Permalänk
Medlem

Instabil 3800+ @2,83ghz

Ser ni något som är konstigt som jag genast borde ändra?

kör minnerna på 2,85v
HT ligger på 3x
Temp idle 30C

processorn ligger stabilt på 225x12, kan det vara max?

Visa signatur

Kräm

Permalänk
Medlem

Gör bilderna större, man ser ju itne vad som står..

Permalänk
Medlem

Nu blev de för stora, men man ser.

Visa signatur

Kräm

Permalänk
Avstängd

höjj volten på din cpu...

Permalänk
Medlem

vet du vad den pallar som max?

sen finns det HT-voltage 1,2v default sen 1,25v, är det skit samma?

Visa signatur

Kräm

Permalänk
Medlem

Så länge du har okej temperaturer under load kan du höja volten för att de om den klarar mer.

HT-voltage kan man behöva höja vid hög FSB, jag tror inte du vinner något på det nu då du ändå inte kör den så högt.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Hört en massa om att folk har grillat sina x2 prollar med för hög vcore. Tror du att det är lugnt om jag bara har koll på tempsen? kan jag gå upp till 1,6v t ex?

Visa signatur

Kräm

Permalänk
Avstängd

mmm inte högre än så...

Permalänk
Medlem

X2orna går väl på 1.3V standard dessutom, medan vanliga singlecore (de flesta iaf?) går på 1.4V standard.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Japp, ser det övriga bra ut, Htt värde, timings? Ska fixa screenshots från bios senare. Nyss körde jag halva 3dmark05 (1,525v), sen dog den. Testar liiite till.

1,550v är max, sen tar det stop för mammakortet.

Visa signatur

Kräm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Assman
Japp, ser det övriga bra ut, Htt värde, timings? Ska fixa screenshots från bios senare. Nyss körde jag halva 3dmark05 (1,525v), sen dog den. Testar liiite till.

1,550v är max, sen tar det stop för mammakortet.

Ärligt,tycker inte du 2,83ghz duger?

jag kör min x2 3800 @ 2.45 Ghz och är hur nöjd som helst,boxad kylning och 51 grader i load.

Jag skulle inte ha gett min prolle mer än nödvändigt,vad är det som tvingar dig till att få upp den ännu mer än 2,83ghz?

Min åsikt...

MVH/A

Permalänk
Medlem

Trodde kanske att den skulle kunna gå högre, men jag ska nog vara nöjd. Du har ju dual, det har inte jag, tydligen klockar x2orna mindre va jag har sett.

Visa signatur

Kräm

Permalänk
Medlem

188 mhz på minnen... i cas 3 dessutom än hur dåliga minnen du har klarar dom cas 2.5 i 200 mhz om det är 400 minnen .

Visa signatur

tjopp

Permalänk
Medlem

Det är corsair value select pc3200 400mhz 1024mbx2

Visa signatur

Kräm

Permalänk
Medlem

du kan mata 1.6v på prollen, bara du håller tempen runt 40-45c MAX under load...

det viktiga e att den e stabil i hastigheten/volten du kör...

annars så har du jävligt fint resultat förövrigt...

testa bränna in prollen lite, det kan ge dig 20-80mhz, lite olika från fall till fall...

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem

kan man komma högre ifall jag sänker multipliern?

Visa signatur

Kräm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Assman
kan man komma högre ifall jag sänker multipliern?

Det kan ingen säga dig, du får helt enkelt testa dig fram

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warheart
Det kan ingen säga dig, du får helt enkelt testa dig fram

Ahhh, jag älskar inte att boota om, tar så satatans tid för mig när den typ kollar raid och sånt som jag inte ens har. Du har nog rätt.

Visa signatur

Kräm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Assman
Ahhh, jag älskar inte att boota om, tar så satatans tid för mig när den typ kollar raid och sånt som jag inte ens har. Du har nog rätt.

Stäng av raidfunktionen?

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Medlem

Han säger ju ingenstans att det är en X2
Men i fall det nu är en X2 så ska du vara väldigt nöjd med den klockningen. Min X2 går inte en enda MHz högre än 2,7 och då är den redan hur ostabil som helst, bara en (kort) tidsfråga innan det blir blåskärm..

Edit: Kan ju inte vara en X2 då max multiplier på en X2 3800+ är 10x och han kör med 12x

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Server: Phenom X4 9500 | GA-MA78G-DS3H | 8 GB | 5.4 TB | YY-0221
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snq
Han säger ju ingenstans att det är en X2
Men i fall det nu är en X2 så ska du vara väldigt nöjd med den klockningen. Min X2 går inte en enda MHz högre än 2,7 och då är den redan hur ostabil som helst, bara en (kort) tidsfråga innan det blir blåskärm..

Edit: Kan ju inte vara en X2 då max multiplier på en X2 3800+ är 10x och han kör med 12x

Kollar du på hans CPU-Z-bild ser du att det inte är en X2 utan en vanlig AMD Athlon. Som dessutom går i 2400Mhz som standard, dvs 12x multipel.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snq
Han säger ju ingenstans att det är en X2
Men i fall det nu är en X2 så ska du vara väldigt nöjd med den klockningen. Min X2 går inte en enda MHz högre än 2,7 och då är den redan hur ostabil som helst, bara en (kort) tidsfråga innan det blir blåskärm..

Edit: Kan ju inte vara en X2 då max multiplier på en X2 3800+ är 10x och han kör med 12x

Jag får inte upp min i 2.5 Ghz.

Jag kmr nästan upp dit med multiplie på 9.5 och FSB på 270 och HTT på 3.
Funkar fin fint just nu,väntar bara på blåskärm.

MVH/A

Permalänk
Medlem

Får nöja mig med 2806, grymt dålig score i 3d mark05. Hade typ 6900 innan jag klocka. När jag klockade bara grafikkortet fick jag 7700 och nu med processorn klockad får jag 7200, kanske ska skita i detta.

Visa signatur

Kräm