Permalänk
Medlem

Installera windows utan cdrom

Jag har Fujitsu Lifebook B 2610 som jag skulle vilja installera windows XP på, den har i dagsläget Windows 2000...

Den har tyvärr sin dvd-läsare via pccard, & den dvdläsaren (freecom traveller) verkar inte vara täckt på windows Xp:s startdisketter. Detta är hysteriskt kul, då laptop:en har "Designed for Windows XP" loggan... (Vilket i min värld borde innebära att hårdvaran är stödd av windows i installation & allt)

Som jag ser det har jag 3 alternativ:

* Integrera "rätt" drivrutiner för dvd-läsaren i windows XP:s bootdisketter & installera den vägen. (Vet inte ens om det funkar att tillföra extra drivrutiner)

* Installera Xp via nätverket på något sätt

* Intstallera XP utan att blanda in cd:n

...Jag har inte kunnat klura ut om jag kan boota via usb, då jag inte har tillgång till en cdrom-enhet som är usb-baserad.

Jag behöver hjälp.

Permalänk
Medlem

Knepig situation. Nu sitter jag här med nattmössan och dricker öl men kan du inte öppna datorn och koppla in en cd-rom spelare via IDE-porten? Sen när installationen är klar är det bara att ta bort den igen.

Permalänk

"windows Xp:s startdisketter." ?

Du har möjligtvis inte en CD med XP på?
Om du har en "äkta" windows XP så ska du kunna boota från den, startdiskett var år sedan man behövde använda (i alla fall i min värld).

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dronebreg
"windows Xp:s startdisketter." ?

Du har möjligtvis inte en CD med XP på?
Om du har en "äkta" windows XP så ska du kunna boota från den, startdiskett var år sedan man behövde använda (i alla fall i min värld).

Pccard-cdrom är inte bootbart media, så datorn behöver drivrutiner för att fatta att " aha... en dvdläsare med en windows-skiva"

Därav behövs xp:s startdisketter ... Och självfallet har jag en xp-skiva : )

Permalänk
Medlem

Har du äkta så ring Microsoft så kan dom hjälpa dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trackmaster
Har du äkta så ring Microsoft så kan dom hjälpa dig.

Hur skulle dom kunna hjälpa mig ?

Permalänk
Medlem

Dom har mycket bra support.

*Edit*

Får väl editera. Om du ringer microsoft så har dom support om hur man kan installera deras mjukvara på olika sätt. Du har betalt för support om du nu har äkta. Supporten finns i Sverige och ska ha bred kunskap inom området.

Tips är att ringa till dom och höra vad dom. Dom bits inte, det gör dock vi på sweclockers

Permalänk
Medlem

De flesta tillverkare av chipset/kontrollerkort brukar tillhandahålla drivers för just XP-installation om det kan komma att krävas. Så kontrollera med tillverkaren av kontrollerkortet (pc-card:et).

Visa signatur

Но если есть в кармане пачка сигарет,
Значит все не так уж плохо на сегодняшний день.

Permalänk
Inaktiv

Re: Installera windows utan cdrom

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikabob
* Installera Xp via nätverket på något sätt

Om du vill göra det behöver du en annan dator.. tex med windows xp och korsad nätverkskabel. + PXE boot stöd i din laptop.
Nu vet jag inte om man kan starta windows xp installationen från dos, men det kanske finns färdiga pxeer som kan starta windows xp installationen. (det finns säkert någon som har löst det)
Det man använder är tftp + att man får konfiguera det med ytterligare filer.

Permalänk
Medlem

But why?
win2k äger ju xp. Men det var inte ett speciellt bra svar på din fråga iof... Tycker själv att det e skumt att det inte går att installera windows över nätverk som det gör med typ alla linuxdistar.

Visa signatur

CPU: Central Propulsion Unit. The CPU is the computer's engine. It consists of a hard drive, an interface card and a tiny spinning wheel that's powered by a running rodent -- a gerbil if the machine is a 286 model, a ferret if it's a 386, and a ferret on speed if it's a 486.

Permalänk
Medlem

jag löste det såhär... via min stationära dator som bootar usb... http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=26623673