Funderar du på att uppdatera från skrot som celeron D eller liknande?

Permalänk
Inaktiv

Funderar du på att uppdatera från skrot som celeron D eller liknande?

Tänkte bara berätta om hur nöjd jag är.

Hade tills för några dagar sedan en Celeron D 2,4Ghz och ett Biostar P4VMA-M med 1024Mb PC3200 (2*512) kingston value minnen, ett ATI Radeon 9800 Pro och en Seagate 200GB sata disk (+ lite småsaker runt omkring som nätverkskort mm.)

Köpte nu en Pentium D 805 2,66Ghz (jaja, mycket snack om just den prollen nu) samt ett Asus P5P800-SE, valde moderkortet så det skulle gå att överklocka lite grand om man skulle få nått ryck i framtiden (är ingen direkt överklockare egentligen men lite experimentering kan vara kul o lärorokt) och så det passade mitt grafik kort samt minnen.

Det började med lite strul att windows inte ville starta, efter mycket funderande och en sväng med den automatiska reparationen där windowsskivan skriver över alla tidigare drivrutiner så löste sig problemet

Började med att kasta lite gammla drivrutiner och installera från ASUS skivan och tyckte inte datan känndes sådär jättemycket kvickare när jag pillade lite här o där.

När jag gått igenom allt och det såg ut att lira så började det gnaga i bakhuvet "vafan kom igen då, lite kan du ju klocka, den klarar ju upp till 4Ghz, och minnena går bara i 333Mhz". Tänkt och gjort, ställde upp volten ytterst blygsamt och drog upp FSB till 140Mhz, gick åter igen in i windows för att klolla hur saker o ting känndes samt satte på "sisoft sandra" benchmarks för att köras i över en timme för att se hur tempen beter sig. Efter 1,5 timmes benhmarking låg tempen fortfarande kvar på 58grader vid full load och moderkortet gick inte upp alls i temp utöver normala differanser, ung. +- 1grader (jag har massiv kylning i burken enligt minna mått mätt, 2*100mm 1*120mm samt nätaggets 2*90mm utsug)

Provade att köra lite program som den gammla setupen tyckte väldigt illa om och stod på 100% processor användnig i sort sett hela tiden (FTP: 1Mbit ner samt 1Mbit upp, Photoshop och Winamp), till min förvåning står prollen o pendlar mellan 15-30% så jag startar upp packning av en 4GB Rarfil och fortfarande ligger processorn (jeje, processorerna) en bra bit under 50% så jag börjar surfa lite samtidigt som jag pillar i photoshop mednas allt står på för att känna efter om det hänger sig nånting. Inte en hickning! (gammla setupen hade nog helst av allt önskat sig en kula i pannan vid denna belastning)

Jag har nu kommit fram till att Pentium D 805 2,66Ghz@2,8 140FSB är skiten jag så länge längtat efter.

Samt visst, det finns nog fortfarande rätt bra marginal för att klocka ännu mer, jag får se hur det känns i vissa spel innan jag går vidare med den biten, eller OM jag går vidare, för systemet känns så extremt mycket piggare att det tar nog ett tag innan det inte längre räcker till för min del, och jag spelar inga särskilt krävande spel, mest gammla WC3 fast jag har funderat på WOW ganska mycket.

Så mitt råd till alla som orkat läsa detta är:
Om du sitter på en Celeron D 2,4-2,6 eller nåt liknande (dom enda "Cel D"jag testat men jag gissar på att 3.0an är crap den med) och har råd samt vilja att uppdatera ditt system för ynka 2000:-

HANDLA DENNA SETUP!

Om nån är nyfiken på hur Autodest Inventor fungerar med min nuvarande setup så skicka ett meddelande, jag ska hålla på lite med det under kommande veckan.

Most bang for the buck is tha shit!

MVH en riktigt nöjd Intel användare.

Permalänk
Medlem

Fint att du är nöjd, jo är en väldigt bra budgetlösning, även fast våran moderator Vicotnik INTE tycker det.
Nog måste du väl pröva dig fram vad maxklocken är?

Visa signatur

på luft : 2600c@3700, 3200e@4300
7900gs @ 750/1800 3dmark05:11411, 3dmark06: 6875
6200agp @ 673/718 3dmark03: 8107, 3dmarl 05: 3458

Permalänk
Medlem

höhö nu väntar vi bara på en saftig kommentar *ey vicotnic.. winkwink ;)*

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes