Permalänk
Medlem

Frustrerad på BBB

Jag försöker göra en lång historia kort.

Jag surfade glatt på mitt Bostream 0,5 och var nöjd med det. När Bostream blev uppköpt av BBB funkade mitt 0,5 lika bra som förut, men efter ett tag uppgraderas det till 8 mbit.

Jag märkte ganska snabbt en kraftig försämring utav min ping när jag spelade diverse datorspel online, och sökte lite på nätet efter en lösning. Jag fick tipset att ringa BBB och be dem ta bort ett "felkorrigeringsskydd" som tydligen försämrade ens ping. När detta var gjort började mitt internet dö väldigt ofta, cirka var tredje minut. Det kunde gå ner i kanske 20, 30 sekunder för att därefter gå upp igen vilket var grymt jobbigt.
Jag ringde BBB och bad om tips, de lät sätta på felkorringersskyddet igen, men ack: internet slutade inte dö! Och det är här jag är nu.. Några spontana tankar/förslag? Eller är det bara att gå över till telia? För det här funkar inte.

Tacksam för all hjälp
Henrik

Visa signatur

Make a joke and I will sigh and you will laugh and I will cry

Permalänk
Medlem

Satt och kollade på gamla loggar när jag satt på Bostream, pingade då 4ms till gateway. Nu pingar jag 35ms till gateway med felkorrigering avstängt. Sedan hade jag 5.7mbit med Bostream alltid. Med BBB så har jag 4.5-5.1mbit. Varierar med tiden.

Så ett tips är och kolla på deras konkurrenter, själv väntar jag på att TDC skall bygga ut här i GBG.

Permalänk
Medlem

Ursäkta, Cr0wN, men jag förstod inte sådär supermycket av det där

Visa signatur

Make a joke and I will sigh and you will laugh and I will cry

Permalänk
Medlem

ptja,, jag är inte superinsatt i vad det där beror på, men det brukar vara taskiga kopparlinor som bråkar om det blir ostabilt efter att man stängt av felkorrigeringen,, och fixar det inte sig när man satt på det igen så är något riktigt fel.
Om du är säker på att dina egna prylar inte ställer till det så ge BBB en chans att fixa till det, annars säg upp abbonemanget.

Jag kan annars rekommendera telia,, jag pingar gateway med 5 ms och får ut 7 av 8 mbit med halvtaskiga ledningar som sträcker sig 1550 m.
Och med gateway menas ditt första hopp ut på nätet, och pingen till gateway begränsar din ping utåt, dvs. du kan aldrig ha lägre ping till tex en hemsida eller en spelserver än vad din ping till gateway är.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Jag tvekar att det är dåliga kopparlinor, klarar linorna en väldigt låg ms till diverse destinationer så är det inte linornas eller modemets fel utan utrustningen som BBB använder, sen hur pass låg ms man får beror också till en väldigt stor del det avtal som företaget har med övriga internetleverantörer i Sverige och utomlands, som Telia har.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

lustiga e väl att både bbb och telia börjat gå över till /// utrustning, om ni hade låg hastighet innan så skulle man kunna tänka sig att länken blivit mindre stabil pga att 8 Mbps länk är mer känslig mot störningar osv.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren allihop!
Jag ringde supporten för runt en timme sen och skällde lite, och killen där sa att det inte skulle vara på det viset (otippat ^^) och han sa att problemet skulle fixas tidigast idag om det kunde ordnas upp på distans. Jag är dock lite skeptisk..

En liten fundering bara; vilka kostnader och hur lång tid snackar vi om vid en eventuell flytt till Telia? Någon som vet på ett ungefär?

Visa signatur

Make a joke and I will sigh and you will laugh and I will cry

Permalänk
Medlem

Om du har bindningstid kvar kostar det en hel del.. Flytten i sig tar väl inte fruktansvärd lång tid om inte BBB sabbar det som dom brukar. Från Telias håll tar det bara dagar mellan samtal-modem-inkoppling.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | EVGA G2 Supernova 850 W | MSI Z87-G45 GAMING ATX | Intel Core i5 4670K @ 4.0 GHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | 2 x MSI GeForce GTX 760 2GB TF | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB @ 1600 MHz | Intel X25-M SSD 160GB | Samsung 850 EVO 250 250 GB | WD Caviar® Black 1TB 32MB Cache 7200RPM | Seagate Expansion Desktop Drive 3TB | SteelSeries Siberia V2 White | Microsoft Sidewinder X4 | Logitech MX518

Permalänk
Medlem

Jo, visst fasen har BBB gått från att vara en DELUXE leverantör till att bli en riktig skräpleverantör. De har inte kapacitet i sitt nät för alla nya kunder de raggar. Nyligen gjorde de om alla 10/10 till 100/10 vilket segar ned deras nät något fasansfullt.

Jag hade först 10/10 - klockrent, EXAKT 10/10 vid samtliga mätningar...

Uppgraderade till 100/100 - betalade en premium och samma sak, KLOCKRENT!

Sedan började DSL-rallyt och nu 100/10 till alla TP-kunder, resultatet?

30/15 som max för min del och med en skjuts från 1 ms i ping mellan varje hopp till 236ms från gateway:en.... Streama? Yeah, right när nätet dör i 0.2 sek var 15 sek med omstart av streamen som följd! Ventrillon dör, bilder på hemsidor slutar ladda, pingen hoppar till en gräns då man antingen stänger av spelet eller upplever ett epilepsianfall.

En support som satt i system att du ALDRIG skall kunna få tala med samma person 2 ggr i rad - även om du frågar efter personen har han/hon rast, är sjuk, är ledig - och det 5 minuter efter det du har talat med personen i fråga!!! Vilket skall få dig att dra en 10 minuters story för varje person du kommer till. Den nya ber dig göra en sak och sedan återkomma - till EN NY som man återigen måste dra samma 10 min story för + de mätningar/justeringar de tidigare personerna bett dig göra! Och så fortsätter det, från den ena till den andra till den tredje till den femtiosjunde.

Ärendenummer??? Var fan tog den personliga kontakten vägen??? "Bussines is people" - inte ärendenummer, telefonsvarare som ber dig plinka in siffror och göra 67 val innan en digital röst ber dig återkomma senare.

-> Och VIPS = Man orkar inte mer = Jackpot -> BBB

Sista killen som ringde ang. mitt supportärende vägrade ge ut sitt efternamn "pga. risken för mordhot" - det är ju faktiskt tragiskt!!! Stackars människor, både dem som blir tvugna att ta alla samtal och de kunder som hamnar i denna oändlighetsmaskin.

Nu har de även tagit bort möjligheten att maila dem, nu skall man fylla i formulär på nätet istället... Har fortfarande inte hört något från mitt sista mail i supportärendet jag mailade tillbaka om i början på december. Tills nu när jag av en händelse loggade in på min "kundsida" och såg att ärendet var "avslutat".

Inte killarna/tjejerna i support/kundtjänst fel - det är företaget som blivit ruttet. Från att ha varit den leverantören ALLA ville ha ett jack i väggen från, till att bli ett bredbandets paria.

Så synd på en leverantör som stod så högt över alla andra en gång i tiden!

Glocalnet må vara låååågt men Bredbandsbolaget har blivit ett bottenlöst hål!

SÅ SYND PÅ EN ISP SOM VAR SÅ BRA!!!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

ping

Får själv gradvis sämre ping av BBB.
Slår dem en pling och de tömmer något vad de kallar för "skräpfiltrering"
Brukar generera till att jag får 10-25ms bättre pingtider

Visa signatur

Titanic Swimteam 1912

Permalänk
Medlem

Lucius: det känns verkligen så, ja. Kvantitet före kvalitet. Fy vad ruttet.

Visa signatur

Make a joke and I will sigh and you will laugh and I will cry

Permalänk
Medlem

Mitt BBB har alltid fungerat bra och jag har alltid blivit trevligt bemött av supporten.
Nackdelen med egentligen alla telefonsupporter (<--- påhittade ord ftw) är att de är så blandade skurar på de som tar emot samtalen. På den tiden jag hade Telia när man behövde komma i kontakt med supporten så var de ömsom vin ömsom vatten, vissa var riktigt duktiga och analyserade problemet dirr medans nästa gång så måste man själv nästan ge han som sitter på andra änden support. Men men, huvudsaken när man ringer är att man försöker hålla sig saklig å inte bli förbannad för de skapar endast och enbart irritation.