Permalänk
Medlem

Hjälp med trådlös inst.!

Tjo!

Skulle installera D-Link AirPlus G DWL-922 Wireless Network Starter Kit - trådlös router hos en bekant idag, men fick inte internet att fungera via trådlöst, skriver steg för steg hur jag gjode så kanske någon kan hjälpa mig.

1: Kopplar in trådlösa routern till adsl-modemet (zyxel/telia).

2: kopplar in tpkabeln från pcn till trådlösa routern för att confa routern.

3: Routern är nu confad och jag har satt kryptering WPA med lösenordsnyckel samt döpte nätverket till "HEMMET".

4: Testar internet med KABEL till routern och de funkar perfekt.

5: Kopplar ur pcn och flyttar den till det rummet jag ska ha den i (ca 10m bort).

6: Installerar drivrutin för trådlösa usbkortet i pcn

7: Sätter i kortet i usb-porten och kortet fungerar direkt

8: Söker efter tillgängliga närliggande nätverk och "HEMMET" hittas direkt.

9: Skriver in lösenordet jag satte på routern och jag är nu ansluten och har fått en ip-adress via DHCP, hastighet 20-30mbit (lite med tanke på att det är 1-2 rum bort?).

Så jag har nu fått ip-nummer och jag är ansluten till hemmet... MEN internet fungerar inte? Händer nada när jag ska gå in på någon sida.
Kollade alla inställningar i d-link conf-programmet och de ser bra ut.
DSL-lampan lyser på zyxelmodemet och alla lampor som ska lysa lyser på trådlösa routern..

Någon som kan ge mig lite tips? Går bet här!

mvh Stefan

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Medlem

Har du sett till så att routern funkar på WAN-delen då? Alltså får routern IP av din ISP ?

Att du får ip på datorn betyder bara att din router har tilldelat din dator en intern ip-adress.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p00tie
Har du sett till så att routern funkar på WAN-delen då? Alltså får routern IP av din ISP ?

Att du får ip på datorn betyder bara att din router har tilldelat din dator en intern ip-adress.

Eftersom jag surfade med tp-kabel via routern så antar jag att routern fått IP av modemet...

Ska ta bort WPA sen och prova med macfilter istället..

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Medlem

Har du testat att pinga interna adresser? Testat att pinga typ www.sweclockers.com för att se så att DNSen funkar? Testat att surfa direkt till IP-adresser?

Visa signatur

Ibland kör jag Wintendo men mest kör jag Ubuntu.