag gillar inte deras meny system!"

När du skriver det menar du då minnestypen på sonys kameror? Är inte så insatt om de håller sig till samma typ men bara för att tillägga att man inte behöver ha SONY tex sd/cf kort(om det ens finns..) i sony kameror. OBS jag kan ha fel men jag är nästan 100% säker att så inte är fallet

Olympus Camedia C-315 Zoom
www.cyberphoto.se (gick inte direkt länka)
Kollade inte så noga efter andra men den verkade vara bra och billig. Dock hade den väl dne dyra minnes typen xD.

Kolla själv på www.cyberphoto.se som är en bra och objektiv sida.

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: rtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem

Optisk zoom har den ju faktiskt

Taget från dustin:

Optisk zoom 3x (35 - 105 mm)
Digital zoom 4x

Vad är en optisk sökare bra för?

MVH

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En optisk sökare är bra när det är väldigt ljust ute. då kan det vara svårt att se bra på skärmen. Det är åxå eftersläpning på displayen, vilket gör det svårare att hänga med snabba förlopp.
Men en optisk sökare kan man, om man vill, åxå stänga av skärmen och spara batteriet.

S2 har antagligen optiken på höjden i huset och en spegel som vinklar ner bilden genom den och till sensorn som sitter i botten. En lösning som Konica Minolta haft på sin X-serie, bland annat.

Ang. batterier så tycker jag att det är en stor fördel med AA-batterier. Det är sketbilligt att skaffa extra uppsättningar och man kan köpa extra batterier i vilken affär som helst om de tar slut om man är ute på spring.
A520 är dessutom en väldigt bra och mycket privärd kamera. Sen behöver den ju inte vara rätt för dig/er för det...

Personligen tycker jag att tråden blivit en enda röra och alla rekommenderar kameror till höger och vänster.

Wixia: Vilka egenskaper är viktiga på kameran?

Permalänk
Medlem

Optisk sökare tror jag inte är nödvändigt.

Pappa tycker att S2 verkar skitbra i och med att den är vädeskyddad och lite robustare.

Vilken kamera tar bästa bilder mellan S2 och a520? a520 har optisk sökare och 1x mer zoom än S2, men S2 är väderskyddad och har högre upplösning. Kan fan inte bestämma mig

MVH

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur stort minneskort ska man ha? Räcker 256 eller ska ha man satsa på 512, eller kanske till och med 1 Gb? Hur många bilder (med bra kvalitet) får man in på 256 Mb?

Jag får in runt 300 bilder på mitt 512 i 3 megapixel storlek då de borde ju runt hälften på ett 256

Visa signatur

Core 2 duo E6850|Xilence 600W | Asus Extreme Geforce 8800GT SLI | WD Raptor 150 Gb | 2 Gb Ram | Asus Striker Extreme nforce 680i

Permalänk
Medlem

Okej då vet jag på ett ungefär

100-150 bilder är helt okej. Bara att köpa nytt minneskort om vi skulle bli fanatiker i familjen

Är det någon som kan säga svart på vitt vilken kamera som tar bäst bilder av S2 och a520?

Och hur stora upplösningar klarar en 4 MP kamera med bra kvalitet?

Edit: Hittade detta paketet på cyberphoto.

"Canon PowerShot A520 inkl värdepaket: Laddset Uniross inkl 4 batterier (2300 mAh) + Minne Sandisk 256 MB + väska Soligor Modell 102"

Laddsetet, är det en separat laddare och 4 ladnigsbara batteri man får med?

Såg på provbilderna på cyberphotos sida och jag tycker den tar bra bilder.

MVH

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är du som tar bilderna, inte kameran. Det är du som avgör om de blir bra, inte kamerans prestanda. Hitta en kamera som känns bra i handen och är lättanvänd så kommer du få bra bilder, att jämföra på beskrivningar och testbilder ger ingenting.

Det är liksom rätt ointressant med deras testbilder, vilken normal människa riggar upp kameran på stativ framför en soptunna och räknar antalet repor man ser med eller utan zoom liksom... helt meningslöst. De testbilderna säger ingenting överhuvudtaget om kamerans prestanda eller förmågan att ta "bra" bilder (som om det hade med kameran att göra).

Permalänk
Medlem
Citat:

Optisk sökare tror jag inte är nödvändigt.

Pappa tycker att S2 verkar skitbra i och med att den är vädeskyddad och lite robustare.

Vilken kamera tar bästa bilder mellan S2 och a520? a520 har optisk sökare och 1x mer zoom än S2, men S2 är väderskyddad och har högre upplösning. Kan fan inte bestämma mig

MVH

Jag tycker att A520 ger mer för pengarna. Det är "mer kamera" (även bokstavligen åxå iofs) och den är billigare. Den ligger åxå bättre i handen. A520 har både möjlighet till längre och kortare slutartid (framför allt kan nog den kortaste slutartiden på 1/320 på S2 vålla problem på väldigt soliga dagar). A520 har åxå betydligt kraftigare blixt.
Och jo, den tar bilder som är tekniskt bra.

S2 är ju tunnar är (enl. utsago väderskyddad, men vad det innebär säger man ju inte) och är ju lite mer "hipp" med Li-Ion-batteri.

Upplösningen är inget jag skulle lägga vikt vid. 4Mpix räcker gott till A4-förstoringar och duger hyggligt även till A3.

Allt är ju en fråga om vad man tycker för egenskaper är viktiga.

Permalänk
Medlem

Då har jag fattat ett beslut

Det får bli a520.

Förut tilltalade S2 mig på grund av det laddningsbara batteriet och väderskyddet. Men efter lite tänkande så tycker även jag att det är vettigare att kunna byta batterin till vilka som helst, dessutom får man med en laddare och 4 batterin i det paketet som jag tänker köpa. Väderskyddet är väll bra, men jag tror inte vi kommer fotografera när det regnar eller nått sånt ändå. Orka fota i regn

Tack för all er hjälp

MVH Viking

Visa signatur