The Elder Scrolls Oblivion-tråden

Permalänk
Medlem

Offtopic;
Okey lägg ner all bashing nu, det här är en tråd om Oblivian inte en tråd där ni ska tjafsa om varesig ni gillade Morrowind eller inte.

Självklart fanns det mindre bra saker med MW precis som med de flesta andra spel och säkerligen kommer röster att höjas i samband med att Oblivian släpps men att vi alla sitter och väntar på Oblivian är väl bevis nog på att de har gjort fler rätt än fel.

On Topic
Läste på Gamespots senaste prewiev och där talar dem om att de har sett PC-builden. Tror ni att de faktsikt har gjort det eller bara misstagit sig på den och 360 versionen? För precis som jag sagt tidigare så verkar det vara väldigt tomt på PC prewiev delen

Permalänk
Medlem

Oblivion heter det.

Permalänk
Medlem

Nej det heter dyselexi
1-0 till dig

Permalänk

Oblibion!!1

Tyckte själv att Morrowind var coolt när det kom, men nu såhär nästan 4 år senare så är det naturligtvis lätt att hitta en mass skavanker. Dock är detta ifrån en person som gärna sätter sig med ett gammalt ultimaspel nån gång ibland.

Det enda jag bryr mig om Oblivion just nu är hur länge till det dröjer innan releasen. Innan mars är slut så lär vi se det på hyllorna (om vi utgår ifrån de officiella uttalanden som gjorts).

Permalänk
Medlem

On Topic:

En av utvecklarna VXSS uttalade sig häromdan på eldescrollsforumet om prestanda i Oblivion.

"Pete might beat me up for posting here, but I will say this without giving out any real info....

I have one of the oldest systems here at work. Its about 4 years old and has only had minor upgrades since then. I tested today with EVERYTHING turned on and maxed out. I didnt think it would do it, but it worked. And yes, it was higher than 1024x768 on a fairly dated card. Extremely beautiful. I do recommend something better than what I have here for "complete" enjoyment, but by knocking down some of the bells and whistles (and there are MANY options to play with), it is still a great time while being pretty.

I would love to share my actual system specs with you all to compare, but that is a no go. Hopefully, you can take my word for it with what I COULD tell you, so that you know that you dont have to get a 2nd job flipping burgers just to buy new gear. New gear helps and allows Oblivion to shine in 100% of it's visual glamour, but lower specs dont mean you cant enjoy it and have a lot of goods at the same time.

Relax, you all will still be surprised. I am still in awe that it can run as well is it does and still look insanely beautiful."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mark501
On Topic:

En av utvecklarna VXSS uttalade sig häromdan på eldescrollsforumet om prestanda i Oblivion.

"Pete might beat me up for posting here, but I will say this without giving out any real info....

I have one of the oldest systems here at work. Its about 4 years old and has only had minor upgrades since then. I tested today with EVERYTHING turned on and maxed out. I didnt think it would do it, but it worked. And yes, it was higher than 1024x768 on a fairly dated card. Extremely beautiful. I do recommend something better than what I have here for "complete" enjoyment, but by knocking down some of the bells and whistles (and there are MANY options to play with), it is still a great time while being pretty.

I would love to share my actual system specs with you all to compare, but that is a no go. Hopefully, you can take my word for it with what I COULD tell you, so that you know that you dont have to get a 2nd job flipping burgers just to buy new gear. New gear helps and allows Oblivion to shine in 100% of it's visual glamour, but lower specs dont mean you cant enjoy it and have a lot of goods at the same time.

Relax, you all will still be surprised. I am still in awe that it can run as well is it does and still look insanely beautiful."

om jag tolkar det där rätt så kan jag maxa det med datorn i sign, men nu är det så att jag inte tror på det han försöker säga:)

verkar för bra för attt vara sant

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Det var ju trevligt att höra iaf.

Visa signatur

http://latenightgamers.com/index.php
[MSI K8N NEO4 Ultra]-[x64 X-2 4600+]-[2x1024 PC3200]-[MSI 7800GTO 512MB]-[HIPER 580W]-[Western Digital Raptor 36GB 10k]-[Maxtor 250GB SATA]-[Maxtor 120GB SATA]-[Western Digital 250GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Haha uj. Grafiken är tamefan inte dålig. Vattnet är ju så snyggt det kan bli, i princip! Växtligheten är fortfarande väldigt snygg och trevlig att titta på. Och ja, jag sa ju att AIn var kass? Varför tar du ens upp det?

Alltså, jag tror inte du har spelat spelet så värst mycket, och om du har det så har du nog inte särskilt bra dator. Testa spelet igen, ladda ner några texture plug-ins (testa Darker Morrowind) och kom sedan hit igen. Du kommer ha ändrat uppfattning, garanterat.

Interaktion på Half-Life 2 nivå fanns det väl inte i något spel på den tiden? Titta på Vampire: The Masquerade - Bloodlines. Där är interaktionen ungefär lika låg. Man kan ta upp VISSA saker och kasta iväg dom, det är allt. Men det är väl för fan inte ett dåligt spel för det?

Det känns nästan som om du bara ser det dåliga med spelet och inte det bra. Fast sen har du nog inte spelat det så mycket heller.

Suck. Jag säger ju inte att det är dåligt, spelet är (var) ju asbra, och jag har spelat det så otroligt många timmar. Nästan klarat hela, och dessutom sprungit runt en hel del i Bloodmoon-tillägget.

Jag säger bara att IDAG så suger grafiken stenhårt, och det gör den faktiskt.
Vad tror du grafiken skulle få för betyg om spelet släpptes idag? 3/10 kanske...

Jag kollade nyligen igenom massa textur/modell-packs och jag hittade inget som (enligt screenshots) kunde få upp det på sådan nivå att jag skulle vilja spela klart det idag.

EDIT: Härliga nyheter om prestandan.
MEN, är det garanterat en av utvecklarna, eller nån forummedlem som låtsas?
Och vad menade han egentligen? Körde han med allt på max i 1024 och det var spelbart? Tycker det hela var lite tvetydigt.
Låter iallafall för bra för att vara sant
Tom min 3000+ med 6600 och 1GB borde ju va aningen bättre än ett 4 år gammalt aningen uppgraderat system....kan man hoppas

EDIT2: Tänk bara på F.E.A.R i trånga inomhusmiljöer....det är ju knappt spelbart på en sån dator, och Oblivion ser ju dubbelt så snyggt ut

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

Hittade lite nya bilder som jag inte sett innan: http://www.gamershell.com/pc/the_elder_scrolls_iv_oblivion/sc...

mest skisser men några på Oblivion-editorn, viken jag inte tror visats så mycket innan. SKa bli kul och se hur den blir.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Suck. Jag säger ju inte att det är dåligt, spelet är (var) ju asbra, och jag har spelat det så otroligt många timmar. Nästan klarat hela, och dessutom sprungit runt en hel del i Bloodmoon-tillägget.

Jag säger bara att IDAG så suger grafiken stenhårt, och det gör den faktiskt.
Vad tror du grafiken skulle få för betyg om spelet släpptes idag? 3/10 kanske...

Jag kollade nyligen igenom massa textur/modell-packs och jag hittade inget som (enligt screenshots) kunde få upp det på sådan nivå att jag skulle vilja spela klart det idag.

Jag är lite nyfiken: Vad är det för spel som enligt dig har så bra grafik jämfört med Morrowind?

Jag antar att vi snackar om Rollspel/Äventyrsspel ändå? Det är ju t.ex inte särskilt imponerande att Farcry/FEAR/DOOM 3 osv har hygglig graffe då dom är så fördömt små och trånga, sådant går bort direkt för mig.

Jag sitter just nu och lirar Morrowind och har nästan gjort det konstant sedan det släpptes 2002, ibland har jag tagit paus i någon månad eller så, men snabbt konstaterat att det finns inget annat spel i världen som är som Morrowind, där man kan göra vad man vill, gå vart man vill osv Särskilt inte med första persons vy, vilket är ett krav för mig (avskyr 3D isometriska spel som t.ex baldurs gate, det blir ingen närvarokänsla alls för mig, känns mer som ett RTS).

Jag använder ett gäng grafikförbättrande moddar, men inget mer och jag anser att grafiken är helt underbar.

Det enda jag skulle kunna tänka mig att testa som alternativ till Morrowind skulle väl vara Gothic... Men det verkar HELT omöjligt att få tag på ettan... Tyvärr.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
EDIT: Härliga nyheter om prestandan.
MEN, är det garanterat en av utvecklarna, eller nån forummedlem som låtsas?
Och vad menade han egentligen? Körde han med allt på max i 1024 och det var spelbart? Tycker det hela var lite tvetydigt.
Låter iallafall för bra för att vara sant
Tom min 3000+ med 6600 och 1GB borde ju va aningen bättre än ett 4 år gammalt aningen uppgraderat system....kan man hoppas

Ja det är garanterat en av utvecklarna. Men vad han menade går ju att tolka olika.

Han kanske har typ en pentium 4 2.4GHz med 512-1gig ram + ett 9800 eller snabbare. Han körde det i högre än 1024x768 men säkert inte högre än 1280x1024. Tror helelr inte det var helt spelbart han sa bara att det fungerade och han var förvånad att det fungerade. Sen verkar det finnas många inställnigar att ändra, vilket är bra

Permalänk
Medlem

Dom flesta på Bethesda använder sig av r9800, då det var det snabbaste kortet vid tillfället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SID 6.7
Det är ju t.ex inte särskilt imponerande att Farcry/FEAR/DOOM 3 osv har hygglig graffe då dom är så fördömt små och trånga, sådant går bort direkt för mig.

Far Cry trångt? Ajajaj då vad man kan göra bort sig på forum
Jämför viewdistance i Far Cry och Morrowind
Bägge har faktistk liknande prestanda nästan, vilket är helt otroligt då Far Cry är så otroligt mycket mer detaljerat och har avancerad (väldigt avancerad) AI och kanon-fysik och äkta skuggor och ljuseffekter och you name it.

Tänker inte bråka mer, jag sa vad jag tyckte, att grafiken i Morrowind i dagsläget faktiskt är väldigt föråldrad. Extremt tråkiga urvattnade suddiga texturer, på väldigt kantiga fula objekt, som dessutom är väldigt sparsamt utplacerade i den förvisso extremt gigantiska världen.

On topic: Ett sånt där 9800 (har ingen koll på ATI-korten) är det snabbare än ett 6600 icke GT?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Göra bort sig på forum? Kommer du direkt från krogen eller?

Vad har Viewdistance med världens storlek att göra? Världen i Far Cry kanske är stor jämfört med Doom, men jämfört med Morrowind är den ju mikroskåpisk och detta oavsett vilken Viewdistance spelet har (sedan finns det program som kan öka Viewdistance i Morrowind).

Men vafan du tycker som du tycker och det är ok med mig... Även fast du tycker fel;)

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SID 6.7
Göra bort sig på forum? Kommer du direkt från krogen eller?

Vad har Viewdistance med världens storlek att göra? Världen i Far Cry kanske är stor jämfört med Doom, men jämfört med Morrowind är den ju mikroskåpisk och detta oavsett vilken Viewdistance spelet har (sedan finns det program som kan öka Viewdistance i Morrowind).

Men vafan du tycker som du tycker och det är ok med mig... Även fast du tycker fel;)

Världens storlek är inte så viktig. Har man kilometervis stora ytor, och viewdistance så att man ser allting utan dimmridå som inträder några hundra meter bort, ja då är det enligt mig inte så intressant om spelet är 5km brett eller 500km brett. Det har inte direkt med prestandan eller inlevelsen att göra.

Men vi säger att du har rätt så får vi slut på det här

Men vafan, så länge det är sån nyhetstorka så måste man ju få diskuttera andra närliggande saker, som de tidigare Elder Scrolls eller nåt sånt

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Javisst, jag vill minnas att det var ganska grym Viewdistance i Daggerfall:D

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Jag oroar mig fortfrande för att jag inte kommer kunna ha AA och HDR samtidigt...

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Jag oroar mig fortfrande för att jag inte kommer kunna ha AA och HDR samtidigt...

Med ett Geforce 4MX?:p

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Jag oroar mig fortfrande för att jag inte kommer kunna ha AA och HDR samtidigt...

Med datorn i signaturen kommer du inte köra Oblivion överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SID 6.7
Vad har Viewdistance med världens storlek att göra? Världen i Far Cry kanske är stor jämfört med Doom, men jämfört med Morrowind är den ju mikroskåpisk och detta oavsett vilken Viewdistance spelet har (sedan finns det program som kan öka Viewdistance i Morrowind).

Men vafan du tycker som du tycker och det är ok med mig... Även fast du tycker fel;)

Världens storlek har minimal inverkan på grafiken, det kräver överhuvudtaget ingen speciell kraft från hårdvaran. Det är DrawDistance som tar kraft.

Permalänk
Avstängd

hmm den här tråden verkar ha postats idag på elder scrols- forumet. Det handlar om vad för dator som krävs....Kan den verklgen stämma?

http://www.elderscrolls.com/forums/index.php?showtopic=222945

Permalänk
Medlem

nej det där är en gammal tråd, den kanske har uppdaterats däremot

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | OS: Nobara Linux 40

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaZmur
Världens storlek har minimal inverkan på grafiken, det kräver överhuvudtaget ingen speciell kraft från hårdvaran. Det är DrawDistance som tar kraft.

Det köper jag... Men Det är liksom inte det jag klagade på, grejen är den att spelen är fortfarande så fördömt SMÅ, så det är enligt mig inte lika imponerande att dom lyckats trycka in bra graffe på en liten yta, hade det liksom funnits lika mycket av den bra grafiken som i Morrowind + att man var fri att gå vart man ville så hade jag vart mer impad.

Men detta är vad jag tycker, Men jag är en Morrowind fanboy om något... Åtminstone tills Oblivion släpps;)

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SID 6.7
Det köper jag... Men Det är liksom inte det jag klagade på, grejen är den att spelen är fortfarande så fördömt SMÅ, så det är enligt mig inte lika imponerande att dom lyckats trycka in bra graffe på en liten yta, hade det liksom funnits lika mycket av den bra grafiken som i Morrowind + att man var fri att gå vart man ville så hade jag vart mer impad.

Men detta är vad jag tycker, Men jag är en Morrowind fanboy om något... Åtminstone tills Oblivion släpps;)

Hehe, ville släppa detta offtopic dravel men jag måste bara kommentera detta.
Om inte ens Far Cry med sina stora helt öppna öar räknas för att det är så fånigt litet, vilka spel hade du tänkt kunna jämföra Morrowind med?

Jag menar, det är ju inte svårt att säga att Morrowind är jättesnyggt när alla exempel på andra stora utomhusspel inte får vara med i jämförelsen

Ontopic igen: Ett sånt där 9800 (har ingen koll på ATI-korten) är det snabbare än ett 6600 icke GT?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Hehe, ville släppa detta offtopic dravel men jag måste bara kommentera detta.
Om inte ens Far Cry med sina stora helt öppna öar räknas för att det är så fånigt litet, vilka spel hade du tänkt kunna jämföra Morrowind med?

Jag menar, det är ju inte svårt att säga att Morrowind är jättesnyggt när alla exempel på andra stora utomhusspel inte får vara med i jämförelsen

Ontopic igen: Ett sånt där 9800 (har ingen koll på ATI-korten) är det snabbare än ett 6600 icke GT?

Aaah det är det, ett 9800 Pro är oftare snabbare än ett 6600GT också.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Aaah det är det, ett 9800 Pro är oftare snabbare än ett 6600GT också.

Eh, så ett så bra kort skulle dom räkna som "farly outdated" då eller vad det stod???
Det kan ju knappast stämma att det var ett sånt kort han menade. Det borde ju vara ganska mainstream nu och knappast outdated
Jag tänkte mer på nåt snabbt GF4 eller dom där efterföljande fx-korten.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

öäöö 9800pro bättre än ett 6600Gt ?!?!

Har ett 9800pro själv men .. det kan ju ändå inte stämma. Vet att 6600GT släpptes efter 9800pro iaf men det låter ju osannolikt

Visa signatur

sad panda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Hehe, ville släppa detta offtopic dravel men jag måste bara kommentera detta.
Om inte ens Far Cry med sina stora helt öppna öar räknas för att det är så fånigt litet, vilka spel hade du tänkt kunna jämföra Morrowind med?

Jag menar, det är ju inte svårt att säga att Morrowind är jättesnyggt när alla exempel på andra stora utomhusspel inte får vara med i jämförelsen

Exakt, det är ju det jag säger: Det finns inget spel som KAN mäta sig med morrowind... och Far Cry var ju fullt med klipp och mellansekvenser.

Might & Magic t.ex har enorma utomhusmiljöer, hur ser dom liren ut jämfört med Morrowind?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

NEJ ett 9800PRO är INTE bättre på något sätt en ett 6600GT

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Hittade ett roligt citat på det oficiella forumet som stämmer rätt så väl.

"True Bethseda Fans:

NOV 1st

Fans- Is the game being delayed? it's in the magazines!

DEVs/MODs- No, the release is NOV 22nd, read the FAQ.

NOV 21st

Fans- Is the game being delayed? the magazines are still saying it is!

DEVs/MODs- No read the FAQ for the last damn time.

NOV 22nd

DEVs/MODs- games being pushed back for uhhh.... polishing

Fans- Yay! better game.

JAN 1st

Fans- is the game being released March 20th? The magazines are saying so.

DEVs/MODs- No it's early spring 06, read the FAQ.

March 19th

DEVs/MODs- we decided to humor the magazines by releasing it on the date they specified.

Fans- Yay! we are true fans, we wont use our brains, we'll just let bethseda tell us whats true for it's absolute!"

Fyfan alltså vilka hjärndöda idioter det kryllar av på det forumet, man får inte klaga på nånting då blir man nästan nerspöad.