problem med att ta bort lösenord i nätverk

Permalänk
Medlem

problem med att ta bort lösenord i nätverk

Jag har windows xp installerat, med sp2 och alla senaste uppdateringar installerade,
men under lan och även i hemmanätverk behöver alla skriva in lösenord för att komma åt mina filer jag har utdelade via nätverket, jag har satt alla till att ha full behörighet till mina filer, har även gått in i internet explorer, säkerhet, lokalt intranät och sett till att alla som kommer åt min dator ska loggas in som den inloggade användaren på datorn.

Men likväl behöver man lösenord för att komma åt min dator, samma sak när jag tar bort lösenord för min användare på datorn.
Skillnaden då är att blankt lösen inte fungerande.

Jag vore väldigt tacksam för lite av sweclockers berömda hjälp, för jag vet att ni kan, och att ni är duktiga.
Jag har själv använt min begränsade googlande förmåga, och även sökt på sweclockers forum.
Här går min begränsning, hoppas någon vill hjälpa.
Svarar gärna på frågor som kan hjälpa mig komma närmre en lösning.

edit: jag tror mig ha stängt av windows-brandväggen helt, och jag har ipx-protokoll installerat, så något av det borde inte ha något med problemet att göra.

Permalänk
Medlem

Har du netbios aktiverat på datorn? Ligger de i samma workgroup? Hur försöker du mappa upp enheterna? Genom att skriva in \\datornamn eller via explorer "My Network Places" och så vidare?

Visa signatur

Ibland kör jag Wintendo men mest kör jag Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Re: problem med att ta bort lösenord i nätverk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaevel
Jag har windows xp installerat, med sp2 och alla senaste uppdateringar installerade,
men under lan och även i hemmanätverk behöver alla skriva in lösenord för att komma åt mina filer jag har utdelade via nätverket, jag har satt alla till att ha full behörighet till mina filer, har även gått in i internet explorer, säkerhet, lokalt intranät och sett till att alla som kommer åt min dator ska loggas in som den inloggade användaren på datorn.

Men likväl behöver man lösenord för att komma åt min dator, samma sak när jag tar bort lösenord för min användare på datorn.
Skillnaden då är att blankt lösen inte fungerande.

Jag vore väldigt tacksam för lite av sweclockers berömda hjälp, för jag vet att ni kan, och att ni är duktiga.
Jag har själv använt min begränsade googlande förmåga, och även sökt på sweclockers forum.
Här går min begränsning, hoppas någon vill hjälpa.
Svarar gärna på frågor som kan hjälpa mig komma närmre en lösning.

edit: jag tror mig ha stängt av windows-brandväggen helt, och jag har ipx-protokoll installerat, så något av det borde inte ha något med problemet att göra.

Testa att skapa en användare med samma användarnamn samt lösenord som de andra datorerna på din dator.

Altsså säg att Dator 1 som heter Göran försöker komma in i din dator över nätverket... då ska du skapa samam användarnamn som personen som använder göran har...

Sen ska du ändra, detta på 'Göran', KOntrollpanalen -- Internetalternativ -- Säkerhet -- Lokalt intranät--- Anpassad nivå --- scrolla ner till Autentisering av användare, där väljer du Logga in automatiskt.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Så när jag sitter på ett lan med 20 pers ska jag skapa 20 användare?
Låter otroligt irriterande, bättre lösning bör finnas, men tack för svaret.
Borde finnas någon lösning, får kolla regedit och alla möjliga säkerhetspolicys osv..

Uppdaterar ifall jag hittar någon lösning själv

Permalänk
Medlem

DC hub eller FTP..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold