En partition (raid?)

Permalänk
Medlem

En partition (raid?)

Det funkar inte att ha en partition till varje hårrdisk längre.. Nästintill omöjligt att hitta (över 1tb)

Frångan är nu. Jag vill ha en partition av allting men jag vill inte raida dom så att om en hdd pajjar försvinner all data. Finns det något sätt att få den funktionen? Har en filserver under Ubuntu som jag kan sätta upp annars sitter det nu 3 st 200gb och 2 st 250gb i min Xp dator (som jag använder).

Permalänk

Ta bort alla partitioner, "uppgradera" diskarna till Dynamiska och skapa sedan en enda stor partition.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulka-Pulka
Ta bort alla partitioner, "uppgradera" diskarna till Dynamiska och skapa sedan en enda stor partition.

om man skaffar sig fler diskar efterhand då ?, går de då att 'lägga till' på den stora disken?
för det här lät ju rätt smidigt, jag misstänker dock att det är en windows grej :/

Visa signatur

tyvärr, max två färger i signaturen /Garland Greene

awww

Permalänk
Medlem

Re: En partition (raid?)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtreon1
Det funkar inte att ha en partition till varje hårrdisk längre.. Nästintill omöjligt att hitta (över 1tb)

Frångan är nu. Jag vill ha en partition av allting men jag vill inte raida dom så att om en hdd pajjar försvinner all data. Finns det något sätt att få den funktionen? Har en filserver under Ubuntu som jag kan sätta upp annars sitter det nu 3 st 200gb och 2 st 250gb i min Xp dator (som jag använder).

Låter alldeles för "lätt". Är det någon som använder detta? Vad händer som sagt om man köper en disk till? Om en disk pajjar går det att återställa det som inte låg på den då?

EDIT: Jag är igentligen intresserad av en filserver med denna funktionen.

Permalänk
Medlem

några svar?

Visa signatur

tyvärr, max två färger i signaturen /Garland Greene

awww

Permalänk
Medlem

Nej,man kan inte lägga till diskar i efterhand i SK "JBOD" (Just a Bunch Of Disks)
Det ni bör titta på är Raid-5,DVS:redundance med minst utrymmesförlust.

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ][💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB][Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb][Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb][Crucial BX500 SATA SSD 4TB][19 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar][🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm][🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber][Windows 11 Pro SWE]

Permalänk

Dock kan man ju inte lägga till diskar i efterhand i raid 5 heller om man inte har ett väldigt dyrt kort eller gott om tid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulka-Pulka
Dock kan man ju inte lägga till diskar i efterhand i raid 5 heller om man inte har ett väldigt dyrt kort eller gott om tid.

Det stämmer,bra att du la till det.

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ][💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB][Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb][Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb][Crucial BX500 SATA SSD 4TB][19 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar][🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm][🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber][Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

någon som har en aning om varför det är stört omöjligt o göra min externa dynamisk ? :/, och förlorar jag data om jag gör en eller flera diskar dynamiska?, samt, måste de vara inkopplade i raid för att jag ska kunna göra en enda stor partion på typ 610gb ?

Visa signatur

tyvärr, max två färger i signaturen /Garland Greene

awww

Permalänk

Du måste ta bort alla partitioner på disken för att kunna konvertera den.

Permalänk
Medlem

hmm frågan är då hur kommer det sig att mina discar på min win 2k server vart dynamiska automatiskt något doligt med detta ?

Visa signatur

Dator1: Amd 2800+ 2,2GHz || 2*512Ddr || 2*160Gb S-ata (raid 0) || Radeon 9800se @ pro || 3dmark 03= 6258
Filserver: Dual p2 2*450Mhz || 4*128ecc sd ram || Maxtor ultra ata adapter || 200+160+80+80=520Gb ||
Mitt htpc projekt: [B]At --> "atx" [/B] lanrouter: [B]Lite plåt lite router [/B]

Permalänk
Medlem

Då lär jag knappast göra det, om det innebär att jag måste radera allt jag har..

Visa signatur

tyvärr, max två färger i signaturen /Garland Greene

awww

Permalänk
Hedersmedlem

Ehum man behöver inte ta bort partitioner för att göra om en disk till dynamisk. Men tvärt om, man måste ta bort alla volymer för att göra en disk vanlig ("basic disk").

Är det någon som säkert vet hur microsofts spanned volume (dvs JBOD liknande) för dynamiska diskar fungerar?
Är det så att det har n st kopior av filtabellen om man har n st diskar, och det skulle lite teoretiskt gå att koppla ur diskar och hitta data?
Eller är NTFS helt ovetande om att det ligger på en spanned volume och att om disken med filtabellen krashar så är allt åt helsike?

Enkla sättet om man inte vill ha många enhetsbokstäver är att montera NTFS-partitioner i varandra. Visst det fria utrymmet delas ju inte i mellan partitionerna men man kan å andra sidan koppla isär dem hur man vill senare.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Jag blandade visst ihop den med tillbakakonverteringen. Dock krävs väl ändå ett visst antal lediga MB på disken (opartitionerade) för att det ska gå att "uppgradera".

Permalänk
Medlem

Kan någon svara på varför jag då inte kan göra min externa disk dynamisk? >_<

tips: använd aldrig partition magic till något mer avancerat än o skapa nya partioner. För några dagar sedan så gjorde jag den externa logisk och allting fuckade sig så jag var tvungen o göra nya partioner..

Visa signatur

tyvärr, max två färger i signaturen /Garland Greene

awww