Permalänk

Neonrör på 230V

Vart kan man hitta sånna?

Permalänk

inte neon, men färgat lysrör duger finfint!
Har sånna bakom TV-bänken
www.kjelloco.se

EDIT:
mer exakt:
sånna här lysrör (fins röd, blå, grön, gul):
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

och en sån här för varje lysrör: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Permalänk
Medlem

SNÄLLA det hetter Cold Catode eller CCFL

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seban
SNÄLLA det hetter Cold Catode eller CCFL

Nej, neon heter neon.
Han ville ju ha neon antagligen eftersom han sökte neon med 230v .
Eller har jag kanske fel?

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seban
SNÄLLA det hetter Cold Catode eller CCFL

som sagt... han frågade efter Neon, Neon fins faktiskt, ALLT som lyser är inte CCFL!

använd rättelserna med befogenhet!

/Philip

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seban
SNÄLLA det hetter Cold Catode eller CCFL

ta en kurs i stavning också,, hetter,,, "Heter" för faen,, just giving some crap back

Visa signatur

Intel Pentium 4 Prescott, 3.39 GHz | 1024MB DDR pc3200 | 2 st 250 Seagate Barracuda S-ATA | Radeon x600 pro 256 Mb | Hiper Type-R 580 W Black

Permalänk
Medlem

Riktiga neonrör kostar en liten slant om jag inte minns helt fel. Jag har ett som jag betalade runt 800:- för, kanske inte så farligt...

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0nsl
Riktiga neonrör kostar en liten slant om jag inte minns helt fel. Jag har ett som jag betalade runt 800:- för, kanske inte så farligt...

-k0nsTiG

Det är ju lite dyrare om man jämnför med ccfl

Kan bero på att "Neon finns i atmosfären om än i små mängder, ca 0,0018%" (saxxat ifrån susning)

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört så drivs Neonljus på 10000 volt men det kanske föler med en transformator men men,,..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seban
Vad jag har hört så drivs Neonljus på 10000 volt men det kanske föler med en transformator men men,,..

Vi experimenterwade med lite olika ämne i skolan. Altså lysande ämne (neon med flera) i rör. Så skulle itne tro det behövs 10000volt..

Permalänk
Medlem

Nätdelen är ju inte med för inte..... Den ska göra om till 1000v.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
Vi experimenterwade med lite olika ämne i skolan. Altså lysande ämne (neon med flera) i rör. Så skulle itne tro det behövs 10000volt..

Visst kan det behövas 1000 volt, det säger inte så mycket faktiskt. det intressanta är amperen...