Permalänk

Att ominstallera XP

Fråga: när jag nu får en helt ny dator och således behöver installera om XP p.g.a nya komponenter såsom moderkort (right?), kan jag inte på något vis förenkla denna djävulska process som ju innefattar att formatera min Windows-partition och därmed också leder till att alla program och spel också kommer att måsta ominstalleras när XP ryker?

Det skulle väl aldrig gå att på något vis bara installera över det gamla XP med ett nytt och på så vis behålla mina inställningar och information om allt det som redan ligger installerat på mina hårddiskar?

Eller först spara strukturen av min START-meny, av- och ominstallera XP och sedan bara slänga in min gamla START-meny med alla genvägar till mina program och spel

Förmodligen så fantiserar jag bara nu, men fråga går ju alltid. Dumt att formatera en partition och lägga in all mjukvara på nytt om jag inte måste...

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Medlem

Det går alltid att trixa till det,men det brukar bara bli skit av det i slutändan.
För att får ordning på allt så rekommenderas en ren och ny formatering.
Sedan när du är klar med all installation av program/spel med mera så kan man ta och ghosta disken till nästa gång man behöver formatera om.

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare, det går men det är inte värt det! Bättre med en färsk installation och sen spara den när du är klar och den fortfarande är färsk!

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk

Alltit bäst med en färsk installation, känns mycket bättre då.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk

Jag antar att ni alla har rätt ja Men "ghosta disken"?

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Medlem

Hojta till när du är klar med förstnämnda med installation av operativ/program med mera så gå vi vidare med ghostningen av disken.

Surfa in på te.x Symantecs hemsida och leta upp Ghost.Läs lite om det och ta ställning om du ska prova på det.

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk

Nu fick jag ett bra tips från någon om att köra "Guiden överför filer och inställningar". Fullt möjligt då jag faktiskt beställde en ny hårddisk med den nya datorn, så jag kommer nog att installera XP på nytt på den disken och sedan koppla ihop datorerna för att se vad denna guide kan göra.

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Medlem

Om du skall ghosta disken efter installation så var noggrann med allt du gör, det underlättar mycket när du sedan använder ghostskivan!

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ConraDargo
Nu fick jag ett bra tips från någon om att köra "Guiden överför filer och inställningar". Fullt möjligt då jag faktiskt beställde en ny hårddisk med den nya datorn, så jag kommer nog att installera XP på nytt på den disken och sedan koppla ihop datorerna för att se vad denna guide kan göra.

Så brukar jag göra, funkar skitbra, du kan även spara filen på en dvd och sedan bara köra in den på den nya datorn.

Alla dokument och inställningar hänger med, men inget onödigt...

Permalänk

Tack Mud, om jag kan spara filen på DVD så blir det nog en sådan lösning - koppla ihop de två datorerna känns på ett sätt jobbigt eftersom jag gärna vill ha XP installerat på samma partition som jag har nu, inte på den nya hårddisken

Så, är det bara att köra igång guiden och vänta på att tillfälle ges då jag kan spara alla inställningar i en fil?

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Hedersmedlem

Varför tjatar ni fortfarande om Ghost, när det bättre TrueImage finns?
www.acronis.com