Permalänk
Inaktiv

Jobba med UNIX-administration.

Jag börjar bli mer eller mindre färdig med mina universitetsstudier och skall försöka ta mig in på arbetsmarknaden. Men som de flesta vet så är det minst sagt tufft. Det jag undrar är om det skulle vara en fördel att certifiera sig i någon komersiell UNIX, tex som Sun, IBM eller Apple? Jag har även funderat om det är vanligt att man kompletterar med certifieringar från Cisco också.

Vad blir kostnaden för en vanlig privatperson? Någon som har erfarenheter?

Permalänk
Hedersmedlem

Tror det är viktigare att sköta om något projekt och få lite mer erfarenhet av att administrera i en miljö som inte är i lekstadie. Få lite mer kött på benen helt enkelt. Cert smäller aldrig högre än dina egna prestationer. Jag tror heller inte att företag anställer en person bara för att denna har massa cert som inte säger så mycket om vad personen egentligen går för. Skall inte påstå att det är meningslöst, det hjälper säkert till om man skall ha högre positioner men då måste man också ha stora erfarenheter sedan tidigare.

Permalänk
Medlem

Håller helt med Quizor. Cert är inte allt utan praktiska erfarenheter efterfrågas mer än det. Visst, det kan ge några kronor extra i lön men knappast så att det motiverar kostnaden det kommer att kosta dig att ta dem. Bättre att försöka komma in någonstans och via dem få certifikaten betalade.

Visa signatur

//Falcon

Permalänk
Medlem

Certifierade UNIX-typ konsulter brukar kunna ta rätt saftigt betalt. Tyvär är det inte många som heltidsanställer sånna numera.

Permalänk
Inaktiv

Ok, men hur skall jag kunna få mer "bra" erfarenheter som kan fånga intresset hos en arbetsgivare? Just nu håller jag på att bygga en applikation i mitt exjobb (egen ide, kodar själv, skall släppa det under BSD-licens) som förhoppningsvis blir användbar för andra också. Är det något man kan visa upp eller skulle folk skratta åt en? Jag antar att leka med sevrar hemma inte kvalificeras som seriösa projekt. Har ni något förslag på hur man får "första" chansen att skaffa sig erfarenhet?

Permalänk
Medlem

Aldrig dumt med erfarenhet...
Så det är inte helt dumt att skaffa sig en gammal AIX eller Solaris burk. Jag har själv varit ruskigt nära på att ta hem en gammal IBM RS/6000 maskin, men orkade aldrig. Vi kör lite AIX på mitt jobb nämligen, så jag känner till en del uttryck tack vare det. Sen kör vi en del Linux med ju för DNS/DHCP.

Men ingen sysslar nästan bara med UNIX, man gör så mycket annat med. Spjutspetskompetens är bara intressant för konsultföretag.

Hemma-servers har nog alla som sysslar med system mer eller mindre, men inget man skriver på sitt CV hellst, hehe

Permalänk
Medlem

Ett suveränt sätt att komma in är ju om man kan få praktik på ett företag i samband med en utbildning. Jag började praktisera på systemavdelningen på ett halvstort företag för två år sedan, fick sommarjobb, mer praktik, sommarjobb igen och sedan jobb.
Kunde i princip grunderna i Linux när jag började, har lärt mig otroligt mycket under tiden jag varit där.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickeus
Ok, men hur skall jag kunna få mer "bra" erfarenheter som kan fånga intresset hos en arbetsgivare? Just nu håller jag på att bygga en applikation i mitt exjobb (egen ide, kodar själv, skall släppa det under BSD-licens) som förhoppningsvis blir användbar för andra också. Är det något man kan visa upp eller skulle folk skratta åt en? Jag antar att leka med sevrar hemma inte kvalificeras som seriösa projekt. Har ni något förslag på hur man får "första" chansen att skaffa sig erfarenhet?

Absolut, jag är ganska säker att man kan få jobb genom ett eget projekt eller ett OpenSource[TM] projekt.

Permalänk
Inaktiv

Det gäller ju att det är bra också, eller iaf bra skrivet. För mig har det varit en perfekt uppgift som har lärt mig delar/mer om curses, processhantering, IPC, C, shell, strukturering av program (just nu ca 7500 rader) etc.

Jag har en Sun-burk hemma men det är en Sparcstation 5, kanske inte ideal-masking att rulla senaste Solaris på. Man skulle ha en Ultra 5 iaf. Tack för svaren.

Permalänk

kolla upp JENSENeducation, jag pluggar Linux/Unix systemadministration där nu, är helt nöjd. Som har lite certifieringar och sånt också. www.jenseneducation.se

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NightCrawlr
kolla upp JENSENeducation, jag pluggar Linux/Unix systemadministration där nu, är helt nöjd. Som har lite certifieringar och sånt också. www.jenseneducation.se

Thanx!

Permalänk
Medlem

jag tycker att nillons förlag var utmärkt, försök att komma in någonstans överhuvet taget så brukar det lösa sig, gå inte in med förutsätningar att ha många cert och kräva hög lön utan ta det som det kommer och jobba dig upp. är du bra kommer de att belöna dig med en karriärstege och utbildningar om du hamnar rätt.

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP