En gammal CRT vars bild "vibrerar"

Permalänk
Medlem

En gammal CRT vars bild "vibrerar"

Köpte nyligen en CRT-skärm (LG Studioworks 57T5, 15 tum). Allt är helt ok på den förutom att bilden på något sätt "vibrerar" eller "flyttar sig någon millimeter åt sidan och tillbaka väldigt snabbt". Kan bli lite jobbigt för ögonen att titta på en sådan bild förstås. Händer detta med alla gamla skärmar? Vad kan det bero på? Magnetism av något slag? Går det att åtgärda?

(Denna är dock inte till min vanliga workstation, har annars en normal skärm så jag klarar mig).

Permalänk

testa avmagnetisera
degauss på engelska

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk

Bildröret som håller på att ge sig.
Går inte att göra så mycket.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Kanske det är så att du har för låg refresh?

Visa signatur

|Athlon 64 3000+ @ 2520mhz, Thermaltake Big Typhoon| |Gainward 6600GT 256mb, Zalman VF900-cu| |A8N-SLI Deluxe| |2 x 1024mb Corsair CMX1024-3200C2 @ 230mhz 3-3-3-8 1T| |Chieftec Dragon Midi| |Tagan Easycon 430W|

Permalänk
Medlem

Slå på den lite, det brukar hjälpa

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Jag hade lite liknande problem efter en flytt, men det försvann efter några veckor.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Slå på den lite, det brukar hjälpa

Ahhh, internationellt universalåtgärdsförfarande.

Tyvärr är det så att CRT-skärmar inte har så lång livslängd. Man brukar säga allt mellan 3-5 år beroende på kvalité. Eftersom CRT-skärmar använder sig av en elektronkanon med högspänning så slits så småningom ut efter ett par års användande. CRT-skrämarna brukar förlora ljushet och kontrast, men så småningom så kan även andra konstigheter uppstå.

Det jag skulle gissa på är att den skärmen du har köpt helt enkelt lever på sista andetagen. Dessutom så är det en gammal LG vilket ytterliggare pekar på att den nog håller på att dö.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Svajande bild på en CRT-skärm beror på att högspänningskretsarna håller på att ge vika. Spänningsmatningen blir ojämn och skärmen får svårt att stabilisera bilden. Och lösningen är tyvärr att köpa en ny skärm.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Ahhh, internationellt universalåtgärdsförfarande.

Tyvärr är det så att CRT-skärmar inte har så lång livslängd. Man brukar säga allt mellan 3-5 år beroende på kvalité. Eftersom CRT-skärmar använder sig av en elektronkanon med högspänning så slits så småningom ut efter ett par års användande. CRT-skrämarna brukar förlora ljushet och kontrast, men så småningom så kan även andra konstigheter uppstå.

Det jag skulle gissa på är att den skärmen du har köpt helt enkelt lever på sista andetagen. Dessutom så är det en gammal LG vilket ytterliggare pekar på att den nog håller på att dö.

Hmm, sitter på en gammal 21" sony trintron 500ps från 99, de enda problemet med den är att geometrin inte är helt perfekt, annars så har den underbara färger och har väldigt bra skärpa på 1280 x 960 i 85hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jasgripen
Hmm, sitter på en gammal 21" sony trintron 500ps från 99, de enda problemet med den är att geometrin inte är helt perfekt, annars så har den underbara färger och har väldigt bra skärpa på 1280 x 960 i 85hz

Det finns givetvis undantag

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Ahhh, internationellt universalåtgärdsförfarande.

Tyvärr är det så att CRT-skärmar inte har så lång livslängd. Man brukar säga allt mellan 3-5 år beroende på kvalité. Eftersom CRT-skärmar använder sig av en elektronkanon med högspänning så slits så småningom ut efter ett par års användande. CRT-skrämarna brukar förlora ljushet och kontrast, men så småningom så kan även andra konstigheter uppstå.

Det jag skulle gissa på är att den skärmen du har köpt helt enkelt lever på sista andetagen. Dessutom så är det en gammal LG vilket ytterliggare pekar på att den nog håller på att dö.

Min gammla IBM skärm är inne på åttonde året KVALITÈ!

Visa signatur

939 is still alive.

Permalänk
Medlem

Gäller garantin? Reklamera skiten.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av B3rger
Min gammla IBM skärm är inne på åttonde året KVALITÈ!

Haha ganska så väntat att det skulle droppa in sådana kommentarer.

Men jag kan ju försäkra er som tror att era skärmar fortfarande är kanon efter x-antal år att om ni hade haft motsvarande modell fast ny jämte er gamla så hade ni sett en ganska kraftig skillnad.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Haha ganska så väntat att det skulle droppa in sådana kommentarer.

Men jag kan ju försäkra er som tror att era skärmar fortfarande är kanon efter x-antal år att om ni hade haft motsvarande modell fast ny jämte er gamla så hade ni sett en ganska kraftig skillnad.

Haha! Nej, jag tror inte att min skärm är skitbra. För jag vet att den SUGER! Men den har ändå hållt i åtta år, och jag tror inte det är många som har den kvalitén IBM har. Börjar bli dags för en ny efter sommarjobbs-lön

Visa signatur

939 is still alive.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av B3rger
Haha! Nej, jag tror inte att min skärm är skitbra. För jag vet att den SUGER! Men den har ändå hållt i åtta år, och jag tror inte det är många som har den kvalitén IBM har. Börjar bli dags för en ny efter sommarjobbs-lön

Jo det är väldigt bra hållbarhet. IBM är som sagt ett ultra seriöst företag så de bygger allting med kvalité och om dem inte bygger det själva så väljer dem topkvalité på produkterna dem sätter sitt märke på.

Som lite kuriosa så har jag själv en gammal CRT-skärm. En Viewsonic P95f och där kan vi snacka om kvalité. Den har behållit sina ursprungliga egenskaper med stolthet. Dock sjunger den på sista visa, men eftersom det blir en iMac till hösten så får det va. Funkar bra i CS.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Många får svaren att skärmen håller på att ge upp, men kolla även att du inte har någon källa som stör skärmen. Jag har en lampa brevid skärmen och så fort den är på då är det ep-anfall på skärmen.

Permalänk
Medlem

Mmm min Crt vibrerade oxå.. sen kom jag på att det bara skedde när tåget åkte förbi lr för hög bas..;P

Permalänk
Medlem

Som någon sade tidigare så kan magnetfält påverka en skärm negativt...när jag pluggade så var det en dator i datasalen vars skärm var konstig, blev mycket bättre när jag drog ut en adapter ur det eluttag dom satt på undersidan av bordet, precis under skärmen...