IBM Deskstar 75GXP 46.1GB

Permalänk
Medlem

Re: IBM Deskstar 75GXP 46.1GB

1) Över ett år har jag haft 46:an (tror jag)

2) Fungerat felfritt, aldrig några problem

Övrigt) Har även föregångaren 34GXP 27 gig som funkar lika bra, och nästan lika snabb.

Permalänk
Medlem

1) 9 månader

2) 9 månader

3) Skickade den till db.com i måndags, inte hört något ännu

Permalänk

1 ca 1 år skulle ja tro...

2 fungerar forfarande perfekt.

3 -----

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk

1) 30 giggare ungefär ½ år

2) 2 veckor

3) fick massa papper, utskrifter från testprogget gång 1, andra gången fick jag bara en ny utan kommentar, fick samma modell

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem

1. 6 månader ungefär (46-gigsvarianten)
2. 6 månader ungefär
3. Efter lustigt uppförande, vibrationer de luxe, plingljud, klusterfel. Fick den utbytt av DB trots att den funkade för tillfället. Klustergrejen kom lite då och då, och det var ju ett tecken på att allt inte stog rätt till.

Fick tyvärr en 60GXP 40gig tillbaka. Hört att man får 60gigare nu
Den nya disken funkar helt ok. Köpte en till sammtdigt och den verkar också funka helt ok.

edit: Plingljud och rejäla vibrationer var där från början - så igentligen kan man säga att den aldrig fungerade riktigt korrekt.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Har fyra stycken 75GXP 30Gb.

Köpte en för ett år sedan. Har haft problem med strömförsörjningen till den sedan inköpet. Dock så visste jag inte vad som var fel med hårddisken tills i vintras då jag köpte mig ett nytt nätagg i hopp om att det skulle hjälpa... Skickade dock inte tillbax den utan har lött om kontakter etc kring molex kontakten så den är nu felfri. (Förrutom att jag fått dåliga kluster på den. men det ordnas med Drive Fitness Test / Erase Disk som vanligt)

Köpte tre stycken lika dana i april och kör nu raid med diskarna.
En av de nya startade sedan att krånga som den första och jag gjorde samma procedur med den då den var köpt av en privatperson. Dock ej använda utan låg i sina vakuumförpackingar.

Kör dem utan några större problem ännu.

Visa signatur

MVH/Mattias -->

LianLi PC70 | MSI BXMaster | P3:8001066 | PQI 1GB RAM | 4x30Gb IBM | TNT2 | Leufken Tank | DangerDen Copper Core Radiator, Maze för CPU, GPU och Chipset

Permalänk
Medlem

40gb

1 år

funkar fortfarande juu

Visa signatur

I'm a genious!!! :)

Permalänk
Medlem

1) Hur länge har ni haft hårddisken?

46GB - 14 månader

2) Hur länge fungerade den korrekt?

-Det tog ca 3 månader innan jag fick läsfel(skadade kluster), jag körde då en Erase-Disk
med IBMs hårddiskprogram (Disk Fitness Test) och den har fungerat ok sedan dess..dvs ca 11 månader.

3) Vilket besked fick ni vid utbytet av den felaktiga hårddisken? Vad var felet? Fick ni samma modell i utbyte?

- Har inte bytt disk eller haft kontakt med någon om det felet som uppstod.

Permalänk
Medlem

1. 13 månader.

2. 0 dagar...Gick inte på UDMA 66 kontrollern (HP366)...Då låste den sig efter en liten stund. Gick bra på udma 33 vanliga IDE kontrollern. Efter ett halvår orkade jag skicka tillbax den....fick en ny...samma fel....Efter ytterligare ett halvår fick jag skadade kluster och skicka tillbaka den. Fick en 60gxp istället. Men då hade jag köpt nytt mobo så jag köpte en till 30,7gb dock en 75GXP och kör dessa på RAID (HP370) 0 Funkar kalas.

3. Första gången sa de att det inte fanns något fel på den....men eftersom den låste sig för mig fick jag en ny. Andra gången fvar det ju inget snack om saken efterosm det var skadade kluster.

Men nu funkar det kalas på Raid trots att jag har en 60gxp och en 75gxp....men dessa har ju samma prestanda så det gör ju ingen skillnad....

Visa signatur

En gång i tiden levde jag på detta forum, då klockade jag PIII:or och celerons på BE6-II-moderkort :) dock verkar dessa inlägg försvunnit från min historik när jag nu letar...

Permalänk
Medlem

1. Hur länge har ni haft hårddisken?

46,1GB - 6 månader

Min första disk började krångla efter 2mån, den började att ge ifrån sig missljud under drift sedan slutade partitionerna att fungera, operativet hängde sig och när jag startade om maskinen hittade inte bios disken =(

Disk nummer två har lite skumma tjutande ljud för sig ibland så vi får se hur länge den orkar.... (Trist att det tar 2veckor att få disken ersatt =( )

3) Vilket besked fick ni vid utbytet av den felaktiga hårddisken? Vad var felet? Fick ni samma modell i utbyte?

Fick inte veta ett dyft när jag fick tillbaka disken, men jag fick en ny av samma modell.

Visa signatur

Den som inte brinner kan inte beskriva lågan....

Permalänk
Medlem

46.1 gb.

1 Snart ett år.

2 Snart ett år.

3 Se fråga 2.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Svarar för en kompis räkning

Han hade 2 st 46 gbare raidade i runt ett halvår sån kom det berömda kvackande ljudt från en av diskarna, han körde sedan den andra som en ensam disk i ca 1 vecka innan den dog den med. Den andra funkar ibland men kan utan förvarning börja kvacka o kan även tappa allt data. DB hävdar att han ska brata med IBM o dom hävdar att diskarna är hela. Dom hänvisar till sitt testprogram som raporterar att dom e hela dom gångerna som testprogget lyckas tugga sig igenom testet för när diskarna börjar kvacka så kraschar ju hela datorn...

Verkar ju dock som om andra inta har haft samma problem med att få diskarna ersatta så jag får la snacka med honom om att han ska ringa till IBM igen...

Visa signatur

Niklas

Permalänk
Medlem

IBM Deskstar 75GXP 46.1GB.

Sedan april 2001 och den funkar fortfarande bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Avstängd

IBM gxp 30.1gb

1) 7 månader

2) 6½ månad

3) Att det var ett vanligt fel på den här typen av diskar. Nej, en 40 gigare !

Visa signatur

Intel P4 2,2ghz | Asus P4T-E | 768Mb Rambus | Western 80gig | GF4TI4400 | Sb Live! | Chieftec WX-01B-D | 19" Dell Trinitron |
Intel P3 700mhz | Asus CUSL2 | 256Mb SD | Ibm 30gig | 19" |

Permalänk
Medlem

1) Den första 1dag, den andra ett halft år , den tredje 1 år

2, Den första 1 dag, den andra ett halft år , den tredje 1 år

3, Fick en ny direkt, dom andra håller kör, kör raid 0

Visa signatur

If it sound to good to be true, it probably is.

Permalänk

IBM 46.1GB 75GXP...

1. 15 månader...
2. Den har alltid fungerat korrekt och gör det fortfarande...
3. Har inte behövt byta ut den...

Kan också lägga til att jag inte överklockar... Jag har fått den uppfattningen av att alla dessa som har lyckats sabba sina 75GXP-hårddiskar har överklockat systembussen (FSB:n) eller har höjt I/O:n... Skulle faktiskt vara intressant och se om det stämmer...

Permalänk
Medlem

1. Hade min 15,3gb 75gxp i ett år.
2. Hårddisken bara la av. Satt vid dator och kollade runt lite och så kom en bluescreen up som sa att den inte kunde komma åt enhet c:. Var bara att skicka in och få en ny då IBM har 2 eller 3års garanti på sina diskar.
3. Jag fick en likadan tillbaka.

Permalänk

1) Sedan Oktober -00

2) Rullar som en dröm fortfarande

3) Vi får väl se det.... hähä!

Permalänk
Medlem

Har en kompis som har 2st 30gigare, dem är ca 1år gamla.
Men han har "tror jag" aldrig kört windows95/98 som bidrog till många krasher av 75GXP serien.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

46,1GB

1. 1 dag

2. 1 dag. Den hängde sig under första formateringen.

3. Var på lagning i 2,5mån!!! Och sen fick jag en 60GB 60GXP som plåster på såren=). Works like a charm. Fick aldrig reda på vad som var fel på den gamla, den var "trasig".

Permalänk
3dfx Fanboy

Hmmm....

En snabb statistik över den här tråden:

Ca 130 inlägg innehåller svar på mina frågor... av dessa finns det ca 50 där det har funnits problem som inte orsakats av användaren.. (jag tog inte hänsyn till antalet diskar som ni pratade om i varje inlägg)..

detta innebär att ca 38% innehöll felrapporter om dessa hårddiskar...

Visa signatur

Runnin with a pump pump
no bluffin we buck buck

Permalänk
Medlem

1) Ca ett år (46.1Gb 75GXP)

2) Fungerar fortfarande utmärkt

3) Inte hamnat i den situationen än

Men !
jag har hört ett konstigt ljud en gång..
Installerade Gamespy 3D.. fungerade..
Installerade Gamespy Arcade.. fungerade inte.. fick ett konstigt missljud följt av system hängning.(Vid igång körning av 3D)
Som sagt fungerar fortfarande men vill inte funka med Arcade och 3D installerat samtidigt..
vet inte om det gör det nu.. vill inte testa.

Visa signatur

|XP 2500+ |Epox 8RDA+|Prometeia Black|TwinMos/Winbond PC3200 2*256mb|Hercules 9700 Pro|
|XP 2000+ AGOIA Y|Epox 8K5A2|Alpha 8045|TwinMos PC2100 2*256mb| Leadtek GF3 Ti200|

Permalänk
Medlem

20GB 75GXP

1) Haft den i ca 16 månader nu

2) Fungerat felfritt hela tiden och även prestandan har varit på topp.

3) Inte behövt uppleva detta ännu

Permalänk
Medlem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av misko

1) Hur länge har ni haft hårddisken?

1) Runt 8-9 månader

2) Den fungerar fint fortfarande.

3) ....

Alltså, nu blir man ju nervös. Bör jag köpa en snarast eller vad är det frågan om?

Mvh Mats

Permalänk
Medlem

ta backup ofta så är det ju lugnt. Inte alls säkert att din går sönder så länge du använder den.

Visa signatur

P6T, i7, gtx295, 12gb ram, en massa disk, x10 projektor, lite kameror (5dmk2, 85/1.2, m.m). Mb pro i7 & lite annat crap.

Permalänk
Inaktiv

1. Ett år och 5 månader, ibm 75GXP 46.1 GB, den andra 1 år

2. Först började den låta som fan i Juni, men sen så var det tyst (det var vid uppbootningen.

3. Skickade den till komplett.se och lade till extra pengar för att få en annan modell.. Total dog i början av september.

Permalänk
Medlem

1. Ca 1år (30GB)

2. Fick några dåliga cluster för några veckors sedan, men har inte fätt några fler problem

3. N/A

Visa signatur

Mamma är bäst!

Sur o Deppig?
Läs lite goda nyheter!
https://www.goodnewsmagazine.se/

Permalänk
Medlem

1) Sedan mittan av februari. (46gb)

2) Till början av september.

3) Inte inskickad än... Fel: Skadade kluster i ett mönster. Mer och mer kluster går sönder.

Permalänk
Medlem

1. En 30Gb
2. Fungerat felfritt i drygt ett år borde det bli

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Ibm Desktar 75GXP 46.1 Gb 7200

1) Fick den 2001-01-17

2) 1/2 månader
Den tappade c: partionen särkert 10 ggr innan jag kontaktad db.
De sa att dessa problem kunde uppstå av värme så jag satte disken bredvid 2 80mm fläktar och sedan dess har den fungerat.

3) -------------