Permalänk
Medlem

Trash!

hej!
jag har sett att många har "papperskorgen"/"trashbin" på skriv dordet, jag undrar hur man gör en sådan i ubuntu.
är det bara att göra en startare med "nautilus /home/jag/.trash"?

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk

Re: Trash!

Kör du Nautilus och slänger en fil så skapas alltid ~/.Trash . Om du inte ser den på skrivbordet så beror det på en inställning i Nautilus.

gconf-editor /apps/nautilus/desktop/trash_icon_visible

Permalänk
Hedersmedlem

Om man kör en annan WM/DE som inte har egen papperskorg så kan man köra denna variant:

~/bin/move_to_trash #!/bin/sh mv $1 ~/.trash

alias rm="$HOME/bin/move_to_trash

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Om man kör en annan WM/DE som inte har egen papperskorg så kan man köra denna variant:

~/bin/move_to_trash #!/bin/sh mv $1 ~/.trash

alias rm="$HOME/bin/move_to_trash

Blir problem om man kör

% rm fillett filltvå

Permalänk
Hedersmedlem

Mjo, sant.
Bara att byta ut $1 mot $@.

Fast egentligen så behövs det lite mer, typ koll på vilka växlar man skickar med osv, det är ju lite svårt att tömma ~/.trash om man inte kan radera filer...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Om man kör en annan WM/DE som inte har egen papperskorg så kan man köra denna variant:

~/bin/move_to_trash #!/bin/sh mv $1 ~/.trash

alias rm="$HOME/bin/move_to_trash

Ändra mv kommandot till detta istället:

mv $* ~/.trash

och ändra från sh till bash.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Hedersmedlem

$*? Alla växlar? Då är $@ att föredra, mer standardenligt.

Och nej, #!/bin/sh fungerar jättebra, då blir man inte låst till enbart Bash heller då de flesta shell går in i SH-kompatibilitetsläge även om de är symlinkade/hårdlinkade till /bin/sh (dessutom så gillar jag inte Bash)...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
$*? Alla växlar? Då är $@ att föredra, mer standardenligt.

Och nej, #!/bin/sh fungerar jättebra, då blir man inte låst till enbart Bash heller då de flesta shell går in i SH-kompatibilitetsläge även om de är symlinkade/hårdlinkade till /bin/sh (dessutom så gillar jag inte Bash)...

Ok, $@ kanske är bättre, anledning till att jag rekomenderade byte till bash är att jag är/var osäker på vilka av dessa variabler som finns i sh.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Sachankara: tack så mycket...
jag skulle väll kunnat tro att det var något i gnome-konfigurationerna..

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Tänkte på att den kan vara bra att stänga av alla växlar så mv kommandot ser ut så är:

mv -- $@ ~/.trash

Då flyttas även filer som börjar med - teckent, annars blir dom växlar till mv kommandot och kan ställa till oönskade effekter.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

på tal om .trach så tycker jag det är dåligt att när jag ska radera alla mina bilder i min digital kamera i dapper så flyttas de bara till en trach mapp I kameran borde de inte flyttas till min rikrikta ~/.trach?

Permalänk
Medlem

De flyttas till .trash i roten (/) på enheten, vilket i detta fallet är minneskortet. Skulle vara dumt att kopiera över dem till papperskorgen på hårddisken...

Permalänk
Medlem

De läggs i en .Trash mapp i den partitionen du "tar bort" dem från. Om du "tar bort" dem från kameran flyttas de då till .Trash i kamera-partitionens rot. Detta har både för och nackdelar.

edit: Quartus han före.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quartus
De flyttas till .trash i roten (/) på enheten, vilket i detta fallet är minneskortet. Skulle vara dumt att kopiera över dem till papperskorgen på hårddisken...

jo men tömmer jag mitt minne så vill ja att det ska tömmas
inte bara flyttas till en mapp

för mig är det inga problem att ta bort bilderna via terminalen men för ”vanliga användare” är det bara förvirrande. går det att fixa?