Permalänk
Medlem

Active Directory

jag kör Active Directory på en Win2003serv burk och har ställt in det så att alla användare ska få sin egen inloggning med sina egna inställningar oavsett vilken dator de än på loggar in på.

jag kör med spridnät som i sin tur är kopplat till en switch och i switchen sitter även 2003serverburken+internet.

men nu kommer problemet.

När man loggar in så det det otroligt lång tid att läsa in den personliga datan, och för de personliga inställningarna att tillämpas.
men på en dator så går det skitsnabbt och när de andra datorerna väl har loggat in så funkar allt kalasbra.
men varför tar det en sån evig tid för vissa utav datorerna medans den ene går jättesnabbt?

Visa signatur

lol?

Permalänk
Medlem

Provar du med samma konto på alla datorer eller är det endast ett konto som laddas snabbare?

Vanligtvis brukar det vara trögt om du kör med stora roaming profiles som måste flyttas över nätet vid inloggning, du kanske har en användare som har en liten nedbantad profil och således laddas den snabbare.

Annars kanske något inloggningsscript står och spökar i bakgrunden?

Permalänk
Medlem

nej det är olika konton, men alla har samma förutsättningar. vad menar du med inloggningsscriptet?

Visa signatur

lol?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av we3x
nej det är olika konton, men alla har samma förutsättningar. vad menar du med inloggningsscriptet?

Det låter för mig som att du kör med roaming profiles, dvs att profilerna sparas på servern så att användarna är oberoende av vilken dator de sitter på. Detta medför att vissa användare kanske har stora profiler utrymmesmässigt då skrivbordet, mina dokument osv ingår i profilen.

Om du nu använder detta system så kan det råka vara så att just den personen som det går snabbt för har en tom profil eller väldigt lite i sin, medan de andra kanske har mycket data som måste överföras.

Det kan då ta tid att överföra data tvärs över nätverket vid varje inloggning / utloggning.

Angående inloggninsscript så är det helt enkelt script som utför något då användaren loggar in / loggar ut, vad de ska utföra bestäms helt och hållet av dig. Men eftersom du inte verkar ha hört om det så använder du det säkert inte.

Om du använder roamin profiles så skulle jag ta en titt på storlekarna på profilerna och se om det är där felet ligger, annars kanske det är något i själva nätet som spökar så att du får låg prestanda?

Annars är ett tips förutsatt att du inte redan gjort det är att prova logga in med den användare som du tyckte laddades snabbt på andra datorer och se om det gör någon skillnad, eller logga in på den datorn som du tyckte var snabb med andra användare.

Permalänk
Medlem

Typiskt DNS-Fel.
1: Vad har du för DNS-inställningar på servern i nätverksinställningarna?
(På servern ska du bara ha serverns eget IP som DNS.)

2: Vad har du för DNS-inställningar på klienterna i nätverksinställningarna?
(Det ska bara vara serverns IP som DNS även där.)

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Skulle precis säga det. Datorn hittar inte domänen (när den slår upp i DNS) och loggar därför in "lokalt". Då tar det lång tid (för den väntar på timeout).

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips grabbar, men det var först och främst en roamingprofile som var på tok för stor på ett konto, sen var det en formatering på en äldre burk som gjorde susen. så nu funkar allt perfekt!

Visa signatur

lol?