Vad vill ni se i linux som finns i Windows

Permalänk
Medlem

tror han menar nåt i stil med http://labix.org/smart

att man inte ska behöva bry sig om det är .deb, .src, .tgz, .rpm, .tar.gz eller nåt annat. Jag tycker detta är dumt, det är väl lättare att hålla reda på en pakettyp som man ska leta efter än 5?

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basti
Vad tror ni blir nästa stora sak till Linux? Jag tänker mest på nånting som kan göra Linux betydligt enklare eller betydligt bättre. Jag tillexempel skulle hoppas att det blir en sorts standard i paketen så att man kan bygga en GUI för att intallera program på ett enklare sätt. och inte behöver leta ett paket till just den pakethanteraren man har. Sen bara klickar man på den och får den installerad.

Det finns ju Autopackage.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spuck
Ja den låter ju bra om man endast har en htcp som inte används till annat än serier/film och sånt.. Inget för mig då, då jag inte har lust att starta om datorn varje gång jag vill kolla något på nätet och sen starta om igen för att kolla på en serie.. Hah fy vad förjävligt Använder hellre windows mce.. ^^

Vad jag vet är windows MCE vanliga windows med lite tillägaprogram. Så då borde även linux med valfri fönsterhanterare + t.ex. mplayer och lirc kvalificera sig.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
ge mig en foobar2000 portning till linux och jag är nöjd, hatar att köra det via wine

Prova Boofar, kastberg har varit lite slö med att lägga upp releaser, men det fungerar att tanka via cvs...

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem

Enkel hantering av uppdateringsfrekvenser på skärmar och vettiga drivrutiner till mus/tangentbord alt bra inställningsmöjligheter till mus/tangentbord. Som det är nu fungerar detta mycket bättre i windows.
Det är ju inte helt enkelt att sitta och modifiera i xorg.conf precis som man vill ha det.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

kan nog hålla med om det, ställer man bara in musen fel så vill inte xservern starta ju. Lyckades göra nånting med xorg-configen när jag var ny och fick panik när de inte startade (format o lite sånt)..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Hehe det har man varit med om både en och två ggr. Nu har man lärt sig att ta backup innan man ändrar i såna filer

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Inaktiv

Ehm.. tycker nästan tvärt om. linux har ett riktigt bra stöd för både mus och tbord. Till skilland från då windows, där man måste ha haft en PS/2 enhet i datorn när den startade för att den ens ska reagera.
Visst det är bra med en rätt konfiguerad xserver, om man nu väljer att använda den.
Tycker i överlag att linux är mer optimerad för script och egna anpassningar, och det gäller även mus och tbords biten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basti
Vad tror ni blir nästa stora sak till Linux? Jag tänker mest på nånting som kan göra Linux betydligt enklare eller betydligt bättre. Jag tillexempel skulle hoppas att det blir en sorts standard i paketen så att man kan bygga en GUI för att intallera program på ett enklare sätt. och inte behöver leta ett paket till just den pakethanteraren man har. Sen bara klickar man på den och får den installerad.

Paketstandard? Det finns alltid någonting som alla inte gillar med saker och ting om de bara är på ett enda sätt. Här har du någonting intressant att läsa: Does Microsoft impose a prisoner mentality?

Permalänk

Bättre stabilitet. Bytte från Windows XP till Ubuntu Dapper för några månader sedan och Ubuntu hänger sig mycket oftare. Speciellt i samband med ljud- eller videouppspelning. Ska jag exempelvis se på en film så händer det ofta att uppspelningen hänger sig så att jag inte kan pausa, höja ljudet osv. Just mediamöjligheter verkar otroligt mycket sämre i Linux.

Många program tar också längre tid på sig att starta i Ubuntu.

Så det är väl det jag vill se i Linux, program som inte suger så mycket.

Visa signatur

Please place the Weighted Storage Cube on the Fifteen Hundred Megawatt Aperture Science Heavy Duty Super-Colliding Super Button.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan_s
Bättre stabilitet. Bytte från Windows XP till Ubuntu Dapper för några månader sedan och Ubuntu hänger sig mycket oftare. Speciellt i samband med ljud- eller videouppspelning. Ska jag exempelvis se på en film så händer det ofta att uppspelningen hänger sig så att jag inte kan pausa, höja ljudet osv. Just mediamöjligheter verkar otroligt mycket sämre i Linux.

Många program tar också längre tid på sig att starta i Ubuntu.

Så det är väl det jag vill se i Linux, program som inte suger så mycket.

Lustigt. Det är tvärtom för alla andra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Lustigt. Det är tvärtom för alla andra.

Så du har frågat alla andra, så intressant Du glömde visst fråga mig dock.
För mig är det ganska lika, kanske är Ubuntu marginellt ostabilare än XP, men det har nog mer att göra med drivrutiner samt det faktum att jag kör med XGL + Compiz konstant. Inte alls helt omöjligt att Linux är ostabilare, allt handlar ju om hur det är konfigurerat.

Permalänk
Inaktiv

XGL / Compiz ar ganska buggigt i storsta allmanhet i dagslaget. Det gar i min mening inte att jamfora stabiliteten i Windows XP med t.ex. Ubuntu Dapper som kor XGL+Compiz.

For mig sa ar Ubuntu oerhort stabilt i jamforelse med Windows XP. Allting som fungerar gor som det skall. Det finns nagra saker (som den infraroda porten) som jag inte fatt att fungera alls men det beror nog mer pa mig an pa Ubuntu.

Min laptop har visat sig vara valdigt bra lampad i ovrigt for Linux. Till och 3D fungerar inom 5 minuter med tva extra rader i xorg.conf...

Pakethantering i Synaptics ar en drom att arbeta med. Har provat pa KDE's KPackage och SUSEs YaST (eller vad det heter) och bada ar dryga att ha att gora med, maste jag saga.

Det enda som jag efterstravar i dagslaget ar bra hantering av mer an en skarm kopplad till datorn. I dagslaget sa maste man starta om X direkt man gjort en andring med 'aticonfig' som aktiverar en extra skarm. Det borde inte behovas (och behovs mycket riktigt inte i Windows).

Jag gillar inte att ha extraskarma och portar aktiverade i onodan nar de inte behovs (galler aven S-video ut i mitt fall).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Så du har frågat alla andra, så intressant Du glömde visst fråga mig dock.
För mig är det ganska lika, kanske är Ubuntu marginellt ostabilare än XP, men det har nog mer att göra med drivrutiner samt det faktum att jag kör med XGL + Compiz konstant. Inte alls helt omöjligt att Linux är ostabilare, allt handlar ju om hur det är konfigurerat.

Jag skrev kursiverat för att jag menar i sort sätt all, hadde jag menat varenda en så hadde jag gjort som du, skrvit i fetstill.

Permalänk
Medlem

vad jag vill se i linux är virtual dj och command&conqer serien

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

virtuel DJ finns.

nu när westwood blev uppköpta av EA, så kommer vi nog inte se det....

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Paketstandard? Det finns alltid någonting som alla inte gillar med saker och ting om de bara är på ett enda sätt. Här har du någonting intressant att läsa: Does Microsoft impose a prisoner mentality?

klockrent På nåt sätt känns det bättre att veta att man är på rehabilitering...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basti
Vad tror ni blir nästa stora sak till Linux? Jag tänker mest på nånting som kan göra Linux betydligt enklare eller betydligt bättre. Jag tillexempel skulle hoppas att det blir en sorts standard i paketen så att man kan bygga en GUI för att intallera program på ett enklare sätt. och inte behöver leta ett paket till just den pakethanteraren man har. Sen bara klickar man på den och får den installerad.

Jag förstår inte riktigt hur du menar, det här med att "leta ett paket till just den pakethanteraren man har". Det är bara i enstaka fall de paket jag vill ha inte redan finns i standardpaketsystemet, och då finns oftast något motsvarande. Att jaga program på webben är ju för windowsanvändare... Vad kör du för dist?

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk
Medlem

kan man inte påverka speltillverkarna att göra spel till linux??, dom skulle kunna göra ett och blev det populärt kunde dom göra fler (tvinga alla att köpa det då:D)

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kon87
kan man inte påverka speltillverkarna att göra spel till linux??, dom skulle kunna göra ett och blev det populärt kunde dom göra fler (tvinga alla att köpa det då:D)

Ja det låter ju skitbra!!!1111oneone

Lättare sagt än gjort, men visst försök med din "plan".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Ja det låter ju skitbra!!!1111oneone

Lättare sagt än gjort, men visst försök med din "plan".

vi skriver en namnlista!

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kon87
kan man inte påverka speltillverkarna att göra spel till linux??, dom skulle kunna göra ett och blev det populärt kunde dom göra fler (tvinga alla att köpa det då:D)

Visst kan man påverka. Köp spel som släpps till Linux och låt tillverkarna veta att du köpte det därför.

Permalänk
Medlem

jag vill ha >ett< installationsförfarande
inte 5 olika, per dist dessutom!

använder oftast ubuntu men jag
tycker att det finns för många där:
deb, rpm, bin. xpi(flash) etc.

sen tycker jag att det skulle vara
enklare att installera program själv
sådana som inte ingår i distens
program-alternativ, (senare
versioner tex.) men det kanske
hänger ihop med min första önskan.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
jag vill ha >ett< installationsförfarande
inte 5 olika, per dist dessutom!

använder oftast ubuntu men jag
tycker att det finns för många där:
deb, rpm, bin. xpi(flash) etc.

Visst, det finns flera sätt att installera program. Men exempelvis Ubuntu använder ju apt-get och .deb-paket. Visserligen klarar Ubuntu i vissa fall andra format också. Sen finns det ju nya ideér som Autopackage.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
sen tycker jag att det skulle vara
enklare att installera program själv
sådana som inte ingår i distens
program-alternativ, (senare
versioner tex.) men det kanske
hänger ihop med min första önskan.

Många program har paket till olika distributioner. Annars får man kompilera det själv. Vilket inte är så svårt ändå.

Permalänk
Medlem

Mm, det "universala" linux installationssättet är att kompilera för hand. Gillar man inte pakethanterare så installera Slackware och börja kompilera
(Vet att slackware har paket också, men jag föredrar att kompilera själv på den disten )

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

vet att och varför det finns olika sätt att installera.
men tycker fortfarande det vore enklare om det fanns
bara ett eller två sätt. vare sig det är ett program typ
som automatix eller en sorts standard. byter jag från
ubuntu till kubuntu eller opensuse är jag vilse på
direkten! har inte en aning om hur man får in program
utan måste googla mig fram till lösningar.

ja tycker liksom inte att en användare ska behöva gå in
och ändra i en textfil innan man kan installera vissa program.
visserligen är jag skolad och "hjärntvättad" av microsoft.
men ändå.

det är väl inte lika krångligt på mac som det är på linux?

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
vet att och varför det finns olika sätt att installera.
men tycker fortfarande det vore enklare om det fanns
bara ett eller två sätt. vare sig det är ett program typ
som automatix eller en sorts standard. byter jag från
ubuntu till kubuntu eller opensuse är jag vilse på
direkten! har inte en aning om hur man får in program
utan måste googla mig fram till lösningar.

Både Ubuntu och Kubuntu använder ju apt-get och deb-paket. Visserligen använder de olika grafiska gränssnitt till apt-get. Förövrigt så tar det väl inte särskilt länge att hitta hur man ska installera program på sin distribution, bara man läser den mest grundläggande informationen om distributionen så får man reda på det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
ja tycker liksom inte att en användare ska behöva gå in
och ändra i en textfil innan man kan installera vissa program.
visserligen är jag skolad och "hjärntvättad" av microsoft.
men ändå.

det är väl inte lika krångligt på mac som det är på linux?

Du behöver mycket sällan ändra i någon textfil för att installera program.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Mm, det "universala" linux installationssättet är att kompilera för hand. Gillar man inte pakethanterare så installera Slackware och börja kompilera
(Vet att slackware har paket också, men jag föredrar att kompilera själv på den disten )

Jag har inte jätte mycket emot att kompilera saker själv, däremot kan det bli lite bökigt när man ångrar sig och vill ta bort programmet igen. "make uninstall" är inte värst vanligt, om man ens har kvar sourcen.

Visa signatur

!ERAU QSSI DLRO WEHT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laban
Jag har inte jätte mycket emot att kompilera saker själv, däremot kan det bli lite bökigt när man ångrar sig och vill ta bort programmet igen. "make uninstall" är inte värst vanligt, om man ens har kvar sourcen.

När jag körde slackware så använde jag checkinstall som gör ett paket av det man har byggt så man kan ta bort det senare hur enkelt som helst med "removepkg".
Man behöver inte ens spara källkoden efteråt.

Det funkar med .tgz (slackware) .rpm och .deb

http://asic-linux.com.mx/~izto/checkinstall/

Istället för att köra "make install" när man ska installera så kör man "checkinstall". Sen installerar man paketet med sin distributions pakethanterare.
"installpkg <paketnamn.tgz>" i slackware.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

nu har jag till exemple problem med att ta in
java 6 mustang på ubuntu. bara en sådan sak liksom.

det får en att tappa hoppet ibland om att man
en dag ska bemästra även detta operativ

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.