Varför är det bra att kunna programmera?

Permalänk

Varför är det bra att kunna programmera?

Jag tänkte att det vore bra att samla ihop några argument för att folk ska lära sig programmera, gärna konkreta saker, altså hellre än "det gör att man kan lösa problem effektivare" så nånting i stil med "När man vill sortera 100 engelska+glosor på ordlängd så är det bra" (med skillnaden att de ska vara realistiska då, inga osannolika scenarion)

Gärna exempel som verkligen har inträffat.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Man kan skapa spel, folk spelar mycket
Då menar jag inte att det behöver vara Quake5.
Men t.ex Luffarschack, Sänka skepp. Alltid kul när man inte har nåt att göra.
Håller nämligen på med ett sänka skepp just nu med onlinestöd

Ja, finns ju ett antal saker man kan ha det till.
T.ex istället för att köpa ett Dyrt program som kostar $JätteDyrt (bara för att det har 40.000 extrafunktioner som du inte behöver) så kan man göra programmet själv. Om man nu säg, vill ha en rapport skriven med en fin mall, så kan man göra ett sådant litet program lite snabbt, istället för att springa till affären och köpa Office-paketet för 1300:-

(kanske inte var sådanna exempel du ville ha?) :/

//AJL

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem

Den här tråden har lite samma tema som "vad använder du dina programmeringskunskaper" till, men iaf.

En sak jag gjorde igår var när jag skulle ta en lång IRC-log och klippa in den i ett forum. Eftersom det blir ganska mycket tydligare att ha namnen i fet stil, och det är rätt jobbigt att fixa det för hand (över 100 rader) skrev jag ett enkelt skript som fixade det. Så, det är bra att kunna programmera om man ska göra något repetitivt på datorn, eftersom det ofta går att automatisera.

Ett annat argument är att det är jävligt kul. Man kan skriva egna spel, t.ex., eller göra mer avancerade hemsidor.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Det är bra att kunna programmera för att man kan hitta snabba lösningar på små problem som man tycker är jobbiga. Man kan skriva ett Userscript till smörjapan som tar bort ljud från hemsidor, man kan skriva ett script som sorterar alla ens porrbilder i en fin trädstruktur efter datum, så man slipper ha alla i samma mapp (sjukt jobbigt jue!), man kan fixa stöd för sin nya synth i linuxkärnan (baggis...) och sånt. Man inser att man inte är helt utelämnad till folk i kostymer och/eller folk med för långt skägg.

Personligen vill jag att folk i allmänhet ska lära sig programmera för att få mer generell kunskap om datorer, så de slutar fråga mig dumma frågor om varför deras jobbiga windowsinstallationer i princip består av spyware.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Det är allmänt coolt? ;D

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk

Jag tror inte på några generellt argument för alla. Det finns en så förbaskat massa saker som är bra att kunna och programmering är bara en liten gren inom datorvärlden.
Man ska istället se till varje enskild individ, funderar någon på att läsa vidare inom något teknisk område så blir det en hel del programmering vare sig man vill det eller ej.

Att programmera ”vettiga” windowsapplikationer (som andra vill ha) så är det bara en liten del av alla som kan programmera som gör det, så det tycker jag egentligen inte är ett generellt argument

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberking
Det är allmänt coolt? ;D

Aaa, för det finns inget hetare en än svettig programmerare?

Nej då, men framförallt, det är så innihelvete skoj när man kommer på en enkel och snabb lösning på ett stort problem. Men också att man kan skapa i stort sett vad som helst, det är bara ens fantasi som sätter gränserna. lite orken också kanske.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

Ett exempel ur verkligheten är att jag för några veckor sedan skulle ändra i en lång textfil (11mb ren text), där jag skulle hitta en rad "max_sum: xxxxxx" där x är en varierande siffra, och multiplicera den sifran med fem.

Ingen vidare rolig uppgift att göra för hand. 20 minuter kodning senare, och 15 sekunder surrande i datorn, så hade jag dock löst problemet. Och då använde jag ASP, som ju knappast är det bästa språket för ändamålet.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Re: Varför är det bra att kunna programmera?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Jag tänkte att det vore bra att samla ihop några argument för att folk ska lära sig programmera, gärna konkreta saker, altså hellre än "det gör att man kan lösa problem effektivare" så nånting i stil med "När man vill sortera 100 engelska+glosor på ordlängd så är det bra" (med skillnaden att de ska vara realistiska då, inga osannolika scenarion)

Gärna exempel som verkligen har inträffat.

Asså... "Argument för att vilja programmera". En del gillar att programmera sina egna funktioner, en del inte. Dålig sak att argumentera för, det är ju mest bara ett intresse.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mitt starka (och typ enda) argument har ingen riktigt nämnt än.

Det jag personligen slår hårdast för är att det är ett sätt att få utlopp för sin kreativitet även om man inte är estetiskt lagd.
Jag är väldigt kreativ, jag konstruerar nya saker hela tiden, sprutar ut ideer, jag byggde lego under hela min barndom (många killar leker bort sin ungdom vid datorn, jag lekte också bort min barndom vid legot) :), så det är ett sätt för mig att skapa utan alla typiska besvär som skapare annars måste ha, att det måste ligga en medfödd (typ iaf) talang bakom, som det mer eller mindre är för konstnärer och skickliga musiker etc.

Jag programmerar i princip med detta motiv som enda skäl.

Att man sedan kan ha det både för att ha det som yrke, eller att ha det som verktyg för att lösa problem, det ser jag bara som två rätt bra bonusar, men det är absolut inte det som fick in mig på spåret, och absolut inte det som håller mig kvar.

Permalänk
Medlem

Ökad förståelse för datorer utan tvekan.

Sedan kan jag ta upp otaliga exempel på inlämningsuppgifter och labbar jag löst mycket smidigare och bättre än många av mina klasskamrater tack vare lite intresse och kunskap inom programmering.

Permalänk

Ett mkt konkret exempel:

Lär du dig hemsideprogrammering kan du skapa egna hemsidor Sweet!
Annars är väl programmering främst för folk som vill göra egna program/spel eller lösa olika problem mha sina kunskaper...

Permalänk
Medlem

Det är jättbra om man vill ha ett välbetalt och kreativt jobb.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att kunna göra små program som förgyller vardagen och löser smågrejer du stör dig på i windows är guld värt

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
Att kunna göra små program som förgyller vardagen och löser smågrejer du stör dig på i windows är guld värt

Några fler konkreta exempel vore trrevligt, själv vet jag hur bra det är att programmera, men jag vill kunna övertyga andra. (så jag kan snacka programmring istället för WoW på skolan )

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

En annan sak är att testa sig själv, vad klarar man av och vad klarar man inte av? Vill jag klara av det? Hur gör jag då? Har andra några ideer?

Sitter man och tänker på det så får man sån lust att leta reda på dokument om något som man vill prova sig på
Kan ta ex. när jag såg matricks tråd om sin jpg grej.
Då fick jag lust att programmera ett litet program som kunde visa en jpeg bild utan några extra libs etc. så jag började söka efter dokument

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk

Just another artform

Visa signatur

"90% av att vara smart är att veta sina begränsningar. De återstående 10 procenten är att veta att man måste gå utanför dessa begränsningar."
Hjälp till att öka kunskapen.
FirefoxMyths

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Några fler konkreta exempel vore trrevligt, själv vet jag hur bra det är att programmera, men jag vill kunna övertyga andra. (så jag kan snacka programmring istället för WoW på skolan )

I Delights fall är väl det här en bra resurs: http://web.telia.com/~u36114907/Web/se/index.htm

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Det är br att kunna programmera för att man får många tjejer av det. Bara att kunna sitta på krogen och säga "Tjenare bruden, här ser du en som kan både C och Python" ökar chanserna mångfalt.

Permalänk
Medlem

Du kan ju göra dina egna WoW-mods om inte annat

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om man är trött på att ha massor av textfiler som på sitt skrivbord, med diverse anteckningar som man gör under dagarna, så kan man skriva ett program som ordnar upp dessa i en tab-struktur, sparar allt automatiskt, och dessutom har funktioner för kryptering, post-its, påminnelser, m.m...

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Om man är trött på att ha massor av textfiler som på sitt skrivbord, med diverse anteckningar som man gör under dagarna, så kan man skriva ett program som ordnar upp dessa i en tab-struktur, sparar allt automatiskt, och dessutom har funktioner för kryptering, post-its, påminnelser, m.m...

Om man föreställer sig att någon, t.ex. du, skulle ha gjort ett sådant program, kunde man då föreställa sig att en uppdatering till ett sådant, helt inbillat, program var på väg?

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk

Bästa argumentet är nog att man kan göra egna program för att enkelt utföra repetiva händelser a la texthantering osv + att man får mer förståelse om vad som händer bakom kulisserna.

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you

Permalänk
Medlem

Jag har haft nytta av att kunna programmera i mitt jobb. Jag har gjort program för diverse elektriska mätningar, loggning av temperaturer, provning av modem med mera. Hemma har jag i princip inte haft någon större nytta alls av att kunna programmera.

Men framförallt så ska man lära sig programmera för att det är roligt. Tycker man inte att det är roligt så kan man istället lära sig något annat som man tycker är skoj som man kan ha nytta av på jobbet eller på fritiden. Och har man ingen egen nytta av det har man ändå i alla fall en sysselsättning som man gillar.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort två program som jag själv har användning för ganska ofta.

Det första är ett program åt min syster som konverterar bilder från hennes mobil så hon kan lägga in dom direkt i datorn istället för att skicka dom med dyra MMS som det är tänkt att man ska göra.
Det andra är ett program som delar upp långa textfiler i flera 4kb-filer för att kunna få in dom på min ipod så jag har något att läsa på bussen.

Har även massa andra småsaker som jag knappt använder men som ändå är smidíga när man väl behöver dom. Det mesta är engångsprogram som jag inte kommer ihåg vad dom gjort men jag har iaf fått användning för dom

Håller annars med totoo att det är ett bra sätt att få ut sin kreativitet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
(så jag kan snacka programmring istället för WoW på skolan )

Har samma problem!

Permalänk
Medlem

Som många tidigare sagt så får man en bättre förståelse för hur en dator fungerar.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

För att då e d lättare när man väl börjar leka lite med matlab, och där kan man lösa roliga saker Öka skärpan i bilder med fouriertransform, lösa icke-linjära diffekvationer och testa lite om ens funktioner konvergerar o dyl

Visa signatur

"Signatur raderad. Inte denna typ av signaturer på forumet tack! /Najk" - Najk