Min DVD-brännare läser inte CD-skivor längre!!

Permalänk
Medlem

Min DVD-brännare läser inte CD-skivor längre!!

Hej på er.

Jag har stött på ett otroligt konstigt och makabert fel i min dator. Det är så att min DVD-brännare har slutat läsa CD-skivor. Den läser DVD-skivor helt ok, men alla typer av CD funkar inte, CD-R, CD-RW, CD-ROM.

Jag har en NEC-3520AW med firmware 3.07. Jag uppdaterade den nyligen då jag trodde att det skulle åtgärda problemet, men det gjorde det inte.

Är det någon som har någon fundering på vad som kan vara för problem med min brännare?

Visa signatur

-"I doubt it, Sega boy"

Permalänk
Medlem

har du installerat ett spel som har Star Force? det har skapat liknande problem hos några.

Visa signatur

|Athlon 64 3000+ @ 2520mhz, Thermaltake Big Typhoon| |Gainward 6600GT 256mb, Zalman VF900-cu| |A8N-SLI Deluxe| |2 x 1024mb Corsair CMX1024-3200C2 @ 230mhz 3-3-3-8 1T| |Chieftec Dragon Midi| |Tagan Easycon 430W|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aprat
har du installerat ett spel som har Star Force? det har skapat liknande problem hos några.

Det har jag absolut ingen aning om. Har ett antal program och spel installerade och ingen koll på vad som har vad som skydd. Men jag kollade ifall jag kunde köra en CD i felsäkert läge och det gick inte. Kan det vara så konstigt att lasern i brännaren har tagit skada på något vis så att den inte kan läsa CD och endast DVD numera? Känns rätt osannolikt.

Visa signatur

-"I doubt it, Sega boy"

Permalänk
Medlem

Jag har en NEC 2510-A som jag nu haft i kanske 2.5 år, den har lagt av helt nu efter att jag installerade om windows. Innan dess kunde den inte bränna några skivor heller så problemen har funnits länge. Varje gång jag försökte bränna något (CD eller DVD spela ingen roll) så fick jag error efter kanske 30%. Eftersom den inte haft problem och läsa något har jag inte haft så bråttom med att skaffa nytt eller kolla upp vad problemet är.

Någon som vet om det finns något man kan göra för att det ska gå och bränna igen? (nån bra firmware eller nåt kanske)..
Ska ändå köpa en ny brännare snart (Plextor PX760SA) så om det inte går så överlever jag.