Permalänk
Medlem

4pins äckel..

Tjenare.

Har en shuttle xpc, hur som helst.. Så har jag förbannade 4pins fläkt.
Denna fläkt varvar upp till 5000rpm när cpu:n blir 100%.

gillar inte detta, eftersom jag använder cpu till max nästan hela tiden.

Vill gärna ha denna fläkt, eftersom den är gjord för detta och går tyst.

Kan man åtgärda detta ?
kan det vara tex. speedfan som orsakar detta?

/Henke.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Du har troligtvis igång någon fläktstyrning i BIOS som reglerar fläkthastigheten efter temperatur. Lösningen är helt enkelt att kontrollera fläkthastigheten manuellt med till exempel en fläktkontroller, eller byta till bättre kylning.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

I min shuttle så kan jag via bios ställa in om jag vill ha smartfan (800rpm ökar, om det behövs), tempinställning antingen 40c, 50c, 60c, och några alternativ till som jag inte minns, smartfan ger för mig det tystaste resultatet med den medföljande fläkten.
Att byta fläkt (tex nexus eller adda) och använda en fanmate är också en lösning(den jag använder mig av för tillfället).

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk
Medlem

Okey, tack så mycket för alla svar.

(800rpm ökar, om det behövs), går inte det att avaktivera ?

Ska kolla in bios en extra gång, och se om man kan göra något vettigt åt det, annars blir det en ny fläkt..
Har kört med en 120mm i min barebone förut, funkat perfekt. Men var tvungen och ta ur den pga att den inte fick plats när jag satt i ett pci-kort.

/Henke.

Permalänk
Medlem

Vad har du för Shuttle? Mitt BIOS (SB61G2V4) så ligger det under "PC health" längst ner till vänster.. Där kan jag ställa in så den har en konstant hastighet också om jag skulle vilja det

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Jag har en Shuttle XPC SN95G5..

Jag kan också ställa in om jag vill att fläkten ska gå konstant, men den gör inte det..
Tror att när jag fick datorn så gjorde den det, Men inte längre.

Ähh, skit samma..

´Tack för hjälpen. Om jag inte klurar ut det, så köper jag antingen ny fläkt, eller format C:

/Henke.