Permalänk
Medlem

Behöver jag någon chassifläkt?

Vill tysta ner min dator lite och tänkte inhandla ett nytt chassi. När jag tittar i min nuvarande dator ser jag dock ingen chassifläkt, det sitter endast en cpu-fläkt ovanför processorn och förmodligen en fläkt inne i nätaggregatet (Codegen 300X). På grafikkortet har det tidigare suttit en fläkt, men den har ersatts med en kylfläns.

Uppsättningen hårdvara i det nya chassit kommer vara i princip samma som i mitt nuvarande chassi, d.v.s.:
* ECS KT-600A moderkort med AhtlonXP 2600+ kylt av Arctic Cooling Copper Silent 2
*Samsung SpinPoint 250gb SATA
*Maxtor 80GB IDE
*Geforce3 Ti200 64mb

Enda skillnaden i nya chassit blir nog att Maxtordisken byts ut mot en till Samsung SpinPoint 250gb (dock IDE).

Min dator står oftast på dygnet runt (har dock endast låtit den göra det dom senaste månaderna) och jag har inte upplevt några problem hittills.

Datorn kommer efter chassibytet att mer eller mindre stå som en server, d.v.s. påslagen dygnet runt. Jag spelar aldrig spel på datorn.

Så frågan är då: Kommer jag ens behöva en chassifläkt? Det är inte kostnaden som spelar någon roll utan oljudet.

Jag kanske kan tillägga att det enda jag bryr mig om på datorn är innehållet i hårddiskarna. Jag är alltså beredd att ta risken att annan hårdvara tar skada, mot att få slippa oljudet från en extra fläkt. Då ska det dock handla om en rimlig risk, inte att hårdvaran med säkerhet kommer att ta skada inom loppet av ett par månader.

Permalänk
Medlem

Hej.

Det kan bli svårt att få datan att funka bra utan fläktar på grund av värmen som kommer stänga av datan, jag skulle själv rekomendera att du har 1-2 fläktar i chassit.
Här är en chassi fläkt som är ljudlös

http://www.webhallen.com/prod.php?id=50057

8.9db kan inte höras av örat och du får rätt bra kylning för datan.

För northbridge kan du köpa en sån här

http://www.webhallen.com/prod.php?id=19571

Och för grafikkortet nått sånt här eller nått liknande

http://www.webhallen.com/prod.php?id=50598

Köp också 2 packet vga colers som du kan sätta på modekortet eller på allt som blir varmt i
datorn

http://www.webhallen.com/prod.php?id=32119

En tyst processor kylare är det bara att välja finns jätte många tysta.

Permalänk
Medlem

EDIT:

Är detta verkligen nödvändigt? Jag försöker få ner ljudet på mitt system, inte öka det. Systemet fungerar ju bra som det gör (CPU-temp oftast runt 40-45 grader).

Det jag tänkt göra är att köpa en flöktlöst näagg (Antec Phantom hybrid) samt ett Thermaltake Sonic Towers fläktlöst heatpipe till CPU:n. Grafikkortet har redan en Zalman kylfläns.

Som enda fläkt i systemet kan jag då använda den 8,9 db 80mm chassifläkt du länkade till.

Hur stor ökning i CPU-temp kan jag vänta mig om jag genomför detta? Tänk på att datorn ofast står som en server, d.v.s. något FTP-server program öppet, ett Bittorrentprogram och kanske Winamp.

Permalänk

Tänk om...

Först vill jag säga, UNDVIK fläktlöst nätagg. Nätagget är det som blir varmast i datorn och om det inte har en fläkt kommer värmen sprida sig i hela chassit. Det kan ingen 8,9 db fläkt i hela världen råda bot på.

Du behöver inte alls ha chassifläkt men se till att du har ett tyst nätagg med en stor långsam underside monterad fläkt. Jag har tex ett Chill 450 watt med 14 cm fläkt på ca 1100 rpm. Det är nästan ohörbart. Själv har jag aldrig fått upp min CPU i mer än 40 grader vid spel trots att jag inte har någon chassifläkt.

Det är dock nödvändigt med ett bra chassi som är rätt konstruerat angående luftgenomströmningen. Se till att hårddiskarna är placerade precis vid kall-luftintaget så att de blir tillräckligt kylda.

Läs mitt inlägg i följand forum så blir du nog nöjd........

http://www.nordichardware.se/forum/en-bra-lda-behover-inte-ch...

Permalänk
Medlem

Hejhopp. Jag ville bara lägga mig i här angående TT Sonic Tower. Jag vet inte om du läst några recensioner på denna, men jag kan säga direkt att av alla tester (tre st om jag inte har helt fel på minnet) jag läst om den så har den aldrig klarat att kyla en vanlig amd-cpu särskilt bra. Om jag får lägga in en rekommendation, så skulle jag tipsa om Scythe Ninja, som förvisso kostar 449-549 ungefär, men den kyler väldigt finfint. Jag kan inte hitta dem just nu, men jag har sett flera jämförelser mellan Ninjan å TT Sonic, och den har varit klart mycket bättre alla gånger. Dock har jag som sagt inga referenser till detta, så det är bara ett tips

Permalänk
Medlem

:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mmmis
EDIT:

Är detta verkligen nödvändigt? Jag försöker få ner ljudet på mitt system, inte öka det. Systemet fungerar ju bra som det gör (CPU-temp oftast runt 40-45 grader).

Det jag tänkt göra är att köpa en flöktlöst näagg (Antec Phantom hybrid) samt ett Thermaltake Sonic Towers fläktlöst heatpipe till CPU:n. Grafikkortet har redan en Zalman kylfläns.

Som enda fläkt i systemet kan jag då använda den 8,9 db 80mm chassifläkt du länkade till.

Hur stor ökning i CPU-temp kan jag vänta mig om jag genomför detta? Tänk på att datorn ofast står som en server, d.v.s. något FTP-server program öppet, ett Bittorrentprogram och kanske Winamp.

Ja det låter jätte bra tycker jag, tycker bara att du ska ha 2 fläktar i själva burken annars kommer det bli skit varmt på gund av att näagget inte har nån fläkt.
Du kan vänta dig en minskning på cpu temp och på tempen i lådan om du köpter några fläktar för att annars stannar all varm luft inne i datorn och värmer allt.

@niklas brandin
kan du sluta länka överallt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yvian
Hejhopp. Jag ville bara lägga mig i här angående TT Sonic Tower. Jag vet inte om du läst några recensioner på denna, men jag kan säga direkt att av alla tester (tre st om jag inte har helt fel på minnet) jag läst om den så har den aldrig klarat att kyla en vanlig amd-cpu särskilt bra. Om jag får lägga in en rekommendation, så skulle jag tipsa om Scythe Ninja, som förvisso kostar 449-549 ungefär, men den kyler väldigt finfint. Jag kan inte hitta dem just nu, men jag har sett flera jämförelser mellan Ninjan å TT Sonic, och den har varit klart mycket bättre alla gånger. Dock har jag som sagt inga referenser till detta, så det är bara ett tips

Jag har också fått den uppfattningen av det jag läst (d.v.s. både det att Scythe Ninja är bra, och att Sonic Tower i överlag är rätt kass), men Sonic Tower är tyvärr den enda som passar Socket A.

Permalänk

UNDVIK FLÄKTLÖST NÄTAGG!!!!

Varför ha ett fläktlöst nätagg och sedan köpa 2 fläktar. I ljud blir det ingen förbättring och i värme blir det sämre eftersom värmen först måste komma in i lådan för att sedan skickas ut. Med en fläkt i nätagget kommer aldrig värmen in i lådan och det blir svalare.

En bra låda behöver inte chassifläktar (finns dyra och bra konstruerade köplådor där de inte ens kan monteras för att hålla ner ljudnivån) utan bara ett bra nätagg med en stor tyst fläkt. Detta gäller naturligvis inte om man har 8 grafikkort och 32 hårddiskar.

Alla jag har pratat med säger UNDVIK fläktlösa nätagg. Enda gången det funkar är om man placerar agget utanför chassit. I lådan har det INGET att göra.

Appropå länkar, om du har en dator som bara är något snabbare än en igelkott så lär det inte vara jobbigt att följa en länk. Vill du inte kan du ju avstå att trycka på den.

Permalänk
Medlem

Re: UNDVIK FLÄKTLÖST NÄTAGG!!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
Varför ha ett fläktlöst nätagg och sedan köpa 2 fläktar. I ljud blir det ingen förbättring och i värme blir det sämre eftersom värmen först måste komma in i lådan för att sedan skickas ut. Med en fläkt i nätagget kommer aldrig värmen in i lådan och det blir svalare.

En bra låda behöver inte chassifläktar (finns dyra och bra konstruerade köplådor där de inte ens kan monteras för att hålla ner ljudnivån) utan bara ett bra nätagg med en stor tyst fläkt. Detta gäller naturligvis inte om man har 8 grafikkort och 32 hårddiskar.

Alla jag har pratat med säger UNDVIK fläktlösa nätagg. Enda gången det funkar är om man placerar agget utanför chassit. I lådan har det INGET att göra.

Appropå länkar, om du har en dator som bara är något snabbare än en igelkott så lär det inte vara jobbigt att följa en länk. Vill du inte kan du ju avstå att trycka på den.

Vem har sagt något om att skaffa två fläktar?

Planen är är den enda fläkten i hela systemet ska vara EN extremt tyst chassifläkt.

Permalänk

Det är Egatsoh som pratar om 2 fläktar. Är du fortfarande inne på att köpa ett fläktlöst nätagg?

Resultatet kommer bli att hela datorn värms upp och sedan får du använda en "hårfön" till fläkt för att driva ut värmen och luften ur lådan. Med en stoooorrr och tyyyssstt 14 cm fläkt i nätagget (tex Chill) sugs luften ut ur lådan (samma som chassifläkten) samtidigt som nätaggets värme skickas ut ur lådan innan den hinner värma upp komponenterna i lådan.

Det finns ingen insatt peron som jag pratat med som sagt något gott om fläktlösa nät agg. Vill du använda ett så sätt det utanför chassit men då behöver du ändå en chassifläkt och du är tillbaka på noll. Vid lite belastning kan de gå upp i 70 grader och du kan ju bara tänka på hur bra det är att få in det i chassit.

En bra låda har bara en fläkt som suger ut luften och den ska sitter på nätaggets undersida för där går den att göra störst.

Planen bör INTE vara att ha en enda tyst chassifläkt, utan jag säger det igen. Planen bör vara att ha en enda tyst fläkt och den ska sitta i nätagget.

Gör som ni själva vill, men det här är min absoluta uppfattning som jag fått när jag själv letade efter ett fläktlöst nätagg för att få en så tyst dator som möjligt.

Permalänk
Medlem

Men...

Det är jag som pratar om 2 fläktar, Länkade dig till en ljudlöss fläkt som kommer funka bra men på grund av att du tänker köpa fläktlöst agg så tycker jag att du ska ha 2 såna ljudlösa fläktar annars blir burken för varm.

//Marcus

@Niklas

Ja han vet vad han pratar om och det skulle vara jätte bra om du hade ett agg med en stor fläkt. Har själv en sån här

http://www.webhallen.com/prod.php?id=22876

Dom är prisvärda och mycket tysta jag hör den knappt från min låda, den ger på samma gång mycket bra luftflöde. Fsp är kvalite ínte nått skit som q-tec

Permalänk
Medlem

Re: Men...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Egatsoh
Det är jag som pratar om 2 fläktar, Länkade dig till en ljudlöss fläkt som kommer funka bra men på grund av att du tänker köpa fläktlöst agg så tycker jag att du ska ha 2 såna ljudlösa fläktar annars blir burken för varm.

//Marcus

@Niklas

Ja han vet vad han pratar om och det skulle vara jätte bra om du hade ett agg med en stor fläkt. Har själv en sån här

http://www.webhallen.com/prod.php?id=22876

Dom är prisvärda och mycket tysta jag hör den knappt från min låda, den ger på samma gång mycket bra luftflöde. Fsp är kvalite ínte nått skit som q-tec

Jag har precis inhandlat en sådan. Tycker den låter för mkt. Har provat att hålla för fläkten på CPU:n när jag startar datorn och då får jag höra hur den låter ensam i några sekunder.

Niclas Brandin: Jag har nu beställt en Antec P150 och en Thermaltake SOnic Towers. Vad tycker du om att köra det medföljande nätagget i P150:in , tillsammans med Sonic Towers och koppla ur TriCool-chassifläkten?

Permalänk

På rätt väg

Jag har läst lite tester på P150 och det verkar vara ett bra val att bygga en dator på eftersom det bla är lite ljuddämpat.

Vad gäller nätagget så ska det vara oerhört tyst vilket ju är bra för dig. Däremot vet jag inte riktigt om nätagget drar ut tillräckligt med luft. Det har ju fläkten därbak vilket gör den ganska liten. Dessutom så ser jag att nätagget tar in sin luft från sidan. Eftersom du kör CPU:n passivt kyld så hade det varit något bättre att nätagget tog in sin luft från undersidan, dvs rakt ovanför cpu:n vilket hade förbättrat luftflödet.

Bästa lösningen är nog att prova om nätagget ensamt klarar att hålla värmen nere i lådan. Behöver du ett annat nätagg finns det många tysta med stor undermonterad fläkt att välja på.

Eftersom du tyckte att fläkten (Sharkoon Silent Eagle 1000rpm) lät för mycket måste du vara väldigt kräsen...men det får man ju vara. För att du ska få datorn tyst och sval utan chassifläkt ska du hänga hårddiskarna i gummibanden men det finns också ett par saker som du MÅSTE ändra på i lådan.

Modifiering 1:

Förs måste du se till att alla luftströmmar blir kontrollerade så att den kalla luften som kommer in i lådan passerar alla datorns komponenter för att sedan skickas ut av nätagget. Detta gör du enklast genom att tejpa igen ALLA hål på datorns baksida (inte nätagg och använda kortplatser). Det räcker inte med att stänga av chassifläkten, du måste stänga hålet. Gör du inte det kommer nätagget tjuvnypa luft från datorns baksida som den sedan bara skickar runt, runt, runt, varmare, varmare och varmare (ännu större problem med detta om nätagget har luftintaget på undersidan). Det gäller att se till att 100% av luften som fläkten skickar ut är luft som kommit in i fronten och sedan kylt komponenterna.

När jag gjorde denna enkla modifiering på mitt Cheiftec chassi sänkte jag lufttemperaturen i lådan från 42 grader till 30 i idle. Processorns temp sjönk samtidigt med 7 grader och den passivt kylda nordbryggan med 8 grader.

Modifiering 2:

Ljuddämpa chassit ännu mer. Du kan köpa ljuddämpmaterial för datorer eller billigt på tex Mekonomen. Med detta fyller du först alla överblivna 5,25 och 3,5 platser. På detta sätt hindrar du också luften från att smita förbi hårddiskarna på avstånd. Eftersom luften tvingas passera nära diskarna kommer de att kylas bättre. Se dock till att om möjligt ha minst ca 20 mm luft runt varje hårddisk.

Sedan kan du sätta ljuddämpning överallt på chassits väggar där det funkar. Var försiktig rund dörren för blir den trög att stänga kan det leda till konstiga resonanser vilket jag råkade ut för. Viktigast är fronten som du nog kan dämpa mellan plåtchassit och frontluckan. Sidorna är redan dämpade i P150 men kanske kan du lägga på mer, eller om det är tomrum inne i sidoväggarna så kanske du kan fylla det med isolering.
Baksidan kan du också fylla från botten upp till nätagget med undantag från kortplatserna och bakpanelen.

Se dessa blider på hur jag har gjort i mitt chassi:

http://img138.imageshack.us/img138/7126/31yp.jpg (Fläkten blåser bakåt och inte uppåt eftersom NB:s passiva kylning sitter bakom cpu:n.)

http://img138.imageshack.us/img138/3492/68tl.jpg

Om vi nu säger att datorn trots tejpningen inte riktigt klarar att kyla cpu:n finns det kanske en lösning som du kan acceptera om du nu har ljuddämpat chassit fullt ut. Använd din tysta Sharkoon Silent Eagle 1000rpm och montera den på cpukylaren med tex lite silicon i varje hörn. En kylare kyler 100% bättre även med den klenaste fläkten, än utan om luftgenomströmningen är klen i chassit. Du tyckte att den lät för mycket men nu sitter den mitt inne i chassit, upphängd i silicon, i en ljuddämpad låda......jag tror inte att du kan höra den då.

Modifiering 3:

Igentligen ingen modifiering och som man dessutom gör på egen risk men som ändå kan förbättra luftflödet är att dra alla tjocka floppy- och IDE-kablar bakom moderkortet. På mitt Abit har man nytta av det men det beror givetvis på moderkortets layout. Dessutom måste man isolera riktigt .....vill ju inte ha kortis......