Permalänk
Medlem

Moderkortet hittar inte min HD??

Har precis köpt en ny dator, i den sitter 2 x 250GB SATA-diskar,tänkte sätta in den ena i min gamla dator,men när jag startar upp den så hittar den inte den nya hd:n. Moderkortet har stöd för SATA så jag fattar inte vad som är fel & det är inga fel på hd:n då den funkar i den nya utan problem.Moderkortet i den gamla datorn är ett MSI K8MM-v om det kan vara till någon hjälp.

Mycket tacksam för snabb hjälp/lösning!!

Visa signatur

AMD Athlon 64 4000+ | 1024Mb DDR 3200 PC 400 | ASUS Geforce 6800 256 MB | 2 x 250 GB WD SATA + 160 GB Extern | 19" HPLE1955 LCD

Permalänk
Medlem

Du har installerat drivrutiner för SATA ?

Visa signatur

[AMD64 X2 4200+ @ 2.6Ghz] - [Thermalright XP-120] - [2x1024mb G.Skill HZ PC4000] - [Asus A8N-SLI Premium] - [XFX 7800GT] - [WD Caviar Raptor 74 Gig] - [ESI Juli@] - [Seasonic S12 500W] - [Silverstone SST-LC17]

Permalänk
Medlem

hmm...nej,inte vad jag vet..trodde dom låg på skivan till moderkortet,ska kolla det,tack för tipset!

Hittar inga drivrutiner för SATA på hemsidan till mitt moderkort,hittar heller inga på skivan som följde med till moderkortet...

Visa signatur

AMD Athlon 64 4000+ | 1024Mb DDR 3200 PC 400 | ASUS Geforce 6800 256 MB | 2 x 250 GB WD SATA + 160 GB Extern | 19" HPLE1955 LCD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albreckt
Du har installerat drivrutiner för SATA ?

Felet är innan drivrutinerna eftersom grabben yttryckligen sade att MODERKORTET inte hittade hårddisken/arna.

Permalänk
Medlem

Har kollat lite snabbt på MSI .. du ska ha onboard SATA.. vilket vad jag förstår stöds i 4 in 1 drivers http://www.msi.com.tw/program/support/driver/dvr/spt_dvr_deta...

Fast de lär du ju redan ha installerat ... Då blir väl nästa steg att kolla i BIOS om du har Onboard Sata / Sata Rom enabled eller disabled. Vet inte annars vad det skulle kunna vara.

Muppen .. ovan info hade DU kunnat skriva istället för att felstavat gnälla på mig. Det roliga är väl att hjälpa andra med problem .. inte att använda forumet som msn.

Visa signatur

[AMD64 X2 4200+ @ 2.6Ghz] - [Thermalright XP-120] - [2x1024mb G.Skill HZ PC4000] - [Asus A8N-SLI Premium] - [XFX 7800GT] - [WD Caviar Raptor 74 Gig] - [ESI Juli@] - [Seasonic S12 500W] - [Silverstone SST-LC17]

Permalänk
Avstängd

Felstavat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albreckt
Har kollat lite snabbt på MSI .. du ska ha onboard SATA.. vilket vad jag förstår stöds i 4 in 1 drivers http://www.msi.com.tw/program/support/driver/dvr/spt_dvr_deta...

Dessa har jag installerat,men tyvärr funkar det inte ändå...
Några mer förslag,någon?

Visa signatur

AMD Athlon 64 4000+ | 1024Mb DDR 3200 PC 400 | ASUS Geforce 6800 256 MB | 2 x 250 GB WD SATA + 160 GB Extern | 19" HPLE1955 LCD

Permalänk
Hedersmedlem

Visst är detta en bump, men jag vet inte vad policyn säger då jag har lite mer information i ämnet.

Har pillat med en gammal dator själv med MSI K8MM3-V (efter att ha kollat på MSI:s hemsida kan jag inte hitta skillnaden mellan K8MM-V och K8MM3-V, samma chipset, samma in- och utgångar, stöder samma hårdvara... Kanske om man kollar noggrannare) de senaste dagarna. En sak jag upptäckte var att om jag installerade ett nätverkskort ("IBM EtherJet 10/100" enligt lappen på det och det fungerar som vanligt i en annan dator) på en PCI-plats så hittade BIOS inte längre onboard SATA-kontrollern. Testade byta PCI-port, samma sak hände. Testade uppgradera BIOS till senaste version, hjälpte inte. Enligt http://global.msi.com.tw/uploads/test_report/TR9_237.pdf har chipsetet inga problem med några nutida NIC dock (kolla testkonfigurationen de nämner: SATA-disk, kontrollern fungerar).

Jag tänker IRQ-konflikt eller nåt. Jag varken letade eller hittade något ställe i BIOS-setupen där man kunde se vilka enheter som tog vilken IRQ. Fanns en meny där man kunde välja för varje adress om det skulle vara reserverad eller ej, men inte för vad den skulle vara reserverad, så att säga. Konstig meny öht i min mening.

Jag hittade ingen lösning, jag skippade mitt PCI-NIC och kör med det MB-integrerade i stället.

Då jag hade operativsystemet på SATA-disken för tillfället kunde jag inte undersöka närmre exakt vad som hände då SATA-kontrollern blev bortkopplad.

Output som jag begärde nyss (inga PCI-kort installerade, 18 antar jag är den adressen som konfliktar, 20 är AGP-grafikkortet):

$ cat /proc/interrupts CPU0 0: 223 IO-APIC-edge timer 1: 160248 IO-APIC-edge i8042 6: 2 IO-APIC-edge floppy 7: 0 IO-APIC-edge parport0 8: 2 IO-APIC-edge rtc 9: 0 IO-APIC-fasteoi acpi 14: 367142 IO-APIC-edge ide0 16: 87023 IO-APIC-fasteoi eth0 17: 442892 IO-APIC-fasteoi uhci_hcd:usb1, uhci_hcd:usb2, uhci_hcd:usb3, uhci_hcd:usb4, ehci_hcd:usb5 18: 70150 IO-APIC-fasteoi sata_via 19: 719278 IO-APIC-fasteoi VIA8237 20: 2468121 IO-APIC-fasteoi nvidia NMI: 0 LOC: 4860516 ERR: 0 MIS: 0

Hade tänkt installera ett PCI-ljudkort i denna datorn att använda istf onboard-varianten, men tror jag är lite restriktiv med det, iaf tills jag testat kortet innan jag köper det

Om trådskaparen har några PCI-kort installerade skulle detta alltså kunna vara anledningen till att moderkortet inte hittar hårddisken. Hittar ingen info om problemet på Google eller MSI:s hemsida.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz

Jag tänker IRQ-konflikt eller nåt. Jag varken letade eller hittade något ställe i BIOS-setupen där man kunde se vilka enheter som tog vilken IRQ. Fanns en meny där man kunde välja för varje adress om det skulle vara reserverad eller ej, men inte för vad den skulle vara reserverad, så att säga. Konstig meny öht i min mening.

Jag hittade ingen lösning, jag skippade mitt PCI-NIC och kör med det MB-integrerade i stället.

Då jag hade operativsystemet på SATA-disken för tillfället kunde jag inte undersöka närmre exakt vad som hände då SATA-kontrollern blev bortkopplad.

Output som jag begärde nyss (inga PCI-kort installerade, 18 antar jag är den adressen som konfliktar, 20 är AGP-grafikkortet):

$ cat /proc/interrupts CPU0 0: 223 IO-APIC-edge timer 1: 160248 IO-APIC-edge i8042 6: 2 IO-APIC-edge floppy 7: 0 IO-APIC-edge parport0 8: 2 IO-APIC-edge rtc 9: 0 IO-APIC-fasteoi acpi 14: 367142 IO-APIC-edge ide0 16: 87023 IO-APIC-fasteoi eth0 17: 442892 IO-APIC-fasteoi uhci_hcd:usb1, uhci_hcd:usb2, uhci_hcd:usb3, uhci_hcd:usb4, ehci_hcd:usb5 18: 70150 IO-APIC-fasteoi sata_via 19: 719278 IO-APIC-fasteoi VIA8237 20: 2468121 IO-APIC-fasteoi nvidia NMI: 0 LOC: 4860516 ERR: 0 MIS: 0

Om trådskaparen har några PCI-kort installerade skulle detta alltså kunna vara anledningen till att moderkortet inte hittar hårddisken. Hittar ingen info om problemet på Google eller MSI:s hemsida.

Detta är förmodligen det som ställer till det för dig tompa76 om du har något pci-kort installerat på det moderkortet du har i din gammla dator.

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk
Avstängd

Har problem med ett moderkort med VIA chipset som inte hittar min SATA (ibland gör den det) medan mitt gamla MSI som hade Nvidia hittade den utan problem. Drivrutinerna som en kille pratade om är väl bara till om man ska köra RAID?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

jag är rätt övertygad om att det är så att WD diskarna som KANSKE är sata 2 (Satat 300)? inte gillar din sata 1 (sata 150) via kontroller.

Upgpraderade polarens burk med 2st WD500AAKS och han kör K8T800 pro dual opteropnsystem han köpte av mig och jag har själv 12st wd500aaks diskar på sata 1 kontroller utan problems dock sil 3144 chipset å inte via.

Dock hittade hans mobo inte heller diskarn. Och det framgår iget om komtabilitet till sata 1 på disken och igen manual kom med som samsung tex skickar med som upplyser om hur man fixar sata1 bakåt komptabilitet.

men jag har själv hittat lösnigen i det fallet.

Om du itne vet så kolla om din WD är en sata 2 (sata 300) variant och i så fall kolla omdet står nåt på den eller ej om sata 2 och kolal om det fins nån jumper på baksidan.

står det iget och igen jumper fins så kan du testa detta det funerade på hans WD500AAKS.

Ta en jumper från nån hårdvar du har. en gammal disk eller cdrom eller mobo eller vad du har å skända från sedan sätter du jumpern över pine 5 och 6. Bör stå på disken villka pinnar som är vad. Sedan bör den hita disken när du bootar upp. Kan dock inte garantera att detta fngerar då ajg vet för lite om din disk så som model. Men antar att det är en av dom 2st 250Gb WD du har i sign som sagt.

men ajg tror personligen det är en sata 2 som ogillar din via sata kontroller. Gäller bara å få disken att gå i sata 1 läge så löser det sig kanon sedan.

EDIT: ser att detta var en drygt gammal tråd också så till killen åvan så hade jag reckomendera att du bad mod lsåa tråden å skapa en ny om problemet och sedan anger moderkort, chipset och diskens model annars blir det här mycket svårare å rörigare.

Permalänk
Hedersmedlem

Fortsätt i den här tråden, den ligger ändå på förstasidan nu..

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||