Permalänk

Lite Ubuntu frågor ?

Hejsan !

Skall starta igång min ftp server i ubuntu gproftpd grafiskt ftp server program. Men jag kommer inte åt servern varken från mitt ftp program eller ie ff. fattar inte riktigt va felet är har starta server programmet så det är aktivt och skapat användare rätt port och rätt ip nummer men ändå vill det inte fungera. Någon som kan tro sig veta vad felet kan vara ?
Jag kör inte gproftpd i root måste man göra det ?
Har provat att köra det i root men då får jag inte servern i aktivt läge varför inte ?

Mvh Forcevision

Permalänk
Medlem

hur kopplar du upp dig mot servern då?
via loclhost eller via yttre ipnummer ?

Permalänk

Jag har provat mitt interna ip nummer samt yttre ip numret men inget fungerar. Sedan har jag provat med att köra utan passivt läge i min ftp klient men det fungerar inte heller.

Permalänk
Medlem

silly question, har du öppnat porten för ftp:n i brandväggen ?
Har du klickat igång så att ftpn är igång ?

Dessa kommandon är ju annars användbara när man kör proftpd:
sudo /etc/init.d/proftpd start
sudo /etc/init.d/proftpd stop
sudo /etc/init.d/proftpd restart

Permalänk

Jag har fått igång min ftp server nu men det blev programmet vsftpd !
Men hur gör man för att användarna som loggar in på ftp servern kan komma åt vissa mappar på dom olika hårddiskarna på ftp servern ?

Permalänk
Medlem

Om du vill att de endast ska komma åt sina hemmamappar så kan man aktivera detta i sin proftpd.conf:

# You may specify an explicit list of local users to chroot() to their home # directory. If chroot_local_user is YES, then this list becomes a list of # users to NOT chroot(). chroot_list_enable=YES # (default follows) chroot_list_file=/etc/vsftpd.chroot_list

I detta fallet(från min vsftpd.conf) så blir de användare som ligger i /etc/vsftpd.chroot_list chrootade till sin hemmamapp.
Om du vill ha tvärtom så är det bara att ändra "chroot_local_user" till YES.

I vsftpd.chroot_list så skriver man en användare per rad.

Annars så kan man ju också ändra rättigheterna på mappar.
"chmod 700 <mappnamn>" gör så att bara ägaren får åtkomst till mappen.
Det går bra att blanda de här två metoderna

EDIT: Skrev fel

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk

Okej så i vsftpd.chroot_list kan man skriva in till varje användare vilken mapp som skall ha till gång till?

Permalänk
Medlem

Sorry, ser nu att det jag skrev inte riktigt löser ditt problem. Varför kan jag aldrig läsa inläggen ordentligt xD
Du vill alltså att användare ska kunna få tillgång till vissa mappar förutom deras /home mapp.

Det kan man fixa med symlänkar.
Gör först så som jag skrev i föregående länk. Sen blir du root och går till den användares mapp du vill göra en symlänk i.

Sen skriver du "ln -s /vilken/mapp/du/vill" så blir det en länk i /home/användare till mappen.

EDIT: är inte 100% säker på att detta funkar dock.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk

Jepp men det är på yes
Okej men det skall vara flera kataloger till samma användare men det fungerar eller ?

Permalänk
Medlem

Provade nyss detta själv för att se. Verkar inte gå =/
Kan hända att man måste enabla symlänkar i konfigen men är inte säker.

En annan sak man kan göra som är lite fulhack är ju att chmodda alla mappar som användare INTE ska kunna nå med "chmod 700". Då kommer de inte åt mappen såvida de inte äger den och äger de den har de fulla rättigheter.

Detta går ju dock inte att göra på alla mappar(går gör det ju men det är inte så bra) så jag får nog be någon annan att hjälpa dig.

Ska försöka komma på någon lösning.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt