Permalänk
Medlem

Statisk elektricitet vid montering

Jag håller på att spara ihop till ett par TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 2048MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 DDR DIMMs och jag undrar hur farligt statisk elektricitet är och hur det kan undvikas utan att behöva köpa en sådan antistatisk grej.

Jag undrar också, dum fråga, om mitt moderkort tar dessa minnen då det står att den stödjer 2gb fastän dessa minnen är 2048mb, bör ej vara ett problem, right?

Permalänk

Tänk hur ofta du lägger ifrån dig en sådan stöt, vad kan det vara 1 på 3 dygn, eller mer kanske?

Om du är lite vidskeplig så kan du jorda dig själv med hjälp av vattenkranen, du kan helt enkelt bara ta vid den i några sekunder och så urladdas du.

Det bör hjälpa.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket! Tänke väl att man skall kunna göra så eller liknande! Fråga 2 då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fafara
Tack så mycket! Tänke väl att man skall kunna göra så eller liknande! Fråga 2 då.

2048MB är 2GB

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Håll ena handen i chassit så ska det nog gå bra.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk

Vidskeplighet?! Statisk elektricitet är ett känt faktum. Varför inte eliminera risken om du har möjligheten? Ett antistatband går väl på under 50 spänn. Känns lite dumsnålt att lägga ut en massa pengar på minnen men sen inte kunna offra 50 spänn för att undvika risken för skador.

Permalänk
Medlem

Ta i ett element eller vattenkran. Tror att ta i chassit bara funkar om datorn är jordad. (Inte alla som har jordat datorn)
Vi människar avger massa urladningar, där de flesta inte märks.
Ha på dig icke syntetmaterial och jobba inte med datorn bredvid syntetmattor. Fel pga statisk el är mycket svårsökta dessutom.
Undvik alltid att ta i själva kontaktdonen på minnen, processorer, gkort osv, osv.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Låter nästan lite farligt detta här.

Händer det oftare på minnen än på gfx kort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fafara
Låter nästan lite farligt detta här.

Händer det oftare på minnen än på gfx kort?

Så länge du bara tar på kanterna på minnet/grafikkortet/moderkortet så är det inget att oroa sig över, att jroda sig genom att ta på chassit är något jag brukar göra vid varje halv minut.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Skulle nästan tro (vet inte) att gkort är mer utsatta än minnen,
pga att det finns mer att komma åt av misstag.
Farligt i den meningen att det kan bli dyrt och jobbigt att felsöka.
Ta det bara lugnt och försiktigt, så går det nog bra.
De flesta undviker att pilla för mycket med datorkomponenter av
detta skälet.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Saken är ju den att jag endast ska bta ut ram minne.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esso

Om du skall meka hemma, rensa diskbänken och ta på dig 100 % kläder när du mekar.

100% kläder? Betyder det 0% naken eller vadå?

Permalänk
Medlem

Enligt Datorbutiken var det 15 % chans att man drabbade datorn med
Statisk eletricitet. du kan hålla på ditt nätagg element eller kranen.för att jorda dig. och om du står på Betong-golv och har vanliga tygkläder som t.ex Jeans och en Tyshirt så ska det inte vara så stor risk om du håller på elementet eller kranen dvs jordar dig. men för att vara på den säkra sidan så ska du köpa en matta eller ett armband som är till för det.

Permalänk
Medlem

ESD är definitiv ingen myt. Du behöver inte ens märka att en elektrostatisk urladdning har inträffat, du märker bara att nåt är galet och det är inte säkert att det märks på en gång utan att det går dagar eller månader och nåt pajar. Det som händer är att dom små elektriskt ledande banorna innuti kretsarna blir överbelastade (en elektrostatisk urladdning kan ge flera tusen volt) och anting går av, med följd att kretsen går sönder omedelbart, eller så blir den bara väldigt sliten med följd att den med stor sannolikhet går sönder såsmåningom.

Det räcker för det mesta att man kopplar sig till jord med ett armband. Dessa är oftast utrustade med en krokodilklämma som man kopplar till jordstiftet på ett jordat eluttag.

Att bara ta på chassit är en metod som är bättre än inget alls, men tänk på att datorn då måste vara jordad, vilket den brukar vara om man kopplar den till ett jordat eluttag. Är sladden ur är den dock ej jordad längre. Att vara konstant jordad med ett armband är dock att föredra.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

fick uppleva ESD kraft för några veckor sedan. Skulle installera ALCU 7000b plattan på mitt MSI neo2 diamond. SLutade med ett dött moderkort. No more Mr. Nice Guy. Antistatband/papper blir det nästa gång man grejjar.

Visa signatur

A64 3200+ Winchester @ 240*10 / MSI K8T ? / 2*1024 G.Skill PC4000 3-4-4-8-1T / SATA Matrox 200gb / Geforce 6800NU 16/1.6 @ 1.4v

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av börnen
Att bara ta på chassit är en metod som är bättre än inget alls, men tänk på att datorn då måste vara jordad, vilket den brukar vara om man kopplar den till ett jordat eluttag. Är sladden ur är den dock ej jordad längre. Att vara konstant jordad med ett armband är dock att föredra.

Man kan ju inte ha nätagget inkopplat till ett eluttag när man grejar med datorn! Det bästa måste ju vara att ha antistatarmbandet kopplat till datorns chassi. Det är datorns jordnivå som är intressant i det här fallet.

Permalänk
Medlem

Akta så det inte blir som med snubben i frankrike tror jag han laddades upp till 50 000 volt av sina ull kläder.. Alla mattor han gick på började brinna.

Lycka till

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk

jag har haft syntetmaterial på mig å arbetat på en syntetmatta . har dragit fingrarna på en balon g. å håret . samtidigt som jag byggt ihop en dator . tagit på alla kretsar . gnuggat på dem med händerna utan att ha jordat mig .. gav en stöt på grafikkortet . allt funkar perfekt . inge fel .. sakerna pajar inte av sådant . så det e lugnt . ( jag har kanske bara tur ) men men galet va

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .:B9:.SiNNeR
jag har haft syntetmaterial på mig å arbetat på en syntetmatta . har dragit fingrarna på en balon g. å håret . samtidigt som jag byggt ihop en dator . tagit på alla kretsar . gnuggat på dem med händerna utan att ha jordat mig .. gav en stöt på grafikkortet . allt funkar perfekt . inge fel .. sakerna pajar inte av sådant . så det e lugnt . ( jag har kanske bara tur ) men men galet va

Inte för att vara oschysst, men jag skulle inte lyssna på dig ifall jag var orolig för ESD.

Jag har iofs inte heller någon el-utbildning eller liknande, och därför undviker jag att uttala mig om sånt jag inte vet något om. Och om jag gör det så försöker jag åtminstone behandla det svenska språket med lite värdighet så att säga (:

Visa signatur

stfu you must

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .:B9:.SiNNeR
jag har haft syntetmaterial på mig å arbetat på en syntetmatta . har dragit fingrarna på en balon g. å håret . samtidigt som jag byggt ihop en dator . tagit på alla kretsar . gnuggat på dem med händerna utan att ha jordat mig .. gav en stöt på grafikkortet . allt funkar perfekt . inge fel .. sakerna pajar inte av sådant . så det e lugnt . ( jag har kanske bara tur ) men men galet va

Eventuella fel kan ligga latent och komma fram plötsligt, när du minst anar det.

Varför utmana ödet när det är så enkelt att låta bli?
Orkar man inte hålla på med armband och mattor kan man ta tag i sitt chassi för att få samma potential och sedan sätta igång.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tracky
Man kan ju inte ha nätagget inkopplat till ett eluttag när man grejar med datorn! Det bästa måste ju vara att ha antistatarmbandet kopplat till datorns chassi. Det är datorns jordnivå som är intressant i det här fallet.

Det kan man visst ha.
Se bara till att nätagget är avstängt med knappen och att du tryckt på startknappen några gånger så det inte är nån ström kvar i systemet..
Tada.. du är jordad via eluttaget men ingen ström i systemet.. det gör jag alltid!
Men det funkar som sagt bara med nätagg med strömknapp så man kan stänga av..

Permalänk
Avstängd

själv tycker jag det är dumt att jorda sig själv i ett el-utag,kan man inte få en stöt i fall ett jordfel inträffar?

om du bara ska sätta i ett par minnen en gång så är chasnen liten att dom pajar av statisk electricitet,men du kan gå och ta på ett element innan och sen sätter du i dom.

eller så tar du ståltråd runt handen som sedan går till element.

själv har jag inget antistatarmband men om man håller på mycket med finelectronik så bör man skylla sig iallfall.
JAG MÅSTE SKAFFA MEG ETT SJÄLV SNART! duger biltemas antistatarmband?

Permalänk
Medlem

Säger som jag alltid ha gjort, struntprat. Har aldrig o kommer aldrig ha på mig ESD-armband... Har byggt datorer sedan 89 och har aldrig någonsin haft problem med att någon komponent skulle ha slutat att fungera....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esso
ESD är en myt enligt somliga, för andra är det en religon.
http://www.techsweden.org/forum/viewtopic.php?t=97727

Hahaha, det lät faktiskt bra

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem

Ett tips till er som tror ESD är en myt. Till sommaren nästa gång det är åska.

1. Preparera en drake med en tun metaltråd i snöret.
2. Åk ut till en sjö.
3. Ställ er i vattnet.
4. Flyg med draken.
5. Vänta.

Och vips så har ni fått känna på hur ESD känns för en några nanometer tjock ledningsbana i en elektronikkomponent känner sig.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esso
@apanove,
Om du visar hur det hela skall gå till senare i Sommar, så ser vi andra på !

Nej tack, jag vet redan resultatet, så ni som inte tror på ESD kan ju bevisa för er själva att inget farligt händer. Jag vill inte ens se på när ni testar.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

Sen kan du försöka att bara ta på sidorna av minnesmodulen.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Medlem

Se till att inte ha farfars ulltröja på dig, (ganska roligt faktiskt, man tjänar ju faktiskt på att inte ha några kläder på sig=) se till att ha samma potential som chassit, (dvs ha kontakten till aggregatet ikopplad men switchen av) och fingra inte för mycket på minneschipen på modulerna, så är det självklart att du ska kunna installera två stickor RAM utan att något skiter sig utan antistatarmband.

Rätt kul, hörde av en professionell datorbyggare(ok, jag tar det med en nypa salt) att ESD-hysterin är en konspiration av komponentindustrin för att undvika RMA-ärenden och kunna vifta bort det som olämpligt handhavande, fast problemet egentligen kan vara tillverkningsfel eller något annat..

Permalänk
Medlem

Statisk elektricitet är lite överdrivet men visst det finns ju.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

ta inte på kontakterna bara så är det ingen fara.... god jul:D