Hårddiskplacering, uppochner?

Permalänk
Medlem

Hårddiskplacering, uppochner?

kan man sätta en hårddisk uppochner i datorn??. jag har hört att man inte kan ha den i konstiga vinklar osv då skivan kan repa sönder nåt.
i mitt fall har jag en extern hårddisk som jag vill placera upp och ner för att få bättre luftgenomströmning i den.

MVH

Permalänk

Du kan sätta disken på alla sätt utom snett, alltså upp och ner eller på högkant. Flytta inte på disken medans den är igång bara.

Visa signatur

* Stationär P4 3200 MHz - 1024DDR - 250GB - RADEON 9800 PRO - AUDIGY 2 - LG 19" TFT
* Server AMD 2500@3200+ - 512DDR - 30GB - GF2 MX400 - 19 TFT
* Bärbar FUJITSU AMILO - P4 2800 MHz - 512DDR - 80GB - RADEON 9000 - 15.1" TFT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordlander
Du kan sätta disken på alla sätt utom snett, alltså upp och ner eller på högkant. Flytta inte på disken medans den är igång bara.

varför kan man inte sätta den snett då?

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordlander
Du kan sätta disken på alla sätt utom snett, alltså upp och ner eller på högkant. Flytta inte på disken medans den är igång bara.

Nu kanske jag är lite osmart eller så, men jag blev rejält förvirrad när du skrev sådär, "alltså upp och ner eller på högkant" går det eller går det inte, det är ju "snett" om man ser från det hållet den är ämnad för..
alltså: yes or no

Permalänk

Du kan sätta disken i räta vinklar, dvs 90, 180 och 270 grader. Du ska inte sätta hdd'n på något annat sätt, för då kommer lagren i disken att paja.

Permalänk
Medlem

ok tackar, kan man sätta den i 360 graders vinkel också då alltså? hehehe..
hursomhelst, återkommer om det skulle hända nåt knas när jag testat

Permalänk
Medlem

Alltså, för att förtydliga:

--- är helt ok (upp eller ner)

| är helt ok (upp eller ner)

/ är inte så bra.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Tror jag ska stoppa in min nästa dick uppuppner för annars kommer trekskortet under utan kylning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caleb
Tror jag ska stoppa in min nästa dick uppuppner för annars kommer trekskortet under utan kylning.

Tror jag ska stoppa in min nästa dick uppuppner...

hihi....det var skoj

Visa signatur

AMD Athlon 64 Venice 3500+ @ 2600MHz | Corsair XMS C2 2GB PC3200 DDR @ 217MHz | Sapphire X800XL @ 420/1060MHz| Abit AN8 SLI nForce4 | Lian Li PC7 SE med dämpmatta
CPU-kylare Zalman 9500 | GPU-kylare Zalman VF700 | CPU Temp Idle = 26, Full Load = 49

Permalänk
Medlem

Jag antar att ni förstår varför det inte fungerar att ha disken snett men jag förklarar iallafall

När disken ligger snett så gör gravitationen att det blir olika belastning på olika sidor av skivan vilket gör att lagren förstörs och att ibland disk skivan böjs minimalt vilket gör att läshuvudena repar disken.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!