Permalänk
Medlem

Problem med texturer

Jag har ett Gainward PowerPack! Ultra/3400PCX XP Golden Sample grafikkort. D.v.s ett GeForce 7800 GT. JAg har uppdaterat drivrutinerna till de senaste och även DirectX till 9.0c. Problemet jag har är att alla texturer inte visas. Bilden innehåller en massa svarta "fläckar", som flimrar och stör. Vad göra?

Visa signatur

What is it? It's the Death Star.
What does it do? It does death.

Permalänk

Det kan vara artifakter som beror på för hög klockning, eller för hög temperatur. Om du inte klockat och temperaturerna ligger inom det normala så kan det vara ett fel som är specifikt för spelet du spelar. I sådant fall kan du ju testa till exempel 3DMark03 samt 05. Om felen beror på temperatur eller klockning så bör de dyka upp där med. Om du som sagt inte klockat eller så så kan det vara kortet som börjar ge upp.

Som sista åtgärd skulle jag installera om Windows med endast moderkorts samt grafikdrivrutiner och sedan testa igen med det spel eller vad det nu är som ger dessa artifakter. Om de uppkommer då är det nog dags att skicka tillbaka kortet.

Men som sagt, det kan vara ett problem med spelet du spelar också, eller drivrutinerna. Du får göra lite tester för att se var problemet ligger.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481