Permalänk
Medlem

Fan va gött ifall dom fixar 100mbit comhem Ska ju snart få 8mbit och ifall 100mbit kommer till hösten blir det ny uppgradering av bredband då. Vår familj kan ju bara ha comhem p.g.a skulder

Permalänk

http://idg.se/ArticlePages/200602/02/20060202114742_CS/200602...

Com Hem uppgraderar till 100 megabit i kabeln

2006-02-02 11:45
I slutet av året ska också Com Hem ta steget till 100 megabit per sekund. Tjänsten, som blivit försenad, håller nu på att testas i Malmö.

Av Mikael Ricknäs

Från början var tanken att tjänsten skulle presenteras under första halvåret. Orsaken till förseningen är att utvecklingen av tekniken, som är helt ny och heter Euro-Docsis 3, har tagit längre än vad Com Hem från början trodde.
– Vi och Cisco arbetar för att tjänsten ska komma så fort som möjligt, säger Jonas Abrahamsson.

Vad månadsavgiften blir har Com Hem inte bestämt.

Teknikbytet handlar långt ifrån bara om högre kapaciteter, det blir också startskottet för en utveckling där slutmålet är mer interaktiva tjänster och allt innehåll över ip. Från och med nu sker all nyutveckling på kabel över ip, berättade Com Hems Martin Kull i samband med att satsningen presenterades.

Just interaktiva tjänster och integrationen av tv, telefoni och internet är områden som operatören hoppas mycket på. Båda underlättas av en övergång till ip.

Hittills har Com Hem använt ett vanligt modem för interaktiva tjänster, vilket varit väldigt begränsande.
– Vi tittar bland annat på video on demand, streaming av till exempel musik och speltjänster. Också hdtv kan nästa år bli en ip-baserad tjänst, säger Martin Kull, som inte vill avslöja för mycket för konkurrenterna om företagets planer.

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem

Låter härligt! Jag var tvungen att flytta igår pågrund av vräkning
Men med min tur så hitta jag en ny lägenhet privat och gissa vad jag kunde flytta med mig? Jo mitt Comhem såklart!

Flytten var förvånansvärt bra, ringde o sa att jag ville flytta till en ny adress, behövde säga adressen sen var det klart. Tänkte ska han inte ha lägenhetsnr eller någonting, nope, vips så funka allting när jag koppla in det i den nya lyan. Flytten var gratis också som jag blev väldigt glad över, nu behöver dom ju inte "flytta" nånting fysiskt så det var ju därför det gick så fort. Men bättre flytt av tele och Bredband har jag nog inte vart med om! Stort plus till Comhem

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem

Where do i sign up to the test group?

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Ja vi längtar comhem. Skynda på. :).

Hoppas dom håller sig på rimliga månadskostnader iaf.

Permalänk
Medlem

tror detta kan konkurrera med BBB fiber 100/10 eller kan det rent utav vara bättre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hamre
Ja vi längtar comhem. Skynda på. :).

Hoppas dom håller sig på rimliga månadskostnader iaf.

Jag tror dom måste ha en månadskostnad under 500 kr för att kunna konkurrera med BBB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fedor
tror detta kan konkurrera med BBB fiber 100/10 eller kan det rent utav vara bättre?

Kommer definitivt inte kunna konkurrera med BBB fiber. Detta kommer kosta betydligt mer än den tjänsten. Bara och hoppas att de inte sätter det för högt.

Permalänk
Medlem

ett pris på maxx 400 spänn och de köper upp UPC så är iaf jag såld till comhem :).

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Sen är frågan om man måste byta modem igen oxså eller om dom kommer uppgradera dom gamla typ det svarta motorola modemet

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keiser
Kommer definitivt inte kunna konkurrera med BBB fiber. Detta kommer kosta betydligt mer än den tjänsten. Bara och hoppas att de inte sätter det för högt.

en ren ethernet tjänst via cat eller fiber är alltid grymt mycket bätter äm nått modem ....

jag har 8/8 UPC och det är inte ens i närheten av så bra som BBBs 2/2 ....

så fort man belatar linan bara lite så springer latencyn till gatewayen upp direkt!

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keiser
Kommer definitivt inte kunna konkurrera med BBB fiber. Detta kommer kosta betydligt mer än den tjänsten. Bara och hoppas att de inte sätter det för högt.

okej då borde det ju inte bli så dyrt om de ska ha någon chans att konkurrera med fiber.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nalle6killer
Sen är frågan om man måste byta modem igen oxså eller om dom kommer uppgradera dom gamla typ det svarta motorola modemet

Du kommer troligen få byta modem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fedor
okej då borde det ju inte bli så dyrt om de ska ha någon chans att konkurrera med fiber.

Tror inte de försöker konkurrera med fiber! Har du både fiber och comhem i lägenheten så tar nog de flesta fiber (jag sa de flesta!). Men flertalet comhemkunder har inte möjligheten att välja fiber så det innebär att företaget inte behöver vara rädda för konkurransen med fiber. Det är snarare mot DSL de siktar. Så blir priset tillräckligt lågt för att det ska vara värt att gå över till comhem vinner de kunder, där kommer priset in (även vad det gäller att behålla kunder naturligtvis). Dvs du får en bättre tjänst än DSL till lite dyrare pris. Sen kommer de ju erbjuda tjänster som också gör comhem intressanta och kanske får med bredbandet i det sammanhanget (som ComBo).

Permalänk
Medlem

De svarta gammla motorola modemen kommer inte duga ifall man vill köra med nya standarden.
Tycker för övrigt att UPC alltid varit bra så snacka om att 2/2 BBB är mycket bättre är snack.
Haft UPC i många år och testat allt från 0.7/1/2/4/8/24mbit om jag inte missminner mig.

Idag sitter jag med BBB dsl och det funkar väll bra men har numera comhem via tv jacket och vill byta så fort de får lite speed i linan.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
De svarta gammla motorola modemen kommer inte duga ifall man vill köra med nya standarden.
Tycker för övrigt att UPC alltid varit bra så snacka om att 2/2 BBB är mycket bättre är snack.
Haft UPC i många år och testat allt från 0.7/1/2/4/8/24mbit om jag inte missminner mig.

Idag sitter jag med BBB dsl och det funkar väll bra men har numera comhem via tv jacket och vill byta så fort de får lite speed i linan.

Hur mycket har du jämfört hur belastning påverkar latenser? Kabelmodem är pga sin natur sämre.
Jag kör VoIP och då är det viktigt med relativt låg latency,kanske 40ms max, samt att det inte får vara för mycket jitter! Det är svårt med kabelmodem ... för att hålla nere latenser samt jitter måste jag begränsa uploaden till 6.5MBit av de 8Mbit man faktiskt kan få i QoS för att VoIP inte skall påverkas vid full belastning.

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nomoreorless
Hur mycket har du jämfört hur belastning påverkar latenser? Kabelmodem är pga sin natur sämre.
Jag kör VoIP och då är det viktigt med relativt låg latency,kanske 40ms max, samt att det inte får vara för mycket jitter! Det är svårt med kabelmodem ... för att hålla nere latenser samt jitter måste jag begränsa uploaden till 6.5MBit av de 8Mbit man faktiskt kan få i QoS för att VoIP inte skall påverkas vid full belastning.

Visst är det i sin narut också normalt att man måste prioritera om man skall få väl fungerande VOIP och de det spelrumm helt naturligt.
Och det är inte bara nått man behöver göra med UPC.

Sen beror det självfallet på om man har lust att ha en maskin som agerar fw med qos osv som t.ex. m0n0wall eller liknand eller om man bara vill sätta begränsningar i program.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nomoreorless
Hur mycket har du jämfört hur belastning påverkar latenser? Kabelmodem är pga sin natur sämre.
Jag kör VoIP och då är det viktigt med relativt låg latency,kanske 40ms max, samt att det inte får vara för mycket jitter! Det är svårt med kabelmodem ... för att hålla nere latenser samt jitter måste jag begränsa uploaden till 6.5MBit av de 8Mbit man faktiskt kan få i QoS för att VoIP inte skall påverkas vid full belastning.

pingar mot gatewayn när jag belast min burk max ut skickar stabilt i 900-960 KB/s

1 18 ms 5 ms 12 ms c80-216-xxx-1.cm-upc.chello.se [80.216.xxx.1]

pingar mot gatewayn när jag belastar burken både ut och in maximalt 900-960 KB/s

1 22 ms 22 ms 14 ms c80-216-xxx-1.cm-upc.chello.se [80.216.xxx.1]

Altsså måste det vara fel på din tjänst eller din dator, jag kan ladda ner max både ner och upp snacka över voip/msn/skype sammtidigt som jag spelar fps spel såsom CS:S, BF utan några höga latency.

Och utan någon belastning på burken

1 4 ms 6 ms 5 ms c80-216-xxx-1.cm-upc.chello.se [80.216.xxx.1]

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

22ms till gatewayen vid belastning, precis det jag menar! jämför det med ETTH/FTTH som ligger på 1ms till gaeway vid belastning.

därav min poäng.

OTTO. man måste köra QoS på upc's 8/8 tjänst för att voip skall fungera, det behöver man inte om man har ETTH/FTTH 10/10 tex ...

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
pingar mot gatewayn när jag belast min burk max ut skickar stabilt i 900-960 KB/s

1 18 ms 5 ms 12 ms c80-216-xxx-1.cm-upc.chello.se [80.216.xxx.1]

pingar mot gatewayn när jag belastar burken både ut och in maximalt 900-960 KB/s

1 22 ms 22 ms 14 ms c80-216-xxx-1.cm-upc.chello.se [80.216.xxx.1]

Altsså måste det vara fel på din tjänst eller din dator, jag kan ladda ner max både ner och upp snacka över voip/msn/skype sammtidigt som jag spelar fps spel såsom CS:S, BF utan några höga latency.

Och utan någon belastning på burken

1 4 ms 6 ms 5 ms c80-216-xxx-1.cm-upc.chello.se [80.216.xxx.1]

ehm är det inte väldig skillnad på 4-6ms och ca 19ms?
själv får jag som sagt 1-3ms med full belastning (BBB vdsl)

Permalänk
Medlem

Heh min medel med pytte belastning på BBB 10/1 är 25ms.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
ehm är det inte väldig skillnad på 4-6ms och ca 19ms?
själv får jag som sagt 1-3ms med full belastning (BBB vdsl)

jo givetvis jag brukade pinga 0 till gatewayn och 1 till sunet med min bbb vdsl, men ajg har inga problem med pingen när jag lirar har oftast under 10 när jag lirar source tex.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Fy fan va najs, comhem och bbb vdsl2 innan detta året är slut då.
Dubbla linor och lite roundrobin på det så blir jag nöjd!
Hoppas verkligen att vdsl2 tjänsten har möjligheten att få fast ip.

Visa signatur

citera om du vill få svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keiser
Kommer definitivt inte kunna konkurrera med BBB fiber.

Det vet man inte förräns man har facit i handen.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Det vet man inte förräns man har facit i handen.

Sant, men med största sannolikehet då. De tar 340kr för 8/1 idag. De flesta med BBBfiber betalar drygt 300kr och nedåt för 100/10 (eller 10/10). Jag tror inte att comhem sänker priset samtidigt som de höjer hastigheten till 100, tror du?! Sen har jag inte hört någon påstå att kabel skulle vara bättre än fiber (om du nu tänkte på prestandan). Så näe, de kommer inte kunna konkurrera med fiber...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keiser
Sant, men med största sannolikehet då. De tar 340kr för 8/1 idag. De flesta med BBBfiber betalar drygt 300kr och nedåt för 100/10 (eller 10/10). Jag tror inte att comhem sänker priset samtidigt som de höjer hastigheten till 100, tror du?! Sen har jag inte hört någon påstå att kabel skulle vara bättre än fiber (om du nu tänkte på prestandan). Så näe, de kommer inte kunna konkurrera med fiber...

ComHem kör lika mycket fiber som BBB sk. fiber a.k.a LAN, om jag inte misstar mig så är maxprestandan på koaxialkabeln 6GBps, rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
ComHem kör lika mycket fiber som BBB sk. fiber a.k.a LAN, om jag inte misstar mig så är maxprestandan på koaxialkabeln 6GBps, rätta mig om jag har fel.

dessa 6 ska samsas med tv kanaler och annat skit, att kabeln har den kapaciteten är inte så intressant om man ändå inte kan få ut något. cat6 kabeln som man har indragen i lägenheten kommer klara 10 Gbps inom ngt år och är inte delad med halva kvarteret, så vadå .....

Permalänk

du glömmer bort modemet som skall in där också! ethernet rakavägen är överlägset!

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
dessa 6 ska samsas med tv kanaler och annat skit, att kabeln har den kapaciteten är inte så intressant om man ändå inte kan få ut något. cat6 kabeln som man har indragen i lägenheten kommer klara 10 Gbps inom ngt år och är inte delad med halva kvarteret, så vadå .....

Ok, då ska den samsas med lika mycket som BBB´s då.. nu tror du att ethernet kabeln som BBB lagt överallt är cat6.. även den dom la 1998?

Jag är förundrad över varför du tror att ComHem kör kaskadkoppling överallt?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Ok, då ska den samsas med lika mycket som BBB´s då.. nu tror du att ethernet kabeln som BBB lagt överallt är cat6.. även den dom la 1998?

Jag är förundrad över varför du tror att ComHem kör kaskadkoppling överallt?

har inte BBB och dom körde troligen cat5e 1999 när dom drog igång, kaskadkopplade fastighetsnät är det dominerande sorten i dom flesta fastighetsnät, i slut ändan kommer alltid riktiga lan nät vara överlägsna både i prestanda och pris eftersom den marknaden är större än kabel internet.

Det var ju det som var grund ideen i BBB lan lösning, man tar gammal beprövad teknik som används i kontors miljö sen tidigt 80 tal och bygger liknande nät i bostadshusen, istället för att skapa ny teknik som inledningsvis blir kostsam pågund av utvecklingskostnader och så vidare.

Varför tror du att ownit tex kan erbjuda 10/10 från 115kr och 100/100 från 250kr?