Användning för en Sparcstation 5?

Permalänk
Medlem

Användning för en Sparcstation 5?

Jag har fått mig en SparcStation 5 med tangentbord, en skärm har jag lånat till den.
Alla hårdvarufakta jag vet är att den har 256Mb RAM, (HD, processorprestanda m.m. okänt) därför undrar jag nu vad aparaten kan användas till och om det är värt att skaffa en skärm till den.

Bilder
Bootbild

Permalänk
Medlem

Cool sak
Fast vad ska man göra med den förutom att det ser rikt ut med en SUN hemma

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk

sätt upp den som server???
web, ftp, ventrilo, proxy, m.m

Permalänk
Medlem

Mr. Google säger: http://www.obsolyte.com/sun_ss5/

Jag har ju en idé på vad du kan göra med den. Vill du ha en ny vän så kan du ge den till mig!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

lord_dubbdäck: Hittade den sidan förut idag och ladda ner manualen, men den blev jag inte klokare på. Eller jo, min burk kör i 125Mhz.

Finns det något BIOS i SPARCstation 5 motsvarande de i "vanliga" PC-datorer (tryck på en knapp, kom in bland inställningar)?

När jag startar kommer jag inte längre än
http://huxx.net/!users/javablue/swec/sparc/PICT0006.JPG
och då jag stoppar i en CD-skiva med Mandrake för Sparc får jag inte Sparcen att starta installationen av Mandrake (vid omstart).

(Behöver jag nämna att jag inte tidigare har hållt på med något annat än Windows-burkar?)

Permalänk
Medlem

För att få den att starta från cd så skriver man

boot cdrom

vid prompten. Du måste nog avbryta starten med avbryt-a först.

Kommer inte ihåg just nu hur man skriver för att behålla optionet "boot disk", som den borde stå på sedan, efter installationen. Manualer och "BIOS" finns på Suns hemsida iaf.

Permalänk
Medlem

Den verkar ju stå inställd på att boota över nätet mot en server, alternativt "ställa in sig" vid boot mot en server...
Du får ingen boot/nvrom -prompt?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Bilden på hur det ser ut när du bootar fungerar inte, men misstänker att det är från openfirmware, detta är motsvarigheten till bios, mycket mer avancerat, skriv help så får du upp lite grejor..

Har haft en sparc5 som ja körde openbsd på, använde som shell-burk.

Går med stor möda köra x och xcfe men det går segt som sirap.

Grymt stabil vart den iaf.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Sparcstationer brukar ha sjukt mycket minne för sin tid.

Permalänk

Vi har minst 20 st sånna där burkar i förådet på jobbet!

Visa signatur

Intel Core i5-3570k @ 3.4GHz | Gigabyte GA-Z77M-D3H | 8GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | ATI Radeon HD7700 | 1TB Seagate Barracuda | Antec 550W | Swedx 32"

Permalänk
Medlem

denzilla, är det möjligt att du kan komma över några av dom?

Visa signatur

//Pir0-

Permalänk
Avstängd

Lyckost! Sun-datorer är verkligen något jag saknar i min samling. Se nu till att hitta ett "ärofyllt" användningsområde till den!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Ultra1 är helt ok burkar att ha som IRC-shell på.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk

Jag har en Sparcstation 5 med 170MHz-prollen, CD-rom, mus, tangentbord och 256MB ram samt tillhörande skärm på 20 ellr 21 tum... Den kör hursomhelst Debian utan problem.

Är någon intresserad så var inte rädd att PM:a mig
(Har ingen använding för den längre)

Permalänk
Medlem

Man kan ha en vanlig PC-Skärm till en Sun. Har man en CRT som klarar en massa upplösningar funkar det perfekt. Jag har en Nokia 19" som jag har kört med både ultra 1 och sparcstation 5. Man behöver dock en adapter eftersom Sun har en ganska udda kontakt på grafikkortet (senare modeller har standard VGA). Finns för en billigt peng på Kjell O Co.

Offtopic: Jag lossade CPU:n på en Ultra 1:a i helgen. Det gick, men den går aldrig att få tillbaks igen, den var en lödd BGA... OBS, denna ultra1:a var död!

Permalänk
Medlem

Jag har en (och en halv) SparcStation 5 under min soffa. Står mest där, de låter som fan så jag ser ingen större nytta till att starta dem. Har en "riktigt" SUN-skärm på 19-tum med. Väger dock lika mycket som 3 vanliga skärmar tillsammans, inget man tar med på LAN direkt. Hade jag haft en källare eller liknande att ställa dem i så hade det ju varit perfekt för ett irc-shell, men nu så bor jag i en liten 1a och då funkar det inte riktigt.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Tråden är över 2 år gammal så jag hoppas att han har funnit en vettig lösning redan.