Varför köper folk 19 tummare ?

Permalänk
Medlem

Det finns väl en annan fördel med att ha en skärm med 1600x1200, och det är att det bör se ok ut när man skalar ner bilden till 800x600 eftersom den bara behöver göra pixlarna fyra gånger större. Kör du t.ex. 1024x768 på en skärm som inte har det i native så ser det inte särskillt snyggt ut.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk

I mitt studentrum är det utmärkt att ha en 20" ws-monitor. Fugerar utmärkt för mig att kolla film på den. Jättebra att slippa ha både dator och tv stående i rummet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Angående proportioner:
En 4:3 CRT som kör upplösningen 1280x1024 (dvs 5:4) får fel proportioner på saker, dvs en kvadrat blir inte helt kvadratisk. En 19" eller 17" TFT med native 1280x1024 har numera nästan alltid de fysiska proportionerna 5:4 så det blir rätt proportioner på saker och ting. Eftersom man ändå sitter fast i 1280x1024 på en sån så spelar det ingen roll att alla andra upplösningar blir fel. På en CRT bör man dock ge fan i att rulla 1280x1024 utan välja istället 1280x960 eller 1440x1080.

På en motsvarande CRT kör man då förslagsvis 1280x960 (vilket jag gjorde på min 19" CRT) för att få korrekta proportitioner på skrivbordet.

Men som sagt; i spel (som oftast är 4:3) får man felaktiga proportitioner när man spelar på en skärm med de fysiska proportitionerna 5:4. Man väljer upplösningen 1280x1024 i spelet och får den upplösningen, dock blir förhållandet 4:3 på själva bilden. Bilden blir alltså något utdragen på höjden på en skärm med de fysiska proportitionerna 5:4.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
LOL vilket snack om feta upplösningar... 1280x1024 som är native på en 19" TFT är bra. jag tror ej att min dator skulle klara att köra nyare spel som F.E.A.R samt Oblivion med högre upplösning ens... och jag har en väldigt modern och bra speldator (se sign) Kör hellre i 1280x1024 i spel och har AA/AF aktiverat och details på max än att stänga av sådant och köra spel i 1600x1200 tex. Har maxat 11700 i 3Dmark05 men ligger på 11k nu för att få datorn stabil och slippa artifakter efter 3h spelande...

Min skärm används inte bara till spel. Det är bra mycket trevligare att sitta i 1920x1200 än 1280x1024 på skrivbordet kan jag tala om. För att inte tala om när man ska kolla på en film i WS.

Är man en gamer så kanske man vill ha korrekta proportitioner (se ovan), eller kanske inte.. Som sagt verkar det som det är ganska få som retar sig på detta.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Det som dock är lite tokigt med LCDskärmarna är att de är 5:4, dvs nästan fyrkantiga

Fyrkantigt är något man eftersträvar på alla skärmar. bra mycket trevligare än gamla tiders mer eller mindre runda monitorer.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forumare
Har nyss köpt mig en Fujitsu Siemens SCALEOVIEW W19-1 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=74068
och är mycket nöjd.

Visst alla spel kanske inte stödjer det men många nya gör det tex, cs source och Wow.

Bf2 gör det inte för tillfället men det kommer säkert i nästa patch.

Sedan blir den ju en mycket trevligare upplevelse att se på film med.

Har också denna skärm och kan bara säga att jag är kanon nöjd med den. helt suveränt pris till den prestanda och slimmade utseende. Den känns stor och skön när man sitter framför den. I affären tyckte jag den verkade liten men när den landade i sitt rätta element och jag satte mig framför så är jag glad att jag valde den. Kanon skärm till priset helt överlägset. Bilden och färgerna finns det inget att klaga över, inget alls förutom en liten liten detalj och det är manualen, den är lika med obefintlig. Står inget som helst i den förutom hur du kopplar in den, men menyer och dylikt står det inget om.

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ickx
Fyrkantigt är något man eftersträvar på alla skärmar. bra mycket trevligare än gamla tiders mer eller mindre runda monitorer.

hehe, ok, kvadratisk då...:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av harmonizer
Ursprungligen inskrivet av Forumare
Har nyss köpt mig en Fujitsu Siemens SCALEOVIEW W19-1 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=74068
och är mycket nöjd.

Visst alla spel kanske inte stödjer det men många nya gör det tex, cs source och Wow.

Bf2 gör det inte för tillfället men det kommer säkert i nästa patch.

Sedan blir den ju en mycket trevligare upplevelse att se på film med.

Jag blir lite skeptisk när det gäller kontrastförhållandet på 500:1. Hur är svärtan på din monitor?