Permalänk
Medlem

[php] Dynamiskt formulär

Jag vill skapa ett dynamiskt formulär där användaren får hjälp att fylla i formuläret genom att fylla i en textruta och välja en siffra i en meny. För att demonstrera hur jag vill att det ska se ut har jag gjort ett enkelt exempel i bilder.

Före
http://files.upl.silentwhisper.net/upload5/fore.gif

När användaren trycker på "ok" ska följande dyka upp i formuläret:
http://files.upl.silentwhisper.net/upload5/efter.gif

Är det möjligt att göra något sånt här? Jag försökte lite själv men det gick inte så bra, det kanske finns någon som vill hjälpa till?

Visa signatur

AMD 64 3200+

Permalänk
Medlem

Japp, det går att göra något sånt där.

Om du inte vill ha allt på ett silverfat utan vill lära dig lite php Så kan jag säga att di bl.a behöver en for-sats.

Först kolla vad användaren har tagit, och sedan dra en for-sats som skriver ut det där.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Visa den kod du har försökt och misslyckats med såkan du få lite hjälp på traven.

Permalänk
Medlem

Har fått det att fungera någorlunda nu iallafall.

Nu skriver exemplet "hej/4" på en rad om man väljer 4. Behöver bara veta hur jag ska få den att skriva på fyra rader med siffrorna 1-4.

Visa signatur

AMD 64 3200+

Permalänk
Medlem

for($i = 1; $i < 5; $i++) echo "hej/" . $i . "\n";

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

Tack, lyckades lösa det med en while-sats innan så nu funkar allt som det var tänkt. Tar nog din for-sats ändå, ser kanske smidigare ut?

EDIT: En liten extrafråga:
Hur får jag skicka knappen att bli en annan "action" än ok knappen?

Visa signatur

AMD 64 3200+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tallen
Hur får jag skicka knappen att bli en annan "action" än ok knappen?

Du ändrar på action i <form>

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB