Permalänk
Medlem

FTP users

Jag är nybörjare på linux och kör debian sarge på en burk.
Jag har vsftpd på burken och tillåter inte anonyma användare att logga in. Jag kanske har uppfattat saken fel men borde inte jag kunna logga in på ftpn med root och rootlösenordet från en annan dator?

Visa signatur

[DFI-Lanparty UT NF4 SLI-D][Opteron 146 2Ghz][2*512MB Crucial PC4000 BallistiX Tracer ][Connect 3D X800GTO]

Permalänk

Antagligen nekas root eftersom det anses som en säkerhetsrisk att logga in som det, speciellt över FTP som är okrypterat. Prova med en vanlig user istället.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

nu lyckades jag logga in med en vanlig användare men då hamnar jag bara i /home/"användare" inte i ftp mappen

Visa signatur

[DFI-Lanparty UT NF4 SLI-D][Opteron 146 2Ghz][2*512MB Crucial PC4000 BallistiX Tracer ][Connect 3D X800GTO]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flanka
nu lyckades jag logga in med en vanlig användare men då hamnar jag bara i /home/"användare" inte i ftp mappen

Just pga att vsftpd "startar" i användarens home-dir.

En lösning är att skapa en ny användare som har "ftp mappen" som home-dir.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_Rooster
Just pga att vsftpd "startar" i användarens home-dir.

En lösning är att skapa en ny användare som har "ftp mappen" som home-dir.

nu lyckades jag att komma in i ftp mappen och nu kommer nästa fråga. Hur får jag skrivrättigheter i den mappen?

Visa signatur

[DFI-Lanparty UT NF4 SLI-D][Opteron 146 2Ghz][2*512MB Crucial PC4000 BallistiX Tracer ][Connect 3D X800GTO]

Permalänk

man chmod
man chown

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.