Nybyggt gamerdator - kan inte installera spel från skivor - konstigt fel

Permalänk
Medlem

Nybyggt gamerdator - kan inte installera spel från skivor - konstigt fel

Hej!

Jag har nyligen byggt ihop min nya värstingdator, och är ärligt talat djupt besviken och deprimerad eftersom den inte fungerar som den ska.

SYSTEMET
AMD X2 4400+
Asus A8R-MVP
X1900XT Crossfire
2x corsair twinx 1024 pc3200
Win XP

PROBLEMET
Jag har installerat Windows, drivrutiner till det ena och det andra, vilket har gått bra.
Problemet är att jag inte kan installera spel eller liknande från CD romen.
Vid installation stannas det upp och avger något knasigt felmeddelande.
Detta fel uppenbarar sig på samtliga spel för eller senare.

Jag har kontrollerat skivorna på en annan dator, där det fungerar att installera.
Jag har prövat att byta cd rom, men samma fel uppstår.
Jag har testat att byta ram minne, men ingenting hjälper.

Jag har även prövat att flashas om bios till den senaste versionen, men trots detta vill det inte fungera. Konstigt nog säger den varje gång jag flashar om: "Checksum bad".

Det jag nu undrar är följande två saker;

1: Vad orsakar, och hur löser jag problemet med att installera spel från skivor?
2: Vad betyder "checksum bad", och hur gör jag för att mitt bios ska må bra igen?

Satt "igår" i 16 timmar i rad (!) och tjafsade med det här, utan att få det fixat.
Är hyfsat less nu, detta system kostade mig mycket pengar och det känns
som om jag lagt allt i sjön. :´-(

Väldigt tacksam för hjälp med andra ord.
Swe-c, använd er kompetens nu och hjälp en stackare som mig.

MVH
D

Visa signatur

Speldator: A64 3200+ 2.0 Ghz K8N Neo Twinmos WB 512 BH-5 x2 R9800Pro Antec TP 550w Lian Li PC75b Cheetah 15k.3 18.4 gb Maxtor 250 gb x4(RAID0) NEC 2500a HP 920Pro DVI UltraX MX510 DSP-500 DD vattenkylning (RBX, Z-chipset, Maze-4, Thermochill 120.3b, Eheim 1250). GAMMAL SIGNATUR!

Permalänk
Hedersmedlem

Testat flasha till ett nyare moboBIOS?

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
Testat flasha till ett nyare moboBIOS?

Hej!

Japp, har flashat till den senaste versionen.

Visa signatur

Speldator: A64 3200+ 2.0 Ghz K8N Neo Twinmos WB 512 BH-5 x2 R9800Pro Antec TP 550w Lian Li PC75b Cheetah 15k.3 18.4 gb Maxtor 250 gb x4(RAID0) NEC 2500a HP 920Pro DVI UltraX MX510 DSP-500 DD vattenkylning (RBX, Z-chipset, Maze-4, Thermochill 120.3b, Eheim 1250). GAMMAL SIGNATUR!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du installerat alla de nyaste Chipset-drivrutinerna som VIA4in1 (Hyperion tror jag dom har ändrat namnet till) fast för Nforce?

Kolla så du har alla drivrutinerna till moderkortet från tillverkaren och chipsettillverkaren.

Installera APATIA (nåt i den stilen kommer inte ihåg den exakta benämningen) drivrutiner till cd-spelaren.

EDIT: Ladda även ner Ultimate Boot CD och bränn och boota och kör igång Memtest86+ för att se så du inte har fått ett defekt ram-minne.

Fortsätt sedan med att testa HDD.. osv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie
Har du installerat alla de nyaste Chipset-drivrutinerna som VIA4in1 (Hyperion tror jag dom har ändrat namnet till) fast för Nforce?

Kolla så du har alla drivrutinerna till moderkortet från tillverkaren och chipsettillverkaren.

Installera APATIA (nåt i den stilen kommer inte ihåg den exakta benämningen) drivrutiner till cd-spelaren.

EDIT: Ladda även ner Ultimate Boot CD och bränn och boota och kör igång Memtest86+ för att se så du inte har fått ett defekt ram-minne.

Fortsätt sedan med att testa HDD.. osv.

inte smart att installera nForce drivisar på ATI RD480 va? ATI har ju konstigt nog inga drivrutiner... för raid och usb finns det ju förvisso.

det här moderkortet är fullt med skumma problem. själv satt jag ett bra tag innan jag fick det att fungera ordentligt, kollar man asus forum är det rätt så många som inte har fått det att fungera alls.

för mig hjälpte det att köra på 0309 bioset, hämta drivrutiner från kretstillverkarna istället för asus sidan. alltså ULi M1575 drivaren och marvell drivaren. kör inte med integr ljudkort så det kan jag inte svara för + en jäkla massa pill med inställningar hit och dit.

fast det där med BIOS är diskutabelt.... 0402 gick hyfsat bra det med. den lilla stunden jag körde med det iaf. märkte ingen skillnad vid överklockning så jag ändrade helt sonika tillbaka till 0309. dont fix it if it aint broken, right?
0503 har jag inte prövat....

Permalänk
Medlem

När jag prövar att flasha tillbaka säger den att den inte kan det eftersom att den bios versionen inte är kompatibel med min hårdvara?

Hmm?

Visa signatur

Speldator: A64 3200+ 2.0 Ghz K8N Neo Twinmos WB 512 BH-5 x2 R9800Pro Antec TP 550w Lian Li PC75b Cheetah 15k.3 18.4 gb Maxtor 250 gb x4(RAID0) NEC 2500a HP 920Pro DVI UltraX MX510 DSP-500 DD vattenkylning (RBX, Z-chipset, Maze-4, Thermochill 120.3b, Eheim 1250). GAMMAL SIGNATUR!

Permalänk
Medlem

Har du Cd eller Dvd-rom? Dom flesta nyare spelen är ju dvd-rom

Visa signatur

-=SanDiego 3700+ @ 2800Mhz - Crosair Value 1024 - Gainward 6800GS - 160GB Sata=-
I wanted to kill the sexiest person alive... But suicide is a crime.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat bygla om till slave & se vad som händer?
Testat en annan IDE-kanal?

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dealon
När jag prövar att flasha tillbaka säger den att den inte kan det eftersom att den bios versionen inte är kompatibel med min hårdvara?

Hmm?

men då använder du windowsflash va? skit i det och flasha i bios istället. rätt så smidigt med det här moderkortet har jag för mig.. typ trycka alt+F2 eller nåt sånt i post och ha en cd med bios på.

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
men då använder du windowsflash va? skit i det och flasha i bios istället. rätt så smidigt med det här moderkortet har jag för mig.. typ trycka alt+F2 eller nåt sånt i post och ha en cd med bios på.

Hej!

Jag har prövat att göra som du säger, dvs flasha genom att trycka alt-f2.
När jag flashar om med senaste igen via diskett, så går det ju bra där.
Men när den startar om står det Checksum bad.

När jag försöker flasha med en tidigare version av bios så fungerar den inte.
Då säger den att "bios versionen är gammal eller att min hårdvara inte är kompatibel"

___

Angående cd rom problematiken:
Jag klarade av att installera ett spel som följde med grafikkortet.
Hur sjutton kommer det sig att vissa spel går att installera, och vissa inte?

Visa signatur

Speldator: A64 3200+ 2.0 Ghz K8N Neo Twinmos WB 512 BH-5 x2 R9800Pro Antec TP 550w Lian Li PC75b Cheetah 15k.3 18.4 gb Maxtor 250 gb x4(RAID0) NEC 2500a HP 920Pro DVI UltraX MX510 DSP-500 DD vattenkylning (RBX, Z-chipset, Maze-4, Thermochill 120.3b, Eheim 1250). GAMMAL SIGNATUR!

Permalänk
Medlem

Kanske trasig DVD-läsare? Att den ahr problem med just dvd skivor med klara av cd skivor av någon anledning?

Prova att avinstallera dvd:n i enhetshanteraren.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Hej

Har flashat om dvd spelaren till senaste firmware, samma problem.
Har prövat byta cd rom, samma problem.

:´-(

Visa signatur

Speldator: A64 3200+ 2.0 Ghz K8N Neo Twinmos WB 512 BH-5 x2 R9800Pro Antec TP 550w Lian Li PC75b Cheetah 15k.3 18.4 gb Maxtor 250 gb x4(RAID0) NEC 2500a HP 920Pro DVI UltraX MX510 DSP-500 DD vattenkylning (RBX, Z-chipset, Maze-4, Thermochill 120.3b, Eheim 1250). GAMMAL SIGNATUR!

Permalänk
Medlem

Vad står det på felmeddelandet du får?

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Hedersmedlem

Om du har möjlighet att testa de olika komponenterna i en annan dator så vore det ju en bra idé. Fast först kan du testa att ta bort alla komponenter som du inte behöver och bara köra med Cpu minne graffe och HDD. Se om det hjälper, fast om du bara har problem med CD-ROMen så testa att köra den i en annan dator.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
det här moderkortet är fullt med skumma problem. själv satt jag ett bra tag innan jag fick det att fungera ordentligt, kollar man asus forum är det rätt så många som inte har fått det att fungera alls.

för mig hjälpte det att köra på 0309 bioset, hämta drivrutiner från kretstillverkarna istället för asus sidan. alltså ULi M1575 drivaren och marvell drivaren. kör inte med integr ljudkort så det kan jag inte svara för + en jäkla massa pill med inställningar hit och dit.

fast det där med BIOS är diskutabelt.... 0402 gick hyfsat bra det med. den lilla stunden jag körde med det iaf. märkte ingen skillnad vid överklockning så jag ändrade helt sonika tillbaka till 0309. dont fix it if it aint broken, right?
0503 har jag inte prövat....

Jag har precis byggt en dator med detta moderkort, x1600xt, X2 3800+, 2gig corsair, tagan 480w och det fungerar helt perfekt. Givetvis uppdaterade jag till senaste ickebeta BIOS, 0503, innan jag ens installerade WinXP.

Varför du hämtar drivrutiner från kretstillverkaren förstår jag inte, INGA extra drivrutiner utöver det till Marvell nätverkskortet och ljudkortet behövs med WinXP sp2.

TIll trådstartaren: Kör du med x1900xt crossfire, dvs 2st x1900xt behöver du ett brutalt kraftigt nätagg för att inte få problem, minst 35A på 12V.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hej.

Tydligen så var det fel på skivorna, SAMTLIGA.
Har testkört andra skivor nu på min dator och det fungerar utmärkt.
Har även testat samtliga skivor på andra datorer och det har ej fungerat.

Doh, hur otur får man ha.

Visa signatur

Speldator: A64 3200+ 2.0 Ghz K8N Neo Twinmos WB 512 BH-5 x2 R9800Pro Antec TP 550w Lian Li PC75b Cheetah 15k.3 18.4 gb Maxtor 250 gb x4(RAID0) NEC 2500a HP 920Pro DVI UltraX MX510 DSP-500 DD vattenkylning (RBX, Z-chipset, Maze-4, Thermochill 120.3b, Eheim 1250). GAMMAL SIGNATUR!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dealon
Hej.

Tydligen så var det fel på skivorna, SAMTLIGA.
Har testkört andra skivor nu på min dator och det fungerar utmärkt.
Har även testat samtliga skivor på andra datorer och det har ej fungerat.

Doh, hur otur får man ha.

Konstigt när du skrev att skivorna fungerade på en annan dator

Visa signatur

Play by the rules, die by the rules.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
...Varför du hämtar drivrutiner från kretstillverkaren förstår jag inte, INGA extra drivrutiner utöver det till Marvell nätverkskortet och ljudkortet behövs med WinXP sp2....

ja för det första fungerade det inte alls med de drivrutinerna jag fick från asus sidan. har till och med skapat en tråd om det här på sweclockers. men när jag hämtar senaste drivrutinen från marvell så börjar det helt plötsligt att fungera.

uli drivaren hämtade jag pga RAID. testade aldrig med de som var på sidan heller iofs.