Varför köper folk 19 tummare ?

Permalänk
Medlem

Varför köper folk 19 tummare ?

TFT alltså........Jag förstår inte det, samma optimala upplösning som en 17 tummare 1280x1024 (förutom widevarianten då 1440x900). Och ändå är det den populäraste skärmen(?), inget jag vet men det känns som att 19" är väldigt vanlig. Lurendrejeri är vad det är om jag får säga mitt. SÅÅÅ mycket smartare att lägga till lite pengar och köpa sej en större skärm med en upplösning som en större skärm förtjänar. Och sen så förstår jag inte varför 4:3 formatet ens existerar fortfarande, 16:9 är överlägset i alla avseenden, helt enkelt ett naturligare format för det mänskliga ögat, punkt.

Så, nu fick jag ur mej det. puss

Visa signatur

AMD 4000+, 2048mb DDR, Leadtek 7800GTX, 21" wide TFT, Creative X-Fi, 2x250GB SATA, 160GB Extern, Razer Copperhead

Permalänk
Medlem

Varför kör du inte crt 15" liten yta hög upplösning.

Upplösnig är inte allt man kanske vill ha storleken?

Sitter du med 14"tv hemma lr kanske 28" verkar onödigt med stor när det är samma upplösning.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Hedersmedlem

19" med 1280x1024 (både panelen och upplösningen är 5:4) har helt enkelt legat ganska bra i pris och anses väl av de flesta vara tillräckligt stort. Dessa skärmar har dock aldrig varit ett alternativ för mig tack vara 5:4-förhållandet. 4:3 är illa nog.

edit: Skulle t.ex. reta mig enormt på felaktiga proportioner när jag spelar spel, något som de flesta inte verkar bry sig om.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

håller med dig fraggel...
funderar själv på att skaffa 19" tft och det är främst storleken jag är ute efter när jag kollar på film och serier (upplösningen spelar väl just ingen roll då?) Men vill man gärna ha större upplösning så finns det ju.. men räkna med att man behöver slänga ut ytterligare 2000 kr eller någor sånt. t.ex. en med 3:4 format och 1600x1200 upplösning...

förrästen har jag inte någon riktig värstingdator så jag kan inte ytnyttja min nuvarande skärmupplösning (en tft med 1280x1024) på de flesta spelen... måste dra ner grafikinställningarna till 800x600 för att spela tex Obilvion....

Visa signatur

Jahaja??

Permalänk
Avstängd

19" är lagom stort, och ger bra bild. klarar de flesta upplösningar också.

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwn
19" är lagom stort, och ger bra bild. klarar de flesta upplösningar också.

Vad har bildkvalitet med längden på diagonalen att göra? Och klarar de flesta upplösningar..? Alla TFT-skärmar har en fast nativ upplösning.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Upplösnig är inte allt man kanske vill ha storleken?

Tja, bryr man sej inte om upplösningen så mycket så förstår jag ju det. Men i andra fall så är det ju i princip smartare att köpa en 17 tummare än en 19 tummare, om man nu tycker det är för dyrt med 20"+

För övrigt så handlar hela frågan om just TFT skärmar, inte om att köra überupplösningar på CRT.

Visa signatur

AMD 4000+, 2048mb DDR, Leadtek 7800GTX, 21" wide TFT, Creative X-Fi, 2x250GB SATA, 160GB Extern, Razer Copperhead

Permalänk
Medlem

Re: Varför köper folk 19 tummare ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av snej81
TFT alltså........Jag förstår inte det, samma optimala upplösning som en 17 tummare 1280x1024 (förutom widevarianten då 1440x900). Och ändå är det den populäraste skärmen(?), inget jag vet men det känns som att 19" är väldigt vanlig. Lurendrejeri är vad det är om jag får säga mitt. SÅÅÅ mycket smartare att lägga till lite pengar och köpa sej en större skärm med en upplösning som en större skärm förtjänar. Och sen så förstår jag inte varför 4:3 formatet ens existerar fortfarande, 16:9 är överlägset i alla avseenden, helt enkelt ett naturligare format för det mänskliga ögat, punkt.

Så, nu fick jag ur mej det. puss

Jag håller med men förstår sammtidigt varför man vill ha 5:4
Om man vill se film är 16:9 perfekt, men om man vill sufra...
Hur ofta har du sett en tidning eller en bok i widescreenformat...?

Jag är själv sugen på en billig widescreenTFT. Funderar lite på nån av dessa:
http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/monitors/brow...
De börjar hamna i helt ok pris kring 2500

Permalänk
Medlem

WS är helt klart mysigt. Och ju större upplösning destu bättre IMO.

Permalänk

sen finns det folk, likt mig, som inte orkar vara uber l33t och bry sig utan köper en 19" tft för den är billig och tar lite plats och fungerar utmärkt till slösurf och mail.

MEN.. Nästa gång jag köper skärm blir det helt klart ws, har det på min bärbara (15.4" 1680 x 1050) och är smått kär i det

Permalänk
Medlem

Är det någon som äger en 19"s WideScreen och kan dela med sig av hur skärmen är...?

Permalänk
Medlem

Det tråkiga är att det knappt inte finns några 19"s widescreen bildskärmar på marknaden.

Jag ska köpa en tft i sommar, hade tänkt mig att köpa en vanlig 19"s tft men denna tråd fick mig på andra tankar, widescreen är mysigt.
Skicka gärna länkar till olika datorbutiker på internet med schyssta widescreen bildskärmar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Är det någon som äger en 19"s WideScreen och kan dela med sig av hur skärmen är...?

Samma här... visste inte ens om att det fanns 19" WSskärmar före jag såg tråden, nu måste jag ha en

denna verkar ju inte så pjåkig, iaf inte enligt denna sida:
http://www.savastore.com/productinfo/product.aspx?product_id=...

Permalänk
Medlem

WS har jag inte förstått mig på. Möjligtvis om den är vridbar, som i spelaffärer.

När jag surfar vill jag verkligen inte ha bredd, utan höjd, framförallt i forum.

När jag spelar skulle WS bara kännas töntigt

Film har jag en rejäl hemmabio till, skulle aldrig få för mig om att sitta på en dator då..

Sen känns en 5:4 19" rejält mycket större än en WS i mitt tycke.

när man kommer upp i 20" WS börjar det blir bättre dock.

Sen är utbudet av 19" wide rätt dåligt

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem

Efter ett halvår med 24" widescreen i 1920x1200 känns allt annat ganska pluttigt. Mitt 6800 GT puttar på det mesta rätt bra i högre upplösningar än så länge dessutom. Men räknar man pris mot prestanda så har jag länge legat långt ute på "onödigt dyrt"-kanten. Tja, stackars mig egentligen.

Permalänk
Medlem

Tja, jag har en 19" CRT, som jag kört 1280x1024 på sedan dag ett. Visst blir en tft / plasma marginellt större, men inte så det spelar någon igentlig roll. Med högre upplösning måste man orka ändra på textstorlek osv, för att man som halvblind ska kunna se på lite avstånd.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Angående proportioner:
En 4:3 CRT som kör upplösningen 1280x1024 (dvs 5:4) får fel proportioner på saker, dvs en kvadrat blir inte helt kvadratisk. En 19" eller 17" TFT med native 1280x1024 har numera nästan alltid de fysiska proportionerna 5:4 så det blir rätt proportioner på saker och ting. Eftersom man ändå sitter fast i 1280x1024 på en sån så spelar det ingen roll att alla andra upplösningar blir fel. På en CRT bör man dock ge fan i att rulla 1280x1024 utan välja istället 1280x960 eller 1440x1080.

Visa signatur
Permalänk

En anledning att välja en 19" TFT istället för en 20" (eller större skärm) med högre upplösning kan ju vara att man vill lira i nativeupplösning och inte vill lägga ut en massa pengar på ett übergrafikkort för att kunna köra de nya spelen i bra kvalitet.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag undrade också länge varför man köpte 19" TFT istället för 17", men numera skiljer det bara några få hundralappar mellan och då spelar det ingen större roll.
Själv kommer jag dock satsa på 20" då jag vill ha högre upplösning.

Permalänk
Medlem

Re: Varför köper folk 19 tummare ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av snej81
16:9 är överlägset i alla avseenden, helt enkelt ett naturligare format för det mänskliga ögat, punkt.

Om man får vara lite petig så är widescreenskärmar för datorer i 16:10 (eller 8:5), inte 16:9 som TV-apparater är.

Permalänk

Acer 19"wide

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Är det någon som äger en 19"s WideScreen och kan dela med sig av hur skärmen är...?

Jag tyckte också det var fett med 19" wide och tyckte prisbilden var vettig så jag köpte <a href=http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e972541&ReferId=3">Acers 19"<a/> som du hade med i listan, och jag måste säga att jag tycker den är grymm! Fett snygg, skön upplösning och fungerar väl att kolla på film i sovrummet med. Jag köpte till en <a href="http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e1019427&Refe..." >wallbracket</a> också så man kan skjuta ut den från väggen.

Jag är dock ingen upplösningfreak som andra och det är två saker som man bör beakta, höjd-bredd är inte 16-9, tror det heter 16-10? Säkert någon annan som vet bättre men den är lite "utdragen på höjden". Sen är det endast VGA-ingång, ingen DVI-ingång. Jag personligen skiter i vilket men det bör beaktas.

Jag tycker den är mycket prisvärd och ångrar ingenting ivf.

Good luck

Permalänk
Medlem

Re: Acer 19&quot;wide

Citat:

Ursprungligen inskrivet av slimjarlos
Jag tyckte också det var fett med 19" wide och tyckte prisbilden var vettig så jag köpte <a href=http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e972541&ReferId=3">Acers 19"<a/> som du hade med i listan, och jag måste säga att jag tycker den är grymm! Fett snygg, skön upplösning och fungerar väl att kolla på film i sovrummet med. Jag köpte till en <a href="http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e1019427&Refe..." >wallbracket</a> också så man kan skjuta ut den från väggen.

Jag är dock ingen upplösningfreak som andra och det är två saker som man bör beakta, höjd-bredd är inte 16-9, tror det heter 16-10? Säkert någon annan som vet bättre men den är lite "utdragen på höjden". Sen är det endast VGA-ingång, ingen DVI-ingång. Jag personligen skiter i vilket men det bör beaktas.

Jag tycker den är mycket prisvärd och ångrar ingenting ivf.

Good luck

Ahh, det låter ju bra
Hur är svärtan? jag såg att den bara hade 500:1 i kontrastförhållande...
Har du provat att spela spel på den? i så fall, hur bra funkar det?

Permalänk
Medlem

Tänk dock på en sak när ni köper en widescreen skärm. De flesta spel idag stödjer inte WS formatet, så man får spela med helt fel bildproportioner vilket inte är så snyggt.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Har nyss köpt mig en Fujitsu Siemens SCALEOVIEW W19-1 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=74068
och är mycket nöjd.

Visst alla spel kanske inte stödjer det men många nya gör det tex, cs source och Wow.

Bf2 gör det inte för tillfället men det kommer säkert i nästa patch.

Sedan blir den ju en mycket trevligare upplevelse att se på film med.

Permalänk
Medlem

Ääääh !!!

Blidde ju oxå sugen på en WS nu.

Tror det får bli denna, http://www.itbutikken.se/default.asp?land=46&varenr=132643 När nästa omgång slantar trillar in

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

LOL vilket snack om feta upplösningar... 1280x1024 som är native på en 19" TFT är bra. jag tror ej att min dator skulle klara att köra nyare spel som F.E.A.R samt Oblivion med högre upplösning ens... och jag har en väldigt modern och bra speldator (se sign) Kör hellre i 1280x1024 i spel och har AA/AF aktiverat och details på max än att stänga av sådant och köra spel i 1600x1200 tex. Har maxat 11700 i 3Dmark05 men ligger på 11k nu för att få datorn stabil och slippa artifakter efter 3h spelande...

Permalänk
Medlem

Film ser man inte på datorn, absolut inte på en så liten skärm som 17-20. Film ser man på TV/proj och arbete utför man på datorn. Och då är kvadratiska förhållanden väldigt bra.

Permalänk

Jag har en 19" LCD, och har aldrig upplevt att bilden har konstiga förhållanden vid 1024x1280. Men som någon i tråden påpekade så är kanske inte detta ett problem med moderna LCDs. Är iaf skitnöjd med min skärm och känner inget behov av att "byta upp mig". Anledningen till att jag köpte 19" istället för 17", trots att de endå har samma högsta upplösning är surprise surprise... storleken. Är inte detta ganska uppenbart? Spelupplevelsen blir mycket bättre med större skärm, men bara marginellt bättre vid högre upplösning. (Detta är i alla fall min uppfattning). Dessutom tycker jag text och annat blir lagom stort om man kör i naitive upplösning.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Film ser man inte på datorn, absolut inte på en så liten skärm som 17-20. Film ser man på TV/proj och arbete utför man på datorn. Och då är kvadratiska förhållanden väldigt bra.

Um... Vilken tv? Jag har ett litet akvarium där alla grannarna har tv'n, och jag har helt klart större intresse i akvariet, än en tv. Enda nakdelen är väll att det tar mer tid och byta ett par hundra liter vatten varje vecka, än att damma av tv'n.

En 19" monitor fyller mer av synfältet än en rejäl tv gör, helt enkelt eftersom tv'n har du på flera meters håll, monitorn på kanske så mycket som 1...

Tillskriv inte alla andra samma preferenser som du själv har, det är inte nödvändigtvis generelt överensstämmande.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Jag har en 19" LCD, och har aldrig upplevt att bilden har konstiga förhållanden vid 1024x1280. Men som någon i tråden påpekade så är kanske inte detta ett problem med moderna LCDs. Är iaf skitnöjd med min skärm och känner inget behov av att "byta upp mig". Anledningen till att jag köpte 19" istället för 17", trots att de endå har samma högsta upplösning är surprise surprise... storleken. Är inte detta ganska uppenbart? Spelupplevelsen blir mycket bättre med större skärm, men bara marginellt bättre vid högre upplösning. (Detta är i alla fall min uppfattning). Dessutom tycker jag text och annat blir lagom stort om man kör i naitive upplösning.

Nej, det är inte på LCDsärmar förhållanden blir konstiga i 1280*1024 eftersom de är gjorda för det, det är med CRT som den upplösningen är tokig, med dom bör man i stället välja 1280*960.

Det som dock är lite tokigt med LCDskärmarna är att de är 5:4, dvs nästan fyrkantiga