Permalänk
Medlem

Zalman CNPS 8000 till S939, bra?

http://www.kylning.com/product_info.php/products_id/1309

Är den bra eller?
Ser lite klen ut, bara 92mm på, men å andra sidan är den inte grymt stor och lär inte ställa till några probs i framtiden om man vill skaffa grafikkort med riktigt fet passiv kylning. Dessutom slipper man visst skruva ur hela moderkortet för att sätta dit nån fånig bottenplatta som man måste på den i övrigt coolare CNPS 7700.

Nån som vet hur bra denna lilla rackare är jämfört med originalkylningen från AMD? Är den iallafall aningen tystare så kan det få duga.

Lär bli kylarköp i samband med X2 4200 om nån vecka eller så tror jag....originalkylaren till min 3000+ är typ det som låter värst i min burk, även om den är hyfsat tyst ändå.

EDIT: Vet förresten inte vad dom menar med "Silent Mode (1,350~1,800rpm)". Det beror väl på hur sval processorn är....min originalkylning är ofta nere runt 1500rpm när datorn idlear. Är ju moderkortet som bestämmer rpm som behövs.

EDIT2: Ah, härligt enkel att installera på AMD enligt instruktionsfilmen (medans Intel kräver bottenplatta ).

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Avstängd

cnps 9500 är helt ok, jag använder en sådan. Har idle temp 30/32 grader och full load så är det runt 35, iaf enligt mina observationer. Den behöver ingen bottenplatta om man kör amd.
Den är lite hög tror jag, men den väger lite och en av de bättre kylarna just nu. Snart kommer en massa scythe fan boys hoppa in och säga att scythe ninja e bättre, men faktiskt presterar de väldigt lika.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Sant, fast den kylare som jag antagligen kommer att köpa efter att ha jagat recensioner på nätet är denna:

http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=58720258

Ska tydligen vara en av de enklare att installera också (något jag grämer mig lite för, så jag tänkte göra det i samband med att jag byter chassi, ska jag fucka upp så gör jag det rejält ).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
cnps 9500 är helt ok, jag använder en sådan. Har idle temp 30/32 grader och full load så är det runt 35, iaf enligt mina observationer. Den behöver ingen bottenplatta om man kör amd.
Den är lite hög tror jag, men den väger lite och en av de bättre kylarna just nu. Snart kommer en massa scythe fan boys hoppa in och säga att scythe ninja e bättre, men faktiskt presterar de väldigt lika.

Är den lik 8000 som jag frågade om eller?
Hittade den inte på kylning iallafall...gammal modell kanske?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Webhallen har annars CNPS8000 till kampanjpris - 379kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snapdragon
Webhallen har annars CNPS8000 till kampanjpris - 379kr.

Jotack, men hur bra är den???
Jämfört med Athlon 64 X2 originalkylare. För fläkten är ju inte större, och flänsar och sånt ser ju inte brutalt mycket större ut heller...tycker nästan det ser mindre ut på bild iallafall.

Borde ju va nån här inne som har en sån tycker man, eller sett nåt bra test där det jämförs med originalkylning hos AMD och inte Intel eller nån annan kylare.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Är den lik 8000 som jag frågade om eller?
Hittade den inte på kylning iallafall...gammal modell kanske?

Cnps 9500 är zalmans senaste och bästa modell, cnps är en ganska ny modell den också fast mer koncentrerad på ljudnivå om jag fattat rätt. Cnps 9500 är också dyr, 500kr nästan.

Annars är tuniq tower riktigt bra, som ngn ovanför länkade till.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Här är ett test:
http://www.virtual-hideout.net/reviews/Zalman_CNPS8000/index....

Finns fler och det är bara att google upp dem.

Jag har för mig att den faktiskt är ganska bra, det finns ju också CNPS9500 AM2 vilken också installeras utan att byta bak platta.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Tuniq tower är bland det bästa/tystaste just nu.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Cnps 9500 är zalmans senaste och bästa modell, cnps är en ganska ny modell den också fast mer koncentrerad på ljudnivå om jag fattat rätt. Cnps 9500 är också dyr, 500kr nästan.

Annars är tuniq tower riktigt bra, som ngn ovanför länkade till.

nej 9500an är inte nyast utan denna 8000 är deras senaste modell. cnps är även deras modellserie för tystare kylning.

Seb74: jag tror du kommer bli helnöjd med den kylaren. en annan jag starkt kan rekomendera är denna om du är ute efter en lite mindre kylare: http://gtek.se/index.php?mode=item&id=2453
jag har en själv och ligger i ilde temp runt 30-31 och load temp runt 37-39 på en 3200+ i ett lian li g50 chassi (vilket är väldigt bra då det chassit ibland kan göra komponenterna lite svettiga)

Visa signatur

:)

Permalänk

Tror nog att en CNPS 8000 kan kyla riktigt bra på grund av sin stora mängd metall (de tjocka "kopparrören"). Lär leda av värme rätt bra.

Visa signatur

CoolerMaster Centurion 532 | Tagan 430W EC | DFI LP UT NF4 Ultra-D | AMD64 3700+ SD BN @ 2915Mhz (Zalman CNPS7000B-Cu) | 2x512MB Kingston DDR400 | Asus Radeon X850PRO PCI-E (Zalman VF700-Cu) | 280GB IDE HDD | SuperPI 29s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Här är ett test:
http://www.virtual-hideout.net/reviews/Zalman_CNPS8000/index....

Finns fler och det är bara att google upp dem.

Jag har för mig att den faktiskt är ganska bra, det finns ju också CNPS9500 AM2 vilken också installeras utan att byta bak platta.

MVH

Fan också
"Problem #2: DIFFICULT INSTALLATION. Installing the clip for either the P4 or AMD is a really simple. Just pull the two halves apart and then slide them over the copper base and reattach the halves. Well, after that is done the problem begins; well, at least for AMD users. After attaching the clip to the bottom tab on the CPU bracket, all was going well until I tried pushing the other locking on the tab. This task was extremely difficult. I had to use so much force to get the clip into position, the motherboard was bending and I thought I was going to crush the CPU."

Jaja, ska kika lite på några av de andra som nämndes här i tråden.
Vill inte ha något alltför stort monster bara, eftersom jag gillar passiva grafikkort och det sitter inte extremt långt bort från CPU'n, så nåt framtida monstergfx med jätteflänsar på skulle kunna gå in i CPU-kylaren om jag köper största tänkbara nu...

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006