Nästan gratis sätt att få 50C load på klockat GFX!

Permalänk
Medlem

Nästan gratis sätt att få 50C load på klockat GFX!

Om du bytt CPU-kylare någon gång har du förmodligen en gammal stockfläns liggandes någonstans utan syfte. Sätt den på ditt grafikkort så kan du få riktigt fina temps helt gratis! Jag klämde på min opteronkylare på mitt 6800GS som körs i 513/1266, och har en loadtemp på runt 50C med icke-inbränd AS5 pasta.

Om intresse finns kan jag berätta lite om hur jag gjorde för att få dit den

****Byggbeskrivning finns längre ned i tråden****

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Discokungen

Och jag som har 40c i load med min vattenkylning och maxklock Skriv gärna hur du gjorde

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Flamso: Han ska inte skriva vi vill ha bilder!

Visa signatur

Amd64 Venice 3000+ @ 9*266
Asus A8V-E Delux/ Som inte vill sammarbeta
Ati X800Xl 400/490 @ 439,71/546.75

Permalänk
Medlem

Låter bra

Permalänk
Medlem

Min var ju tyvärr inte så riktigt "direct fit" som på GT/GTX, men men, den funkar iaf

Jag har lite bilder, ska bara ladda upp dem nånstans och minska dem

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

Berätta hur du gjorde, och glöm inte förklarande bilder!

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE

Permalänk
Medlem

Sådär, lite dåliga bilder och förklaring

Så, då ska vi se här Jag ber om ursäkt för bildkvaliteten, min hatade digitalkamera behöver minst 1000 W belysning för att ta hyffsade bilder (har provat..), och det enda jag hade var en 25W halogen..

Först och främst plockade jag ur kortet och lade det på en antistatpåse (doh!). Därefter förgrep jag mig på orginalkylarens alla skruvar (förutom de som höll ram-kylarna, dessa behöll jag). När jag rivit av allt såg det ut som följer på mitt skrivbord (bakom tangentbordet är en träskiva, och sen en skärm, om det ser lite konstigt ut):

Nästa steg blev att kolla vad som hindrade flänsen att ligga direkt mot coren, i mitt fall var det minnesflänsarna på två ställen och strömanslutningen till fläkten som var i vägen. Eftersom jag vill kunna återställa kortet i originalskick vid t ex försäljning så blev det till att modda flänsen och inte något på kortet. Sagt och gjort. Ner i källaren och angrip hörnen som tog emot minnesflänsen med passande (pansar)fil. Sen blev det till att konstatera att strömanslutningen sitter lite "mitt i", så att filen blir oanvändbar. Dremeln blir räddningen, i med ett passande fräs-verktyg, öka spänningen på nätagget till 16-17 volt (runt 18.000 RPM) och fräs bort det som är i vägen. Efter att fräsen lossnat ur chucken runt 10 ggr var jag klar. Jag tog en liten blåsmojäng min far har till att damma av foton med och blåste bort alla metallspån från flänsen och tog upp den för att kolla passningen:

Den passade trevligt nog perfekt nu, och kylpastan gjorde en fin avbild på CPU-kylarens botten. Då blev det till att komma till det jobbigaste, att få fast den i kortet. Om jag bara haft en M2 gängtapp eller en i samma tum-storlek som org. skruvarna hade saken varit enkel, men då den minsta jag hittade var M3, och hålen i grafikkortet var 2.3 mm, så fick jag komma på något annat. När jag var nere och letade gängtappar föll blicken på en stump ganska tjock koppartråd (ca 2 mm tjock), och tänkte "varför inte använda denna"? Sagt och gjort. Jag märkte ut hålen i kortet på flänsen, och flyttade markeringarna liite så att jag skulle komma upp mellan två flänsar och inte mitt i en. Fram med pelarborrmaskinen och borra med 2 mm borr, var bara när att knäcka borret 2 ggr. Sen gjorde jag en liten knorr längst ut på varje bit av koppartråden och trädde ner den i hålet så att knorren låsten den mot flänsen. Sen såg det ut så här: (återigen, ledsen för kvaliteten )

Det kopparfärgade är koppartråden och det silvriga flänsen, de markerade partierna är sådana jag fått fila till för att den skulle passa.

Nu var det "bara" att applicera en lagom mängd AS5 och trycka på flänsen så att koppartrådarna stack upp genom kortet och H-plattan på baksidan, för att sedan snurra tråden som på bilden nedan och på så sätt spänna flänsen mot GPU:n. Det ska även tilläggas att första gången jag försökte fick jag en load-temp på 79C, men gav inte upp utan spände den lite hårdare, och se där! Aldrig över 52C oavsett belastning

Och så resultatet: (rätt snyggt tycker jag själv Den blåa kabeln är RPM-linan från den före-detta CPU-fläkten. Kopplade den till chassis-fan uttaget på MoBo:t för att kunna hålla koll på fläktvarven, medan jag lät den få ström från GFX:et).

Monterat ser det ut så här (det markerade är buntbandskedjan som jag fick göra för att stadga kortet med 280g kylaren):

Om något är oklart så fråga på

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Tror inte du behöver stadga den där något egentligen.
Jag har inte gjort något åt mitt och kylaren där väger 400g+ och det svinktar ingenting

Men snyggt jobb anyway! Bra med bilder!

Permalänk

Det skulle vara intressant att veta vad du hade innan också...

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat
20 graders sänkning med en stunds arbetete med saker du redan
har och därmed gratis.
Frågan är om det går att köpa en effektivare luftkylare, tror inte det.
En Supermodd Rostis.
Betyg MVG....eller 5 av 5

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Nej, kanske inte, men det skadar ju inte heller. Tyckte det sviktade så

Tack så mycket förresten

Edit: Oj, två till hann svara

Oj, glömde det i inlägget. Innan låg fulload på runt 70-72C, så en 20 graders sänkning

Bogey: Tusen tack (kollar du noga på mitt skrivbord ser du att jag är förutseende när du har full inbox )

Bildbevis på tempen under en 3DM05 runda (fel klock visserligen, skulle varit 513 / 1266.. Glömde spara sist):

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Avstängd

själv loadar jag inte över 50c med originalkylaren på XFX's överklockade version av 7800gt. Visserligen låter fläkten mycket mer än min opteron fläkt men ändå

Permalänk
Medlem

Jag hade nog kört med skruv istället för koppartråd men inte alls dumt det där. Lite sugen blir man ju då man har en A64 orginalkylare hemma och ett X800GTO som blir kokis.
Tummen upp för detta.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

snyggt jobbat fast jag loadar max 46-47

men det innebär också att jag skulle kunna kyla ner mitt Gfx lite mer kanske.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Skall man jämföra olika temps...så är det ju en FÖRDEL om det handlar om samma kärna.....

GS NV 42 ligger på ca 65-70 C. Överklockat.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Ha det så kul...så länge det varar hahahha. Tro mig din AS5 kommer brännas in ordentligt ;). Förr eller senare kommer du få glapp mellan kärnan och kylaren på grund av koppartråden då den kommer utvidgas.

Permalänk
Medlem

Återigen, tack alla

Hade jag haft gängtappar hade jag också skruvat, men då jag inte ens vet vad det är för tum-gänga på org. skruvarna blir det lite jobbigt, och ska jag ha M3 måste jag borra bort hela metalldistansen i kortet..

Som Bogey säger, NV42:an blir varmare än GTX:ets kärna, så hade ni haft liknande kylning hade ert förmodligen blivit ännu svalare, kanske inte 20 C dock eftersom GTX gissningsvis har en ganska stor stockkylare också.

ArtMan: Jo, men gissa varför jag kör med "knorrar"? Jo, för att jag kan efterspänna dem när som. Tråden lär ju inte direkt smälta av eftersom koppar sist jag kollade hade en smältpunkt på 1084 C, och när min kylare är så varm, så gör det inte mycket om den ramlar av

PS. Idle på 34 C, mot dryga 40 tidigare

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Riktigt vacker mod!
Kan ju vara nåt till nya systemet om GPUn kyler dåligt. Tack för tipset!

Visa signatur

Intel Q9550 2,83 GHz | Sapphire 4870X2 | 2x2 GB Corsair XMS2 PC6400 | Asus P5Q-E | WD Caviar Black 640GB | Antec Twelve Hundred | Powered by Corsair 650TX

Permalänk
Medlem

Om man är villig att kapa av lite blad från zalman cspn 7000 så är den otroligt lättmonterad då den använder sig av samma montering som en vf700 och väger endast 100g mer om man kör med alcu modellen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mangler
Om man är villig att kapa av lite blad från zalman cspn 7000 så är den otroligt lättmonterad då den använder sig av samma montering som en vf700 och väger endast 100g mer om man kör med alcu modellen

vet , har sett bilder på även cu modellen också fast den väger ju mer

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Ghetto mod for ze win

Permalänk
Medlem

Åter igen: Tack för alla komplimanger

Om någon annan provar på detta får denne gärna skriva här och berätta hur denne gick till väga, kanske någon kommer på något bättre än koppartråd?

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
Åter igen: Tack för alla komplimanger

Om någon annan provar på detta får denne gärna skriva här och berätta hur denne gick till väga, kanske någon kommer på något bättre än koppartråd?

Buntremmar/zip ties är en ganska vanlig metod

Permalänk
Medlem

Tänkte jag också på, men då jag endast hade biltemas billiga 1000-pack av spröda buntband som dessutom tar skada av UV-lysröret i mitt chassi så sket jag i det.. Hade jag haft riktiga hade det varit en möjlighet.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Jag blev inspirerad och gjorde det som du gjort efter att ha läst tråden. Jag har tyvärr inga exakta värden innan modifikationen, men min temp har sjunkit från 65 till 47 i fulload och mina poäng i 3dmark03 har ökat med c:a 1500 poäng. Jag har ett GF 6800GT och fäste flänsen (till AMD XP2700+ prolle) med stål tråd. Jag fäste den på ett annat sätt.

Ingen större skillnad, men det är ju ett annat sätt och det funkar oxå bra om man spänner tråden riktigt hårt. Väldigt roligt att du gjort så här för det har hjälpt mig som är lite mindre erfaren. Dessutom flyter mitt BF2 mycket stadigare.

Permalänk
Medlem

Fick du bättre resultat i 3dmark nu? Kleff öka ju ju med 1500 poäng i 03:an
Som du vet använder jag samma grafikort,, får snart ny kylning.. Får se vad som kylar bäst sen
Hoppas det blir jag då jag betalt mer !! HAHA

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk

Jag lyckades faktiskt rota fram ett par långa, smala skruvar att fästa min fläns med som förövrigt inte är speciellt högpresterande. Det är en budgetkylare för socket A som iaf gör ett hyffsat jobb. I övrigt var det ganska mycket det samma som du gjorde, pelarborr mellan fenorna och lite slipande på flänsen. Jag kan ju säga att skruvar inte är helt lätt att fästa med eftersom de måste dras åt lika hårt så inte det blir en luftficka.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Kleff: Vad trevligt att jag kunde hjälpa till Jag tänkte också på att göra som du gjorde, men då min koppartrådsstump var så kort så att det blivit omöjligt att tvinna den sen, gjorde jag så här istället.

k_k: I 05:an fick jag faktiskt lite högre poäng än väntat ja, nära 6200 poäng efter att jag höjt klocken till mitt nya max (8 MHz till på GPU:n), och 03:an har jag inte prövat än. Har du också 6800GS? (dåligt minne)

Antonsson: Hur gängade du i flänsen? Det går ju att gänga med skruven man ska använda eftersom aluminium är så mjukt, men jag ville inte ta risken att den skulle kunna ramla, men så väger nog min 939-kylare mer än din också

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
Nej, kanske inte, men det skadar ju inte heller. Tyckte det sviktade så

Tack så mycket förresten

Edit: Oj, två till hann svara

Oj, glömde det i inlägget. Innan låg fulload på runt 70-72C, så en 20 graders sänkning

Bogey: Tusen tack (kollar du noga på mitt skrivbord ser du att jag är förutseende när du har full inbox )

Bildbevis på tempen under en 3DM05 runda (fel klock visserligen, skulle varit 513 / 1266.. Glömde spara sist):

http://files.upl.silentwhisper.net/upload1/3DMark.psd.jpg

För att verka & vara dum nu, men vilket program är det som man kan övervaka grafikkortet med som du gör?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
För att verka & vara dum nu, men vilket program är det som man kan övervaka grafikkortet med som du gör?

RivaTuner

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.