Permalänk
Medlem

Pentium 4, dumt att köpa?

Jag skall köpa en ny dator de närmsta dagarna och har varit
inne på diverse olika. Prismässigt skall de ligga kring 8' - 9'.
I den prisklassen har de flesta celeron eller sempron processor
och 512 mb minne med ca. 60 gb HD. Vill ha en skärm som
är 15.4" eller 17" widescreen. Skall inte spela på dator utan mest
internet samt filmtittande.
Har varit inne på nya datorer men nu kan jag köpa en dator
med pentium 4 processor Ht, 1024 mb minne och 100gb Hd, separat grafik m.m. för
samma pengar som en ny men sämre skulle kosta.
Har läst att P4 processorer drar mycket ström samt att fläkten
låter mkt pga den höga värmeutveckligen.

Frågan är nu om det trots den höga ljudnivån är värt att köpa
den begagnade med tanke på att den har klart bättre prestanda.

Batteritiden är ointressant då jag kommer att ha datorn hemma större delen av tiden.

Tacksam för inlägg både för och emot.

/Peter

Permalänk

Det är som du skriver.
Fläkt(o)ljudet kan i längden vara mycket irriterande och störande, kanske inte minst om man ser film.
Försök att kolla maskinen ifråga.

Visa signatur

Words, words, words !

Permalänk
Medlem

Du ska INTE ha en P4 i en laptop, lika lite som en brödrost i sängen.
En Celeron M 1.6GHz är som fan mycket trevligare än en P4 på 3GHz... Värme och oljud är det enda P4an kan göra. Ungefär som ett dåligt element.

Permalänk
Medlem

Det var lite så jag trodde, att det kanske inte var ett bra köp. Men man
vill ju ha en bra dator utöver processorn. Och skall man inte lägga
mer än 8'-9' får man ju en medioker dator. Ja ja det blir att tänka på om
man skall nöja sig med en enkel eller lägga på ytterligare några tusenlappar.

Permalänk
Medlem

http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/511410/...

...verkar schysst för nästan de pengarna...

/Danny

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem

Datorn i föregående inlägg verkar rätt prisvärd.....

Annars kolla in mitt inlägg. Man får även väska på köpet enligt dells sida.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=57047...

Permalänk
Medlem

En Pentium 4 drar ungefär 120w processorn i centrinokonceptet drar ungefär 25w, sluts en P4 har inget i en bärbar att göra. Satsa på centrinokonceptet eller en turionprocessor.

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk

just nu har min bärbara varit igång i 9 dagar 23h sen förra omstart. Sitter en P4 i den, ligger med den i sängen just nu, sover med den i mitt rum och ja har inge som helst problem. Nackdelen med den är väl att det bara är 1h 20 min batteritid, fast är inte i behov av mer så det räcker.

Annars är det rätt gött att ha en processor som krossar de flesta andra processorer som sitter i bärbar

Visa signatur

Laptop: | HP DV9072, tackade nej till en NW 9440 ey612 och tog DV9072 istället
Mobil: Nokia E61

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blue Marlin
just nu har min bärbara varit igång i 9 dagar 23h sen förra omstart. Sitter en P4 i den, ligger med den i sängen just nu, sover med den i mitt rum och ja har inge som helst problem. Nackdelen med den är väl att det bara är 1h 20 min batteritid, fast är inte i behov av mer så det räcker.

Annars är det rätt gött att ha en processor som krossar de flesta andra processorer som sitter i bärbar

Vadå krossar, så du din processor krossar altså processorerna i centrinokonceptet?

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk

Det finns förstås P4 och P4.... En P4 Mobile är ju inte samma sak som en P4 Desktop. Det är också viss skillnad på P4 Northwood och P4 Prescott. Har en bärbar med Desktop Northwood 3.06 GHz och en med Desktop Precott 3 GHz. Batteritiden ligger kring 2 timmar för Northwood och 1.5 timmar från Prescotten. Prestanda drar alltid mera energi, det finns ingen väg runt det, naturlagarna är sådana. I fallet bärbara datorer får man prioritera. Behöver jag maximala prestanda? Behöver jag lång batteritid? Vill jag kunna välja mellan dessa? Med en Desktop P4 har man inget val. Med Mobile-processorerna har man mera valmöjlighet. Mobile-processorerna använder SpeedStep och liknande för att spara energi när det går. Samma sak med AMDs olika processorer som ju också finns i Desktop och Mobile utföranden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blue Marlin
Annars är det rätt gött att ha en processor som krossar de flesta andra processorer som sitter i bärbar

Den är så tung alltså...

Seriöst. De flesta andra bärbara. P4an är en gammal processor, P4an är en ineffektivt processor. P4an har bland det sämst Performace per Watt man kan ha.

P4an spöar kanske äldre cpuer än sig själv, men inget annat. En P4 ska inte sitta i en annan dator, den krossar ju saker sägs det.

En p4 mobile är en P4 med speedstepping. Annars samma jävla P4.
Maximal prestanda får man på Intels sida utav deras Pentium M och Core Duo. Inte P4.