Permalänk
Medlem

Högfrekvent ljud

Imorse upptäckte jag ett väldigt högfrekvent tjutande ljud från datorn, och nu under dan så har jag märkt att det blir väldigt irriterande med det här ljudet efter ett tag. Man blir alldeles trött av att sitta vid datorn med tjutandet hela tiden. Jag har märkt att om jag bankar till burken så slutar det ett litet tag men kommer ganska snabbt tillbaka igen. Jag tycker inte att det låter som att det kommer från någon fläkt men jag vet inte, nån som vet vad man kan testa för att få bort ljudet? Jag kan också nämna att om jag tar på headsetet så hör jag inte ljudet så det är inte direkt ett jättehögt ljud men väldigt skärande.

Permalänk
Medlem

Försök att lokalisera var oljudet kommer ifrån. Öppna chassiet och lyssna. Kan vara nätagget som ger ifrån sig oljuden. Vad har du för agg? Qtec

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk
Medlem

nope de är ett seasonic agg

Permalänk
Gäst

Kan även vara någon hårddisk som utför detta frekventa ljudet.
Men gör som Danlin skrev.Lyft av chassit och försök att lyssna fram till ljudet.

Permalänk

Det är ganska vanligt att bildskärmar tjuter, men nu sa du ju att det var datorn så då kanske det är grafikkortet. Du kan ju alltid försöka ställa om uppdateringsfrekvensen för skärmen. Prova närmast frekvens upp eller ner.

Permalänk
Medlem

Skärmen är det inte iaf, jag har inte hunnit öppna lådan och försöka höra vars det kommer ifrån än men däremot så märkte jag att ljudet inte kommer direkt man slår på datorn utan efter ~10 min. Kan det ha nåt med värmen att göra kanske? Jag testade också att sänka grafikorts fläkten till 50% men märkte ingen skillnad så jag tror inte det är den.

Permalänk

Det kan mycket väl ha att göra med värmen, men förmodligen inte värmen i datorn i sig utan att det är någon enstaka komponent (jag gissar nog på i nätaggregatet) som börjar tjuta när den blir varm. Om du har möjlighet så testa med ett annat nätaggregat, men först bör du som sagt ta dig tid till att öppna lådan och försöka lokaliser ljudet.

Permalänk
Medlem

Stoppa fingret i mitten av fläkten så den stannar i några sekunder så märker du om ljudet försvinner vid någon fläkt. Om inte kan du utesluta dom. Annars har jag för mig att visa lindningar eller vad det nu var som satt runt processorn kan få för sig att låta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Stoppa fingret i mitten av fläkten så den stannar i några sekunder så märker du om ljudet försvinner vid någon fläkt. Om inte kan du utesluta dom. Annars har jag för mig att visa lindningar eller vad det nu var som satt runt processorn kan få för sig att låta

Hmm det låter inte så bra för fläkten, är du säker på att den inte tar skada ifall man gör så?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelk
Hmm det låter inte så bra för fläkten, är du säker på att den inte tar skada ifall man gör så?

Det borde den inte göra eftersom det är borstlösa motorer i dem (jag tar dock inget som helst ansvar för skadade fläktar och/eller fingrar). Det mjukare alternativet vore att koppla ur fläktarna en och en under några sekunder.

Som Pelk säger så finns det lindningar runt processorn som tillhör DC/DC-omvandlarna (de som sänker och kontrollerar spänningarna till processor, minne etc). Dessa fungerar i princip likadant som nätaggregatet och kan teoretiskt också börja pipa. Dock tror jag inte det är lindningarna som i så fall piper utan mer troligt en av kondensatorerna som blivit utsliten.

Permalänk
Medlem

Okej nu har jag öppnat lådan och undersökt lite. Det låter ungefär som att det kommer från moderkortet, jag testade att stoppa processor fläkten med fingret och de gick bra(ljudet var kvar). Jaja det kanske bara är att vänja sig med det här ljudet det verkar vara svårt att få bort..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brainchild
....

Som Pelk säger så finns det lindningar runt processorn som tillhör DC/DC-omvandlarna (de som sänker och kontrollerar spänningarna till processor, minne etc). Dessa fungerar i princip likadant som nätaggregatet och kan teoretiskt också börja pipa. Dock tror jag inte det är lindningarna som i så fall piper utan mer troligt en av kondensatorerna som blivit utsliten.

Hababa vad står det för namn där egentligen