hur gör man bootbara dvd-skivor?

Permalänk

hur gör man bootbara dvd-skivor?

min pappas återställnings cd som han fick till sin bärbara går inte att läsa från den datorn längre.

dock går det utmärkt på den här datorn, så jag tänkte kopiera återställnings-dvdn till en annan skiva och prova.

problemet är bara att skivan är på 8 gig+, och hans brännbara dvd-skivor är på 4.7 gig.

så jag kan inte kopiera 1:1, men på skivan finns en massa annat onödigt trams som windows xp på 8 olika språk.. tänkte ta bort några mappar som inte behövs och sedan bränna skivan, men nu kommer problemet...

hur gör jag så att skivan blir bootbar??

och då menar jag inte att den bara ska starta dos eller något sånnt, för när jag är i dos har jag inte en susning om hur jag gör för att "boota skivan" (starta återställningsprogrammet)

hur tar jag reda på vad som körs på originalskivan när den bootar, och hur gör jag min kopia bootbar ?

eller kanske bara "hur får jag reda på vad original dvdn bootar, och vad jag ska skriva in manuellt för att starta återställningsprogrammet (om det nu går manuellt))

tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Ni får köpa en Dual Layerskiva för då kan ni bränna över 1:1 om brännaren stöder det vilket dom flesta idag gör. T.ex här http://www.webhallen.com/prod.php?id=49995 men kolla först så brännaren stödjer DVD+R DL innan köp.

Iofs så tror jag inte att det löser ert problem om din pappas bärbara inte kan läsa denna skiva men du kan på din dator, för kolla isf så att din pappas bärbara kan läsa andra skivor så det inte är så att läsaren är sönder.

Sen tror jag inte att du kan göra en bootbar skiva med den som du har nu men om det går så kopiera isf över följande mappar och filer till hårddisken i t.ex mappen WinXP:

I386-mappen med allt innehåll.
("autorun.inf, readme.htm, setup.exe") är inte nödvändiga för en bootbar cd.
win51ic.sp2 eller win51ip.sp2 men om du är osäker på vilka filer så lägg alla filer som börjar på Win51 i mappen WinXP som du tidigare skapade

Ladda sedan ner BartPE http://www.nu2.nu/bootcd/ och installera det programet så kan du sedan fixa din bootbara cd relativt enkelt och göra mer om så önskas som lägga in drivrutiner mm.

Permalänk

tack för svaret!

jag hittade för en stund sedan en site som berättade hur man gjorde för att få en windows xp-skiva bootbar (om man hade alla filer på hårddisken och ville göra en bootbar cd)

fick ladda ner isobuster och "stjäla" bootsekvensen, sen var det bara att bränna och välja den bootsekvensen

kopierade återställningsskivan till hårddisken och raderade onödiga saker på den (som polska windows xp med mera), sen stal bootsekvensen och valde att bränna en bootbar dvd med de filerna som jag ville ha kvar. funkade utmärkt

tur att det funkade att göra återställnings-dvdn bootbar på samma sätt som man tydligen gör en windows xp skiva bootbar... ^^

så nu funkar allt bra.. med undantag för hans dvd-brännare som har problem med att läsa de flesta skivor... :/

köp aldrig datorer på siba i löddeköpinge, min pappa har köpt två där, och båda två hade allvarliga dvd-spelarproblem...

(och han fick dessutom lämna in den ena datorn 4 gånger, och ingen av gångern utom sista gjorde dom något åt felet, och den sista gången när dom faktiskt åtgärdade problemet med dvdn så var tangentbordet trasigt istället... när han sa att han ville ha kompensation fick han en "snäsning" och svar att "vi har bytat dvdn till dig, frågar du mig ska det räcka" ... hmmm... dom säljer en söndrig dvd till honom, får in den 4 gånger, lagar den inte och blir sen sura, när det är min pappa som betalat för söndriga saker och sen fick lägga ut hundratals kronor i bensin för ingenting... men men, det hör inte hit, ville bara beklaga mig lite Sibas datorer=bad deal ^^)

men i alla fall, i övrigt är det frid och fröjd nu, och tack för svaret som sagt

Permalänk
Medlem

Den erfarenhet jag har av bärbara datorer är att det är inte allt för sällan dvd-spelarna drar på sig olika sorters skumma fel. Men jag har mest erfarenhet av HP, vet inte hur andra märken håller sig.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av diskmedel
tack för svaret!

jag hittade för en stund sedan en site som berättade hur man gjorde för att få en windows xp-skiva bootbar (om man hade alla filer på hårddisken och ville göra en bootbar cd)

fick ladda ner isobuster och "stjäla" bootsekvensen, sen var det bara att bränna och välja den bootsekvensen

kopierade återställningsskivan till hårddisken och raderade onödiga saker på den (som polska windows xp med mera), sen stal bootsekvensen och valde att bränna en bootbar dvd med de filerna som jag ville ha kvar. funkade utmärkt

tur att det funkade att göra återställnings-dvdn bootbar på samma sätt som man tydligen gör en windows xp skiva bootbar... ^^

så nu funkar allt bra.. med undantag för hans dvd-brännare som har problem med att läsa de flesta skivor... :/

köp aldrig datorer på siba i löddeköpinge, min pappa har köpt två där, och båda två hade allvarliga dvd-spelarproblem...

(och han fick dessutom lämna in den ena datorn 4 gånger, och ingen av gångern utom sista gjorde dom något åt felet, och den sista gången när dom faktiskt åtgärdade problemet med dvdn så var tangentbordet trasigt istället... när han sa att han ville ha kompensation fick han en "snäsning" och svar att "vi har bytat dvdn till dig, frågar du mig ska det räcka" ... hmmm... dom säljer en söndrig dvd till honom, får in den 4 gånger, lagar den inte och blir sen sura, när det är min pappa som betalat för söndriga saker och sen fick lägga ut hundratals kronor i bensin för ingenting... men men, det hör inte hit, ville bara beklaga mig lite Sibas datorer=bad deal ^^)

men i alla fall, i övrigt är det frid och fröjd nu, och tack för svaret som sagt

Du vet väl om att efter att du lämnat in en vara för garantireparation 3ggr för samma fel har du rätt att häva köpet?, Alltså. De har 3 försök på sig att fixa ett och samma fel. Sen kan du häva köpet.