Bästa Datorn med en budget på 14000kr ?

Permalänk
Medlem

Bästa Datorn med en budget på 14000kr ?

Tja tja jag har en budget på 14000kr och vill ha en data som tål mkt överklockning osv, skulle va nice om man kunde få lite tips på fina delar ? Chassit är redan bestämmt ska vara ett Thermaltake Shark..

Visa signatur

TT Shark/ATI All-in-Wonder X1800XL/AMD Athlon 64 x2 3800+/DFI LANPARTY Crossfire/bZerk 500w PSU svart-plexi/G.Skill 1gb pc3200 (2-2-2-5)/TT Big Typhoon/

Permalänk
Medlem

Duger inte det i din sign?

Visa signatur

We are the police you moron, We got helicoptors.

Permalänk
Medlem

Det i min sign är det jag funderar på ;):P

Visa signatur

TT Shark/ATI All-in-Wonder X1800XL/AMD Athlon 64 x2 3800+/DFI LANPARTY Crossfire/bZerk 500w PSU svart-plexi/G.Skill 1gb pc3200 (2-2-2-5)/TT Big Typhoon/

Permalänk
Avstängd

Du ska ju absolut inte ha en venice för dom pengarna. Kör på Dual core.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

ta routes paket fast köp 2x1024 corsair value select istället, dubbelt så mkt minne för samma peng, om du inte ska överklocka väldigt mycket så är det ingen mening att köpa så dyra minnen.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

köp ett 7800gt kort istället.. billigare samt man får ite så extremt mkt mer prestanda med ett 7800 gtx kort, bara mkt dyrare.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Tja, du får ju 5 extra pipes samt högre klock, med den budgeten kan du unna dig ett gtx.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Hm, hårddisk?

Permalänk

cd/dvd, hdd, kylare (palla box), låda, floppy,

sen ska man inte ha den prollen om du ska överklocka tycker jag,

kör på en opteron 150 ist:D

2.4 1mbL2 -->> 3ghz med big tt:D

= WOW

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

opterons finns inte inne än... satsa på minst x2 3800+ eller 4000+ vanlig... hyfsat 2gb minnen, 7800gtx/gt, tt shark och allt annat du vill ha.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Varför glömmer de flesta chassi, hårddisk, DVD-brännare/läsare och kylning? Att chassit är bestämt betyder varken att det är köpt eller betalat för så det borde ingå i de 14.000 kronorna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad är det du har plockat ihop det? 4000 kr för ett PNY 7800GT är på tok förmycket då det kostar 2 876 kr här: http://www.datorhandel.com/se/categories/103A47002/products/B...

Visa signatur

We are the police you moron, We got helicoptors.

Permalänk
Medlem

Jag föreslår att du inte köper en dual core om du ska använda datorn för spel. 3800+ Venice och framförallt 4000+ San Diego presterar mycket bättre i spelen än dual cores (nästan i klass med FX), om du inte köper X2 4800+ men även då presterar singel cores bättre.
Det finns inte så mycket användning av X2 idag så jag tycker du kan köpa ett 3800+ och överklocka det istället så kommer du få riktigt bra prestanda i spel. Då får du pengar över till att satsa på andra delar.

http://www.tomshardware.se/processorer/20051121/index.html

Annars kan du ju alltid ta en Opetron 146 för s939 sockel som vid överklockning kan prestera bättre än FX-57 (!), men det är inte det lättaste att få tag i en.

Visa signatur

Intel Q9550 2,83 GHz | Sapphire 4870X2 | 2x2 GB Corsair XMS2 PC6400 | Asus P5Q-E | WD Caviar Black 640GB | Antec Twelve Hundred | Powered by Corsair 650TX

Permalänk
Medlem

Med den budgeten är det klart han ska ha ett 7800gtx å inte ett 7800gt det finns en ganska märkbar skillnad i prestanda faktiskt. En AMD 3800+ dualcore ska han me ha för den budgeten tycker jag

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

ta wixias paket, ta bort sonata 2, lägg till det du ville ha. tt shark. + ett hyffsat nätagg, sen ta bort processorn och lägg till en 4000+ / 3800+ gärna en 3800+ och sen köp ett 7800 gtx istället. om du har råd.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Lagersaldo: 0 st
Nästa leverans: 20060124

Men jag håller med, det är för högt pris på det PNY-kortet. Köp ett Point Of View 7800GT istället, det kostar 3290:- med moms.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bottle
Vad är det du har plockat ihop det? 4000 kr för ett PNY 7800GT är på tok förmycket då det kostar 2 876 kr här: http://www.datorhandel.com/se/categories/103A47002/products/B...

Permalänk
Medlem

tack så mkt för alla tips men jag är fortfarande mkt osäker på om ja ska ta en singelcore eller en dualcore alla säger ju olika :S men dualcore är kanske bättre för framtiden men ja vill klocka prollen till "närmare" 3ghz oxå :/:P

Visa signatur

TT Shark/ATI All-in-Wonder X1800XL/AMD Athlon 64 x2 3800+/DFI LANPARTY Crossfire/bZerk 500w PSU svart-plexi/G.Skill 1gb pc3200 (2-2-2-5)/TT Big Typhoon/

Permalänk
Medlem

Det får du själv avgöra.

Sitter du ofta med måga program igång och ändå inte vill förlora pretanda så är dualcore att föredra.

Singlecore däremot lönar sig om du kör ett spel eller program som du vill har bra prestanda i.

En AMD X2 3800+ blir som två stycken Athlon 64 3200+. Allså kommer de program som bara har stöd för en kärna flyta som på en 3200+. Till och med lite bättre då den andra kärnan tar hand om andra proram som körs i bakgrunden.

En AMD X2 4400+ bli som två stycken Athlon 64 3700+.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

köp minst 4400+ toledo om du ska ha dualcore!!

Visa signatur

<||Datorn: prescott 3.0@3.75||2*512MB kingston valueram (400mhz)||asus P5GD1||Gainward 6600gt "gs"||superpi 1MB: 36sek||>

Permalänk
Medlem

Om du sak ha dualcore ska ud ha en 3800+ Eller en 4400+ , Inegn annan det är bara slöseri med pengar. Med din budget ska du ha 3800+ då den är billigare och du kommer få råd med andra gottiga saker

Visa signatur

D630 laptop med heldött batteri

Permalänk
Medlem

3800+ DC kan du dessutom klocka upp i minst 2.5ghz = Riktigt fort.

Framtiden är Dual-Core, klart att det inte finns mycket som stödjer dual-core av gammal programvara, eftersom det inte fanns några dualcore processorer.

Det kommer nu hela tiden mer spel etc som utnyttjar dual-core, det är framtiden.

Köp dualcore säger jag, och håll dig till de Corsair ValueSelect minnena, eller ta några andra med kanske Cas 2.5 iallafall. Men lägg inte mer än 2000:- på minnen, sen är det inte värt de extra pengarna.

Tycker också du ska hålla dig till ett 7800GT och inte ta ett GTX, stor prisskillnad, liten prestandaskillnad.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

tycker du ska ha 2gb ram.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Visa signatur

Yertle the Turtle
Yeap.